Fimlab lisää merkittävästi koronaviruksen testauksen kotimaista kapasiteettia

Hallituksen linjaaman hybridistrategian mukaan Suomen käyttämää testaa, jäljitä, eristä ja hoida -strategiaa laajennetaan entisestään ja samalla pyritään asteittain purkamaan rajoitustoimia. Testauskriteerejä väljennetään ja testausmääriä lisätään. Sosiaali- ja terveysministeriön päivitetyn näytteenottostrategian tavoitteellinen suunnitelma on nostaa kapasiteettia 10 000 näytteeseen vuorokaudessa. Fimlab vastaa haasteeseen laitehankinnalla, joka mahdollistaa jopa 8000 näytteen tutkimisen vuorokauden aikana.

– Kotimainen testauskapasiteetti varmasti riittää, vaikka näytemäärät kasvavat. Valmistaudumme samalla lisäämään näytteenoton kapasiteettia, kertoo Fimlabin toimitusjohtaja Ari Miettinen.

Koronaviruksen testaukset ovat alkaneet Fimlabissa jo helmikuun lopulla ja testauskapasiteettia on lisätty sitä mukaa kuin näytemäärät ovat kasvaneet. Tällä hetkellä testataan noin 500-600 näytettä päivässä.

– Rajoitustoimet ovat purreet hyvin, mutta rajoitusten asteittaisen purkamisen seurauksena ja syksyn flunssakauden käynnistyessä on odotettavissa, että oireisten potilaiden määrä kasvaa ja sen myötä testaustarve, arvioi ylilääkäri Tapio Seiskari.

Fimlabin hankkimien Roche Cobas 8800 -laboratoriojärjestelmien testausprosessit ovat pitkälle automatisoituja. Uudet laitteet palvelevat laajasti virusdiagnostiikkaa. Automaation avulla saadaan tehostettua toimintaa ja nopeutettua vastausten saamista, kun samanaikaisesti voidaan testata suuria määriä näytteitä yhdellä laitteella. Suuren globaalin kysynnän vuoksi laitteita on jouduttu odottamaan, mutta nyt ne ovat tulossa Sveitsistä Suomeen ja testauskapasiteetti kasvaa jo toukokuun aikana.

– Ennen tavoiteltuihin testausmääriin pääsemistä pitää kuitenkin myös näytteiden ottamista lisätä merkittävästi. Kun testauksen kriteerejä väljennetään, nousee testattavien määrä vähitellen. Meillä on tarvittava kapasiteetti käytössä silloin, kun sitä tarvitaan, vakuuttaa Ari Miettinen.

Toimitusjohtaja Ari Miettinen, Fimlab Laboratoriot Oy.
p. 050 587 6855, ari.miettinen@fimlab.fi

Ylilääkäri Tapio Seiskari, Fimlab Laboratoriot Oy
p. 050 440 0025, tapio.seiskari@fimlab.fi

Sairaanhoitopiirien omistama Fimlab Laboratoriot Oy on Suomen suurin laboratorioalan yritys ja täysin kotimainen toimija. Fimlab toimii viiden sairaanhoitopiirin alueella Pirkanmaalla, Kanta-Hämessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Pohjanmaalla. Fimlabilla on yli 100 toimipistettä, ja sen toiminta-alueella asuu noin 1,4 miljoonaa suomalaista.

Muutoksia Fimlabin koronanäytteenottopisteisiin Tampereella25.8.2021 11:23:21 EEST | Tiedote

Fimlab avaa Tampereelle uuden koronanäytteenottopisteen maanantaina 30.8.2021. Näytteenotto sijaitsee Nekalassa osoitteessa Viinikankatu 44 b ja se on avoinna päivittäin klo 8–20. Koronanäytteenotto Hatanpään ja TAYSin näytteenottopisteissä päättyy perjantaina 29.8.2021. Nekalan koronanäytteenottopisteessä on kolme ilmoittautumishuonetta ja seitsemän näytteenottohuonetta. Joustavan palvelukonseptin avulla näytteenottopisteessä on mahdollista palvella 500–600asiakasta päivässä. Messukeskuksen drive-in-koronanäytteenotto muuttaa Hakametsään Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksella toimiva Fimlabin suurtehon drive-in-koronanäytteenottopiste muuttaa Hakametsään. Hakametsän jäähallin parkkipaikalle pystytettävä drive-in-näytteenotto palvelee asiakkaita lauantaista 11.9.2021 alkaen. Messukeskuksen näytteenottopiste suljetaan perjantaina 10.9.2021 klo 16. Hakametsän koronanäytteenottopisteessä asiakkaita voidaan palvella kuudella näytteenottokaistalla. Näytteenottopisteen kapasiteetti riittää v