Fimlab lisää merkittävästi koronaviruksen testauksen kotimaista kapasiteettia

Hallituksen linjaaman hybridistrategian mukaan Suomen käyttämää testaa, jäljitä, eristä ja hoida -strategiaa laajennetaan entisestään ja samalla pyritään asteittain purkamaan rajoitustoimia. Testauskriteerejä väljennetään ja testausmääriä lisätään. Sosiaali- ja terveysministeriön päivitetyn näytteenottostrategian tavoitteellinen suunnitelma on nostaa kapasiteettia 10 000 näytteeseen vuorokaudessa. Fimlab vastaa haasteeseen laitehankinnalla, joka mahdollistaa jopa 8000 näytteen tutkimisen vuorokauden aikana.

– Kotimainen testauskapasiteetti varmasti riittää, vaikka näytemäärät kasvavat. Valmistaudumme samalla lisäämään näytteenoton kapasiteettia, kertoo Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Koronaviruksen testaukset ovat alkaneet Fimlabissa jo helmikuun lopulla ja testauskapasiteettia on lisätty sitä mukaa kuin näytemäärät ovat kasvaneet. Tällä hetkellä testataan noin 500-600 näytettä päivässä.

– Rajoitustoimet ovat purreet hyvin, mutta rajoitusten asteittaisen purkamisen seurauksena ja syksyn flunssakauden käynnistyessä on odotettavissa, että oireisten potilaiden määrä kasvaa ja sen myötä testaustarve, arvioi ylilääkäri Tapio Seiskari.

Fimlabin hankkimien Roche Cobas 8800 -laboratoriojärjestelmien testausprosessit ovat pitkälle automatisoituja. Uudet laitteet palvelevat laajasti virusdiagnostiikkaa. Automaation avulla saadaan tehostettua toimintaa ja nopeutettua vastausten saamista, kun samanaikaisesti voidaan testata suuria määriä näytteitä yhdellä laitteella. Suuren globaalin kysynnän vuoksi laitteita on jouduttu odottamaan, mutta nyt ne ovat tulossa Sveitsistä Suomeen ja testauskapasiteetti kasvaa jo toukokuun aikana.

– Ennen tavoiteltuihin testausmääriin pääsemistä pitää kuitenkin myös näytteiden ottamista lisätä merkittävästi. Kun testauksen kriteerejä väljennetään, nousee testattavien määrä vähitellen. Meillä on tarvittava kapasiteetti käytössä silloin, kun sitä tarvitaan, vakuuttaa Ari Miettinen.

Toimitusjohtaja Ari Miettinen, Fimlab Laboratoriot Oy.
p. 050 587 6855, ari.miettinen@fimlab.fi

Ylilääkäri Tapio Seiskari, Fimlab Laboratoriot Oy
p. 050 440 0025, tapio.seiskari@fimlab.fi

Sairaanhoitopiirien omistama Fimlab Laboratoriot Oy on Suomen suurin laboratorioalan yritys ja täysin kotimainen toimija. Fimlab toimii viiden sairaanhoitopiirin alueella Pirkanmaalla, Kanta-Hämessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla. Fimlabilla on yli 100 toimipistettä, ja sen toiminta-alueella asuu noin 1,4 miljoonaa suomalaista.

Tampere: Fimlabin koronanäytteenotto Nekalassa siirtyy UpWeGo:lle 2.5.202229.4.2022 14:19:53 EEST | Tiedote

Fimlab on kilpailuttanut koronanäytteenoton Tampereella. Maanantaista 2.5.2022 alkaen Nekalan koronanäytteenottopisteessä näytteenottoa tekee UpWeGo. Ajanvarauskäytäntö koronanäytteenottoon ei muutu. Nekalan näytteenottopisteessä otetut näytteet analysoidaan edelleen Fimlabissa, ja vastaus tulee tekstiviestillä tuloksen valmistuttua. Nekalan koronanäytteenottopiste palvelee asiakkaita 2.5.2022 alkaen ma-pe 8-20 ja la-su 10-18 osoitteessa Viinikankatu 44 G. Koronanäytteenottoon tulo vaatii aina lähetteen ja ajanvarauksen. Saapumisohjeet Nekalan koronanäytteenottopisteeseen.

Vaasan keskussairaalan laboratorio muuttaa 29.4. / Vasa centralsjukhus laboratorium flyttar 29.4.26.4.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Vaasan keskussairaalan poliklinikkalaboratorio muuttaa perjantaina 29.4.2022 sairaalan sisällä Y1-lohkoon. Laboratorion toiminta uusissa tiloissa alkaa maanantaina 2.5.2022. Uudet tilat sijaitsevat röntgenin vieressä päivystysosastoa vastapäätä. Nykyiset laboratorion väistötilat sairaalan D1-lohkossa palvelevat asiakkaita 29.4.2022 klo 12.00 saakka. Vaasan keskussairaalan laboratorio palvelee asiakkaita ainoastaan ajanvarauksella arkisin klo 7–15. Vain päivystysasiakkaat palvellaan vuoronumerolla. // Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning flyttar inom sjukhuset till Y1 på fredag den 29 april. Laboratoriets verksamhet i de nya utrymmena börjar måndagen den 2 maj. De nya utrymmena ligger bredvid röntgen mittemot jouravdelningen. I nuvarande evakueringsutrymmen i D1 betjänas klienterna fram till 29.4.2022 kl 12. Vasa centralsjukhus polikliniska provtagning betjänar klienter endast med tidsbokning vardagar må-fre kl 7-15. Endast dejourklienter betjänas med könummer.

Mustasaari, Närpiö, Vöyri ja Oravainen: Fimlabin näytteenottoon ilmoittaudutaan jatkossa itseilmoittautumisautomaatilla25.4.2022 09:57:28 EEST | Tiedote

Fimlabin näytteenottolaboratorioissa Mustasaaressa*, Närpiössä, Vöyrissä ja Oravaisissa otetaan käyttöön itseilmoittautumisautomaatit 2.5.2022 alkaen. Automaateilla ilmoittaudutaan kaikkiin näytteenottopalveluihin eli sekä ajanvarausajalle että vuoronumeropalveluihin (päivystysasiakkaat, näyteastioiden nouto kotona otettavia näytteitä varten ja otettujen näytteiden palautus). Muualla Fimlabin Pohjanmaan alueen laboratorioissa itseilmoittautuminen on jo käytössä.

Kuninkaankulman laboratorion vuoronumeroasiointi suljettu viikon 16 ajan14.4.2022 09:13:03 EEST | Tiedote

Tampereen Kuninkaankulman näytteenottokeskus palvelee ainoastaan ajanvarausasiakkaita tiistaista lauantaihin 19.–23.4.2022. Kaikki kiireetön vuoronumeroasiointi on suljettu. Ajanvarauksella asioivien lisäksi myös päivystysasiakkaat, eli asiakkaat joiden tutkimukset lääkäri on pyytänyt kiireellisenä, palvellaan. Nopsa-pikapalvelu palvelee normaalisti verinäytteenottoon tulevia asiakkaita (julkisen terveydenhuollon lähete vaaditaan).