Fimlabin asiakkuudenhallinta CRM-järjestelmään yhteistyössä eCraftin kanssa

Terveydenhuollon laboratoriopalveluita tarjoava Fimlab Laboratoriot Oy yhtenäisti asiakkuudenhallintansa Microsoft Dynamics 365 Sales -ratkaisun avulla yhteistyössä eCraftin kanssa. Fimlabin toimintaan liittyy laaja asiakas- ja sidosryhmäverkosto ja kattava palveluvalikoima. Yhtenäisessä CRM-järjestelmässä hallinnoidaan Fimlabin organisaatioasiakas-, toimittaja- ja yhteistyökumppanitietoja, sopimuksia sekä kaikkia palvelu- ja tutkimushankkeita. Ratkaisu tukee yrityksen koko palveluprosessin hallintaa henkilöasiakkaaseen asti ja sopii erittäin hyvin terveydenhuoltoalan yrityksen liiketoiminnan tueksi. Järjestelmän käyttöönottoprojekti eteni sujuvasti ja nopeasti suunnittelusta käyttöönottoon 4 kuukaudessa.

Fimlab on Suomen suurin laboratorioalan yritys, joka tuottaa laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaan, Keski-Suomen, Kanta-Hämeen, Vaasan sairaanhoitopiirien sekä Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymän julkisen terveydenhuollon tarpeisiin. Fimlab valitsi eCraftin yhteistyökumppanikseen kehittämään yritykselle kattavaa ja yhtenäistä asiakkuudenhallinnan järjestelmää. Teknologiaratkaisuksi valittiin Microsoft Dynamics 365 Sales -järjestelmä. Fimlab teki ratkaisua ja yhteistyökumppania valitessa kattavan tarvekartoituksen asiakkuudenhallinnan ratkaisun hankinnasta ulkopuolisen konsultointiyrityksen toimesta.

Käyttöönottoprojekti eCraftin kanssa eteni erittäin nopeasti – projekti kesti 4 kuukautta ja järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2020 alussa. Projektin nopeaa toteutusta tuki Fimlabin tarkka tarpeiden määrittely, hyvä resursointi, pragmaattinen lähestymistapa sekä avoin ja hyvä kommunikaatio Fimlabin ja eCraftin projektiin osallistuneiden asiantuntijoiden kesken.

Fimlabin asiakkaiden ja sidosryhmien tiedot yhtenäisessä järjestelmässä

Terveydenhuollon yrityksenä Fimlabilla on asiakkuudenhallinnan järjestelmän käytölle laaja-alaista, kolmisuuntaista tarvetta: järjestelmässä hallinnoidaan asiakkaiden, toimittajien ja yhteistyökumppaneiden tietoja ja sopimuksia. Järjestelmässä ei käsitellä potilastietoja. Kaikki erityyppiset sidosryhmät on mallinnettu Fimlabin järjestelmään, jotta ratkaisun käyttö olisi selkeää, helppoa ja tehokasta.

Järjestelmässä pystytään hallinnoimaan mm. sitä, että samalla asiakasorganisaation henkilöllä on yhteistyön näkökulmasta useita eri rooleja. Fimlabin järjestelmässä tiedot yhteistyökumppaneiden resursseista pysyvät hyvin järjestyksessä.

Järjestelmä tukee Fimlabin asiakkuudenhallinnan prosessia, sillä asiakkuuksia perustettaessa järjestelmä ohjaa käyttäjiä. Tämä helpottaa loppukäyttäjän arjen työtä, mutta tukee myös tietojen järjestelmällistä hallinnointia organisaatiotasolla.

Palveluiden ja tutkimushankkeiden hallinnointi Fimlabin ratkaisussa

Sidosryhmätietojen lisäksi kaikki Fimlabin tarjoamat palvelut ja tutkimushankkeet on mallinnettu eCraftin tuella uuteen Dynamics 365 Sales -järjestelmään. Tietoja on helppo ylläpitää ja nopea hakea järjestelmästä tarpeiden mukaan.

Ratkaisu mahdollistaa Fimlabin asiakasvastaavien proaktiivisen toiminnan asiakkaiden palvelemisessa, sillä järjestelmä lähettää automaattisesti asiakasvastaaville muistutuksia muun muassa sopimuskauden päättymisen lähestymisestä. Ratkaisu tukee palveluprosessien muotoilua: tiedetään, kenen kanssa toimitaan ja millaisesta palvelukokonaisuudesta heidän kanssaan on sovittu.

