Filosofian professori puhuu eriarvoisuudesta, poliitikot kommentoivat, ti 11.2. klo 18.00

Tasavertaisuuden puute itsessään on ongelma, ei vain se, että jotkut ovat köyhiä tai kouluttamattomia. Näin sanoo Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen, joka on kirjoittanut raportin eriarvoisuuteen liittyvästä moraalisesta problematiikasta Kalevi Sorsa -säätiölle. "Mistä puhumme, kun puhumme eriarvoisuudesta" -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 11.2.2020 klo 18.00 Kallion Oivassa.

Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen

Kauppisen mukaan hyvien asioiden kuten rahan jakautuminen epätasaisesti ei sinänsä ole moraalisessa mielessä ongelma. Se on ongelma kuitenkin silloin, kun jakauma ei ole syntynyt reiluissa olosuhteissa tai siitä seuraa eroja vaikutusvallassa tai vaikkapa siinä, millaista koulutusta saa.

Kauppinen käsittelee raportissaan kattavasti filosofista keskustelua eriarvoisuudesta ja esittelee argumentteja sen puolesta ja sitä vastaan. Hän on kehitellyt erivertaisuuden käsitteen, joka tarkoittaa yksien ylivaltaa ja herruutta toisiin nähden tai järjestelmällistä suosimista toisten kustannuksella.

Kummastakin on merkkejä nykypäivän Suomessa.

Kauppinen avaa teesejään keskustelussa Kallion Oivassa (Porthaninkatu 5, Helsinki) tiistaina 11.2.2020 klo 18.00. Avoimessa tilaisuudessa filosofia kohtaa politiikan, kun kansanedustaja Matias Mäkynen (sd) ja Ajatuspaja Toivon toiminnanjohtaja Sini Ruohonen kommentoivat Kauppisen esitystä. Tervetuloa!

Antti Kauppinen on käytännöllisen filosofian professori Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyvä mm. hyvinvointiin, onnellisuuteen, moraalisiin tunteisiin ja normatiivisuuden luonteeseen. Hän on aiemmin ollut vierailevana tutkijana lukuisissa yhdysvaltalaisissa yliopistoissa sekä työskennellyt apulaisprofessorina Dublinin Trinity Collegessa.

Matias Mäkynen nousi eduskuntaan Jutta Urpilaisen siirryttyä EU-komissaariksi. Hän on Pohjanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtaja ja Vaasan kaupunginvaltuuston sdp:n ryhmän puheenjohtaja.

Sini Ruohonen työskentelee Ajatuspaja Toivon toiminnanjohtajana. Hän on myös Turun Kokoomuksen puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen sekä väitöskirjatutkija Turun yliopistossa.

Kalevi Sorsa -säätiö tarjoaa 40 ensimmäiselle kahvit ja juustocroissantit.

Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen

Demokratia ja digijätit -webinaari 16.2.202111.2.2021 06:00:00 EET | Kutsu

Taloudessa data on valtaa, ja valta keskittyy voimakkaasti kouralliselle ylikansallisia alustayrityksiä. Millaiset mahdollisuudet julkisella vallalla ja yksityisillä toimijoilla on toimia monopolisoituneessa alustataloudessa demokratiaa, hyvää hallintoa, yksilönvapauksia ja vapaita markkinoita kunnioittaen? Aihetta käsitellään MEP Miapetra Kumpula-Natrin ja Kalevi Sorsa -säätiön tilaisuudessa, jossa pääpuhujana on Werner Stengg, Euroopan komission varapuheenjohtaja Margrethe Vestagerin kabinetin jäsen.

Ensimmäinen Kalevi Sorsa -palkinto Yrjö Varpiolle21.12.2020 09:16:55 EET | Tiedote

Tänään 21.12.2020 tulee kuluneeksi 90 vuotta Suomen pitkäaikaisimman pääministerin Kalevi Sorsan (1930–2004) syntymästä. Juhlavuoden kunniaksi Kalevi Sorsa -säätiö on päättänyt perustaa vuosittain myönnettävän Kalevi Sorsa -palkinnon. Palkinto myönnetään yhteiskunnallisesti merkittävälle teolle, joka koskee kirjallisuutta, yhteiskuntatutkimusta tai muuta Sorsan elämäntyötä sivuavaa teemaa. Palkinnon summa on 2 500 euroa.

Ajatuspaja: Keskustelu talouskasvun tarpeellisuudesta on aloitettava18.12.2020 07:10:00 EET | Uutinen

”Ilmastonmuutoksesta on tullut yhteiskunnallisiin mullistuksiin, kuten sotiin ja pakolaiskriiseihin vaikuttava näkymätön käsi.” ”Perinteinen hyvinvointivaltio pyörii fossiilitalouteen perustuvan kasvun varassa ja on siten ekologisesti huteralla perustalla.” Lainaukset ovat Kalevi Sorsa -säätiön tuoreista julkaisuista, jotka käsittelevät aikamme ekologista kriisiä ja edistyksellisiä ratkaisuja siihen.