Filosofi Timo Airaksinen tarkastelee uutuuskirjassaan kriittisesti ikääntyneiden hoidon etiikkaa ja ongelmia

Olemme Suomessa tilanteessa, jossa vanhustenhoidolle on pakko tehdä jotain etiikan ja oikeudenmukaisuuden vuoksi. Hyvinvointivaltion hylkäämät -kirjassa käytännöllisen filosofian emeritusprofessori Timo Airaksinen pohtii suomalaisen vanhainhoivan kipupisteitä ja etsii sille uusia suuntaviivoja.

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Johanna Aulén)

Yhteiskunnan päättäjät ja viranomaiset pyrkivät pidentämään suomalaisten elinikää. Jokaisen olisi siis tarkoitus elää vanhaksi.

Samaan aikaan yhteiskunta tuntuu kuitenkin arvostavan vanhuutta aina vain vähemmän. Vanha on pelkkä tilastollinen suure, siten arvokas mutta hoivattavana ihmisenä jotakin aivan muuta. Tällainen suhtautuminen on tullut viimeistään näkyväksi hoivakotien laiminlyönneistä tehtyjen paljastusten avulla.

Tämä kirja kertoo, miten ihminen vanhetessaan menettää oman minuutensa ja identiteettinsä ja siten häviää kartalta. Häntä ei enää tunnisteta eikä tunnusteta, joten häntä ei myöskään kunnioiteta.

Hyvinvointivaltion hylkäämät on osa Timo Airaksisen kirjoittamaa suomalaisten arvojen kriisiä käsittelevää trilogiaa, jonka ensimmäinen osa Jäähyväiset uskonnolle julkaistiin keväällä 2020 ja kolmas, seksiä ja seksuaalisuutta käsittelevä osa Himon ilo ilmestyy helmikuussa 2021.

Timo Airaksinen (s. 1947) on käytännöllisen filosofian emeritusprofessori. Hänet tunnetaan paitsi ateistina ja totuudenpuhujana myös laajalti matkustaneena akateemisena työläisenä. Airaksinen on työskennellyt tutkijana eri puolilla maailmaa. Häneltä on julkaistu useita kirjoja, joiden aiheena ovat olleet ihmisyyden ja yhteiskunnan eri ilmiöt, kuten onnellisuus.

Timo Airaksinen: Hyvinvointivaltion hylkäämät – Ikääntyneiden hoidon etiikka
272 sivua | Saatavana painettuna kirjana, sähkökirjana ja äänikirjana

Painokelpoinen kansikuva (kansi: Johanna Aulén)

Kylmäävä uutuuskirja sukeltaa syvemmälle aivovammautuneen jääkiekkoilijan elämään ja tuo esiin myös läheisten näkökulman10.9.2020 08:51:00 EESTTiedote

Jenny Rostainin tietokirja Jääkylmä on vahva kannanotto jääkiekkoväkivallan vähentämiseksi kertoessaan ottelutilanteessa aivovammautuneen Tommi Kovasen elämästä. Kirja on tarina päähän kohdistuneiden taklausten todellisista seurauksista, joilta monet, myös vammautuneet itse, ovat halunneet sulkea silmänsä. Jääkylmä antaa äänen myös vammautuneiden läheisille.