Terveydenhuollon tutkimushankkeiden tietojen hallinnointi kriittistä

Fimlab on mukana useissa erilaisissa tutkimushankkeissa ja hankkeiden hallinnointi on tärkeä osa Fimlabin työtä. Moderni teknologia ja tietojen ylläpito ja hallinnointi keskitetysti antavat hyvät valmiudet laajojenkin tutkimushankkeiden koordinoimiseen. Tutkimushankkeisiin liittyy iso määrä erilaisia sidosryhmiä, joten tietojen hallinnointi on haastavaa ja kriittistä. Dynamics 365 -ratkaisu auttaa ylläpitämään tietoja järjestelmällisesti ja samalla se helpottaa tutkimushankkeiden suunnitelmallista johtamista.

Pilvipalvelupohjainen Microsoft Dynamics 365 Sales -järjestelmä on erittäin hyvä ratkaisu Fimlabin asiakkuudenhallintaan, sillä se vähentää manuaalista työtä ja jättää näin enemmän aikaa itse asiakaspalvelulle.

”Asiakkuudenhallinnan järjestelmästä tehtiin yhteistyössä eCraftin kanssa juuri Fimlabin näköinen. Dynamics 365 Sales vastaa meidän tarpeisiimme hienosti ja tukee omia prosessejamme. Olemme tyytyväisiä sekä tekniseen ratkaisuun että hyvin sujuvaan yhteistyöhön eCraftin kanssa”, kertoo palvelujohtaja Anu Mustila Fimlabilta.

”Yhteistyö Fimlabin kanssa on ollut helppoa ja avointa. Projekti eteni erittäin nopeasti ja hyvin – iso kiitos siitä kuuluu Fimlabin sitoutuneelle henkilöstölle ja projektiryhmälle. Ratkaisu sopii hyvin terveydenhuollon yritykselle, jonka toimintaympäristöön kuuluu useita eri sidosryhmiä ja paljon palveluita. Ratkaisu tukee Fimlabin liiketoimintaa ja asiakkuudenhallinnan prosesseja, ja mahdollistaa myös yrityksen yhä laajenevan yhteistyöverkoston tehokkaan hallinnan”, sanoo projektipäällikkö Minna Arramies eCraftilta.

Valittu Microsoftin teknologia toimii hyvänä pohjana mahdollisille jatkokehityshankkeille ja toiminnan digitalisoinnille.

Hyvin suunniteltu ja toteutettu asiakkuudenhallinnan ratkaisu tuo jo nyt Fimlabille isoja toiminnallisia hyötyjä, sillä sen avulla prosessit yhtenäistyvät, tietojen hallinta helpottuu ja tiedosta tulee entistä läpinäkyvämpää läpi organisaation. Avoin ja tiivis yhteistyö Fimlabin ja eCraftin kesken jatkuu aktiivisena.

Lisätietoja:

Fimlab Laboratoriot Oy on Suomen suurin laboratorioalan yritys, joka tuottaa terveydenhuollon laboratoriopalveluita sekä laboratorioalan koulutusta ja tutkimusta Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Keski-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Vaasassa. Yrityksellä on yli 100 toimipistettä, joissa työskentelee noin 1100 ammattilaista. Fimlabin asiakkaita ovat sairaalat, terveyskeskukset, työterveyshuolto, yksityiset lääkäriasemat ja yksityislääkärien potilaat. Lue lisää: https://fimlab.fi/

Jörgen Westerling, Account Manager, eCraft, jorgen.westerling@ecraft.com, puh. 040 775 8284
Minna Arramies, projektipäällikkö, eCraft, minna.arramies@ecraft.com, puh. 040 357 8288
Satu Saloranta, projektipäällikkö, Fimlab Laboratoriot Oy, satu.saloranta@fimlab.fi, puh. 050 462 0552

eCraft on IT- ja konsultointipalveluihin keskittynyt yritys, jonka palvelut kattavat digitaalisten liiketoimintaratkaisujen kokonaisuuden ml. toiminnanohjauksen ja asiakkuudenhallinnan, kenttätyön sovellukset, analytiikka- ja koneoppimispalvelut, sovelluskehityksen ja palvelumuotoilun sekä infrapalvelut. Meillä työskentelee yli 300 asiantuntijaa, joiden osaamisessa yhdistyy asiakasymmärrys, uusin teknologia sekä dataosaaminen. eCraft on edelläkävijä Microsoft-ratkaisuissa sekä johtava Adaptive Insights- ja Qlik-konsultointitalo. Toimipisteemme sijaitsevat Espoossa, Tampereella, Vaasassa, Turussa, Jyväskylässä ja Malmössä. eCraft kuuluu kansainväliseen Fellowmind Groupiin, joka on yksi Euroopan suurimpia digitaalisiin liiketoimintasovelluksiin keskittyneitä taloja. Yhteensä Fellowmindilla on 1250 asiantuntijaa Hollannissa, Saksassa, Ruotsissa, Tanskassa ja Suomessa. Lue lisää www.ecraft.com