Fimlab: Koronanäytteenottoa jatkossa Nekalan lisäksi Teiskontien drive-in-pisteessä

Fimlab on tehnyt yhteistyösopimuksen koronatestausta tekevän 9Livesin kanssa. Maanantaista 3. tammikuuta 2022 alkaen koronanäytteenottoa tehdään Nekalan lisäksi Teiskontien drive-in-näytteenottopisteellä.

Yhteistyön myötä tamperelaiset koronanäytteenottoa tarvitsevat voivat saada näytteenottoajan joko Nekalan tai Teiskontien näytteenottopisteelle. Ajanvaraukseen yhteistyö ei aiheuta muutosta. Ajanvaraus koronanäytteenottoon tapahtuu jatkossakin joko Omaolo-palvelun tai Tampereen kaupungin terveyspalveluiden kautta. Ajanvarauksen jälkeen saapuvassa varausvahvistuksessa on tieto siitä, mihin näytteenottopisteeseen aika on varattu ja saapumisohjeet näytteenottopisteelle.

Teiskontien näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä heti tuloksen valmistuttua. Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen. Ajanvarauksen tiedot ovat varausvahvistuksessa. Mikäli asiakas on estynyt tulemaan, on varattu aika peruttava. Ohjeet näytteenottoajan perumiseen ovat tekstiviestinä tulleessa varausvahvistuksessa.

Teiskontie drive-in koronanäytteenotto (9Lives) palvelee osoitteessa Teiskontie 61, Tampere.

Lisätiedot:

Anna-Maija Haapala, aluejohtaja
anna-maija.haapala@fimlab.fi, p. 050 369 4446

Anna-Maija Haapala, aluejohtaja
anna-maija.haapala@fimlab.fi, p. 050 369 4446

Fimlab Laboratoriot Oy tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta. Fimlabin omistavat Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen ja Vaasan sairaanhoitopiirin kuntayhtymät ja Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymä. Fimlab on ensimmäinen julkisen terveydenhuollon puolelle perustettu laboratorioyhtiö. Fimlabilla on lähes 120 toimipistettä ja sen palveluksessa on noin 1 100 laboratorioalan ammattilaista.

Fimlabin vakava tietojärjestelmähäiriö ohi16.12.2021 06:23:02 EET | Tiedote

Fimlabin laboratoriotietojärjestelmissä keskiviikkona 15.12. klo 16.30 alkanut vakava häiriö on saatu korjattua. Palvelut palautuivat vaiheittain yöllä 16.12 kello 02 alkaen. Pyrimme palauttamaan kaikki palvelumme normaalitilaan torstaipäivän aikana. Näin ollen Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueiden laboratoriot aukeavat normaalisti aamun aikana. Fimlab haluaa kiittää pitkäaikaisten yhteistyökumppaneidensa osaavien asiantuntijoiden sekä töissä olleen ja työhön hälytetyn henkilöstönsä erittäin tärkeää panosta tämän poikkeuksellisen ja vakavan häiriötilanteen nopeassa ratkaisussa. Pahoittelemme häiriöstä asiakkaillemme aiheutunutta häiriötä.

Fimlabissa vakava tietojärjestelmähäiriö15.12.2021 21:48:29 EET | Tiedote

Fimlabissa on tällä hetkellä vakava tietojärjestelmähäiriö. Häiriö ilmeni tavanomaisen huoltotoimenpiteen jälkeen keskiviikkona 15.12. noin klo 16. Käytännössä häiriö ilmenee siten, että Taysin hoitoyksiköt eivät pysty tekemään laboratoriotutkimuspyyntöjä eikä Fimlab pysty välittämään tutkimusvastauksia takaisin hoitoyksiköihin sähköisesti. Pyynnöt joudutaan tällä hetkellä tekemään varamenetelmällä eli käsin ja vastaukset välitetään laboratoriosta hoitoyksiköihin puhelimitse. Laboratorioon on hälytetty lisää henkilöstöä töihin auttamaan tilanteessa. Järjestelmähäiriötä korjataan parhaillaan. Mikäli tilanne jatkuu yön yli, Fimlab ei pysty huomenna aamulla palvelemaan asiakkaita alueellisissa laboratorioissa. Potilaille tullaan varaamaan tässä tapauksessa uusi aika. Koronanäytteenotto Nekalassa pyritään hoitamaan mahdollisuuksien mukaan manuaaliprosessilla, mutta vastausviiveisiin on syytä varautua. Sama tietojärjestelmähäiriö vaikuttaa myös Kanta-Hämeen alueella Fimlabin toimintoihin.

Fimlabin laboratorio aukeaa Hollolan uudessa sote-keskuksessa tammikuussa9.12.2021 09:39:16 EET | Tiedote

Toimipisteverkostomme uudistuu jälleen, kun Salpakankaan laboratorio aukeaa Hollolan uudessa sote-keskuksessa maanantaina 3.1.2022. Salpakankaan nykyinen laboratorio palvelee vanhoissa tiloissa perjantaihin 31.12.2021 saakka. Vesikansan laboratorio palvelee jatkossa keskiviikkoisin klo 7.30–13 (pl. viikot 51–52). – Salpakankaan uudessa sote-keskuksessa saamme käyttöömme laboratoriotoimintaan suunnitellut, modernit tilat, joissa pystymme palvelemaan asiakkaitamme entistä paremmin. Fimlabin palvelukonseptin mukaisesti tilojen selkeyteen, viihtyvyyteen ja toimivuuteen on kiinnitetty paljon huomiota, kertoo aluejohtaja Tiina Lehto. Asiakkaat palvellaan ajanvarauksella – päivystysasiakkaat vuoronumerolla Uudessa Salpakankaan laboratoriossa asiakkaita palvellaan verinäytteenotossa neljässä näytteenottohuoneessa, joista yksi on lisäksi EKG-huone ja yksi on varusteltu gynekologiseen näytteenottoon. Asiakkaita palvellaan ajanvarauksella, ja päivystysasiakkaita palvellaan myös vuoronumerolla. Pä

Fimlabin Tampereen koronanäytteenotto keskitetään Nekalaan 15.11. alkaen8.11.2021 14:08:13 EET | Tiedote

Maanantaista 15. marraskuuta alkaen Tampereen alueen koronatestaus tapahtuu keskitetysti Nekalan koronanäytteenottopisteessä Viinikankadulla. Säiden kylmetessä toiminta Hakametsän drive-in-koronatestauspisteen teltassa päättyy sunnuntaina 14.11. klo 16. Muutoksen taustalla vaikuttavat Hakametsän näytteenottotilan olosuhteet, jotka eivät mahdollista näytteenottotoimintaa talvella. Tilaa ei saada riittävän lämpimäksi, ja lisäksi on odotettavissa, että lumentulo tulee aiheuttamaan merkittäviä haasteita telttarakenteille. Jo tällä hetkellä muun muassa runsaat sateet ovat aiheuttaneet toimintavaikeuksia. – Työskentelyolosuhteita ei saada sellaisiksi, että työntekijämme voisivat jatkaa Hakametsän toimipisteellä. Laadukkaasti toteutettu näytteenotto on edellytys luotettavalle tutkimustulokselle, sanoo Fimlabin Pirkanmaan aluejohtaja Anna-Maija Haapala. Nekalan toimipisteessä asioidaan jalkaisin Nekalan näytteenottopisteessä voidaan ottaa tällä hetkellä noin 500 näytettä päivässä. Määrää on ma