Skills Finland rySkills Finland rySkills Finland rySkills Finland rySkills Finland ry

Filmtävling uppmuntrar yrkesstuderande att presentera klimatansvarsfulla gärningar inom sin egen bransch

Ansvarsfulla arbetsmetoder ingår i alla arbetares yrkeskunskap. Med sin egen insats ser arbetarna till att de ansvarsfulla arbetsmetoderna även utförs i praktiken. Mitt handavtryck -filmtävlingen uppmuntrar yrkesstuderande i alla åldersgrupper att föra fram tipsen för klimatansvar och hållbar utveckling inom sin egen bransch.

Kuvaaja: Andi Balogh

Du kan delta i tävlingen med en kort film på adressen kadenjalki.fi och tävlingstiden pågår till 15.03.2020. I tävlingen belönas de tre bästa filmerna samt publikens favorit. Vinnarna belönas med penningpriser under Mästare 2020 -tävlingarna i Jyväskylä i maj 2020. Åt vinnaren lovas tusen euro.

Tävlingens syfte är att få fram vikten av yrkeskunnande och utbildning i konstruerandet av en hållbar framtid.

“Många branscher lider av brist på uppskattning och kunniga arbetare. Samtidigt orsakar till exempel klimatförändringen ångest och diskussion. Nu är dags att föra fram studerandenas egen röst och kunskap. En kunnig yrkesarbetare kan i sitt arbete främja lösningar för klimatförändring, cirkulär ekonomi och socialt ansvar”, berättar projektchef Päivi Suihkonen från Suomen ympäristöopisto Sykli om bakgrunden till projektet.

I filmen kan man presentera exempelvis ekonomiskt körsätt inom logistikbranschen eller energisnål användning av diskmaskinen inom servitörsyrket, såsom i modellfilmerna på tävlingsfliken. Tävlingsfilmerna behöver inte vara av särskilt hög teknisk kvalitet, och de kan spelas in med en mobiltelefon.

För lärare är filmerna ett utmärkt sätt att få studerande att reflektera över hållbara metoder inom sin bransch samt på sina egna yrkesmässiga styrkor. Med hjälp av filmerna kan såväl studerande som yrkesskolor få synlighet för det kunnande som de sprider. Spridande av kunskap återspeglas även i tävlingen namn.

“Mitt handavtryck är den positiva inverkan som en kunnig yrkesarbetare ger världen”, förklarar Suihkonen.

Tävlingens reklamfilm (på finska)

Kontakter

Mer information (på finska): Projectchef Päivi Suihkonen, SYKLI, 050 453 3802, paivi.suihkonen@sykli.fi

Kuvaaja: Andi Balogh

Suomen ympäristöopisto SYKLI anordnar tävlingen i samarbete med Skills Finland ry, AMKE ry och SAKKI ry. Tävlingen finansieras av Utbildningsstyrelsen och tävlingens beskyddare är undervisningsminister Li Andersson.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry

WorldSkills-kilpailun tulokset julkistetaan tänään illalla päättäjäisissä27.8.2019 11:43:06 EESTTiedote

WorldSkills Kazan 2019-tapahtuma päättyy tänään tiistaina Kazanissa Venäjällä. Kilpailijat viimeistelivät työnsä maanantaina. Takana oli neljä rankkaa kilpailupäivää, joiden aikana testattiin oman ammatin osaamista monelta eri kantilta. Kilpailun tulokset julkistetaan tänään päättäjäisissä, joihin ennakkotietojen mukaan osallistuu myös Venäjän presidentti Vladimir Putin. Päättäjäisiä voi seurata livenä netin kautta osoitteessa www.youtube.com/user/WorldSkillsTV/ Maajoukkueen Facebook-sivulla kerrotaan tulokset reaaliaikaisesti. Päättäjäiset alkavat kello 19. Perustiedot kilpailusta Ammattitaidon MM-kilpailu WorldSkills Kazan 2019 järjestetään 22.–27.8.2019 Kazanissa Venäjällä. Kilpailuun osallistuu noin 1300 nuorta ammattilaista yli 60 maasta. He kilpailevat kukin omassa lajissaan, joita on yli 50. Suomen joukkue osallistuu 25 lajiin; muun muassa robotiikkaan, automaalaukseen, hitsaukseen ja hiusmuotoiluun. Lajit ovat pääasiassa yksilölajeja, mutta joissakin kilpaillaan parina. Suomen