Filosofian professori puhuu eriarvoisuudesta, poliitikot kommentoivat, ti 11.2. klo 18.00

Tasavertaisuuden puute itsessään on ongelma, ei vain se, että jotkut ovat köyhiä tai kouluttamattomia. Näin sanoo Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen, joka on kirjoittanut raportin eriarvoisuuteen liittyvästä moraalisesta problematiikasta Kalevi Sorsa -säätiölle. "Mistä puhumme, kun puhumme eriarvoisuudesta" -raportin julkaisutilaisuus järjestetään tiistaina 11.2.2020 klo 18.00 Kallion Oivassa.

Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen

Kauppisen mukaan hyvien asioiden kuten rahan jakautuminen epätasaisesti ei sinänsä ole moraalisessa mielessä ongelma. Se on ongelma kuitenkin silloin, kun jakauma ei ole syntynyt reiluissa olosuhteissa tai siitä seuraa eroja vaikutusvallassa tai vaikkapa siinä, millaista koulutusta saa.

Kauppinen käsittelee raportissaan kattavasti filosofista keskustelua eriarvoisuudesta ja esittelee argumentteja sen puolesta ja sitä vastaan. Hän on kehitellyt erivertaisuuden käsitteen, joka tarkoittaa yksien ylivaltaa ja herruutta toisiin nähden tai järjestelmällistä suosimista toisten kustannuksella.

Kummastakin on merkkejä nykypäivän Suomessa.

Kauppinen avaa teesejään keskustelussa Kallion Oivassa (Porthaninkatu 5, Helsinki) tiistaina 11.2.2020 klo 18.00. Avoimessa tilaisuudessa filosofia kohtaa politiikan, kun kansanedustaja Matias Mäkynen (sd) ja Ajatuspaja Toivon toiminnanjohtaja Sini Ruohonen kommentoivat Kauppisen esitystä. Tervetuloa!

Antti Kauppinen on käytännöllisen filosofian professori Helsingin yliopistossa. Hänen tutkimuksensa keskittyvä mm. hyvinvointiin, onnellisuuteen, moraalisiin tunteisiin ja normatiivisuuden luonteeseen. Hän on aiemmin ollut vierailevana tutkijana lukuisissa yhdysvaltalaisissa yliopistoissa sekä työskennellyt apulaisprofessorina Dublinin Trinity Collegessa.

Matias Mäkynen nousi eduskuntaan Jutta Urpilaisen siirryttyä EU-komissaariksi. Hän on Pohjanmaan maakuntavaltuuston puheenjohtaja ja Vaasan kaupunginvaltuuston sdp:n ryhmän puheenjohtaja.

Sini Ruohonen työskentelee Ajatuspaja Toivon toiminnanjohtajana. Hän on myös Turun Kokoomuksen puheenjohtaja, kaupunginvaltuutettu ja kaupunginhallituksen jäsen sekä väitöskirjatutkija Turun yliopistossa.

Kalevi Sorsa -säätiö tarjoaa 40 ensimmäiselle kahvit ja juustocroissantit.

Helsingin yliopiston filosofian professori Antti Kauppinen

Eriarvoisuuden tila Suomessa 2020 -raportin julkaisutilaisuus 18.8.202029.7.2020 10:32:00 EESTKutsu

Kalevi Sorsa -säätiö julkaisee laatuaan ensimmäisen Eriarvoisuuden tila Suomessa -raportin 18.8.2020 Helsingissä. Raportti luo kattavan ja yleistajuisen katsauksen eriarvoisuuteen ja sen kehitykseen Suomessa viimeisten vuosien ja vuosikymmenten aikana tuoreimpien tilastojen ja aineistojen valossa. Raportin kirjoittamiseen on osallistunut 20 meritoitunutta tutkijaa Helsingin, Turun, Tampereen ja Jyväskylän yliopistoista sekä Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta ja THL:stä.

TUTKIMUS: LYHYEMPI TYÖAIKA SÄÄSTÄISI YMPÄRISTÖÄ8.6.2020 12:37:27 EESTTutkimus

Tuoreen tutkimuksen mukaan työajalla ja yhteiskuntien aiheuttamalla ympäristöpaineella on yhteys: Mitä enemmän työskentelemme, sitä enemmän yhteiskuntamme kuormittaa ympäristöä. Työtunneilla havaitaan olevan kaksi vaikutusta: toisaalta ne vaikuttavat paitsi kulutuksen määrään (sekä kotitalouksien että kansantalouden tasolla) sekä kulutuksen sisältöön, jota lyhyet työtunnit muokkaavat pääsääntöisesti ympäristöystävälliseen suuntaan. Siten työajan lyhentäminen voisi vähentää päästöjä ja toimia osaratkaisuna aikamme ekologiseen kriisiin. Samuli Sinisalon tutkimuksessa "Työajan lyhentämisen ekologiset vaikutukset" (Kalevi Sorsa-säätiö) tarkasteltiin työajan lyhentämisen ympäristövaikutuksia 12 tutkimuksen perusteella.

KOSKELA: SUOMI EI OLE LAKKOHERKKÄ MAA6.11.2019 04:00:00 EETTiedote

Ekonomisti Antti Koskelan tietokirja ”Hanskat tippui - lakkojen historia ja vaikutus yhteiskunnassa” (Kalevi Sorsa-säätiö) tuo uusia näkökulmia lakoista käytävään keskusteluun. Laajan historia-analyysin lisäksi Koskela tarkastelee Suomen tilannetta kansainvälisessä vertailussa. Hän osoittaa tilastoihin perustuen, että Suomi ei ole lakkoherkkä maa. Toinen Koskelan päähavainnoista koskee lakkojen kustannusten arviointia. Lakon kustannus voi olla moninkertainen riippuen mittarin valinnasta.

KUTSU: Lakko ja yhteiskunta-tietokirjan julkaisutilaisuus 6.11.2019 klo 16.22.10.2019 18:20:15 EESTKutsu

Työmarkkinasyksy tiivistyy ja lakkoaalto vyöryy yli maan. Mutta mikä on lakko-oikeuden yhteiskunnallinen merkitys ja miksi se on säilynyt länsimaisten demokratioiden tunnuspiirteenä? Tervetuloa tilaisuuteen! Aika: Keskiviikko 6.11.2019 klo. 16.00--18.00. Paikka: Tiedekulma, Think Lounge (Yliopistonkatu 4, 00100 Helsinki). Ilmoittaudu alla olevasta linkistä 3.11. mennessä kahvitarjoilun mitoittamiseksi. https://bit.ly/2lLJIiG