Finalisterna i Mästare2023-tävlingen är klara

Semifinalerna i Mästare – FM-tävlingen i yrkesskicklighet ordnades i månadsskiftet januari–februari runt om i Finland. 350 finalister möts i maj på Mästare2023-evenemanget i Esbo.
Semifinalerna i grenen Kundservice och försäljning genomfördes i verklig arbetslivsmiljö. Bild: Skills Finland.

Mästare-semifinalerna ordnades 30.1–3.2.2023 vid sammanlagt 30 yrkesläroanstalter runt om i Finland. 1646 studerande anmälde sig till semifinalerna och de tävlade i 47 grenar, varav fem är MästarePLUS-grenar avsedda för studerande som behöver särskilt stöd. I regel tävlar åtta tävlande i varje gren i finalen. Det fanns totalt 350 finalister.

Omniafinalisterna Kirke Mikk och Matias Dolin som deltar i tävlingsgrenen Turism gläder sig över finalplatsen i hemmatävlingarna. Turism är en pargren och Mikk och Dolin tävlar tillsammans.

– Efter semifinalen var stämningen god och glad. När vi fick veta om finalplatsen trodde vi inte att det var sant. Våra föräldrar gladde sig också med oss. Det är fantastiskt och spännande att få delta i finalen.", konstaterar Mikk och Dolin.

Alla finalisternas namn och grenar finns som bilaga till detta meddelande.

Mästare2023 Esbo är ett tillfälle att bekanta sig med finländsk spetskompetens

Mästare2023 Esbo ordnas 8–11.5.2023 på Hagalunds idrottsparks område. Övriga evenemangsplatser är Omnias verksamhetsställe i Finno, Keuda, Salpaus och StadinAO. I FM-finalen i yrkesskicklighet tävlar cirka 350 studerande från olika yrkesområden. I samband med Mästare2023-evenemanget tävlar man dessutom i Mästare9-tävlingen för högstadieelever, i vars uttagningar nästan 12 000 högstadieelever deltog. Huvudansvarig arrangör är Esboregionens utbildningssamkommun Omnia. Ammattiopisto Live fungerar som samarbetspartner i anordnandet av MästarePLUS-grenarna. Evenemangets bakgrundsorganisation är Skills Finland rf.

Evenemangets centrala teman är en hållbar framtid, internationalism och kulturell mångfald samt betydelsen av yrkeskompetens i det finländska samhället. Utöver tävlingsgrenarna visas aktuella teman i yrkesuppvisningarna: drönarflygning, framtidens matteknologi och väggmålning (mural). Mästare2023 är ett öppet tillfälle för alla att bekanta sig med finländsk toppkompetens.

Till tävlingarna i Esbo åker man med kompetens och yrkesstolthet – evenemangets officiella slogan och hastag är #VarPro.

Thomas Vasenius
Tävlingschef, Mästare2023 Esbo
thomas.vasenius@omnia.fi

Petri Hörkkö
Mästare-chef, Skills Finland
petri.horkko@skillsfinland.fi

Bilder

Skills Finland rf främjar yrkesutbildningens kvalitet och dragningskraft genom tävlings- och träningsverksamhet. Vårt mål är att tillsammans med våra samarbetspartners skapa världens starkaste yrkeskunnande.

Tillsammans med våra samarbetspartner ordnar vi årligen yrkesutbildningens storevenemang Mästare och skickar Finlands officiella yrkeslandslag till internationella yrkesskicklighetstävlingar. Vi publicerar även webbtjänsten Mitt yrke, som berättar om alternativen inom yrkesutbildningen för högstadieelever.

Skills Finland r.f. år 1993 grundade, icke-vinstdrivande, föreningen. Skills Finland rf:s stödgrupper är utbildnings- och kulturministeriet, Utbildningsstyrelsen och de läroanstalter som utövar yrkesutbildning samt centrala aktörer inom arbetsmarknads- och utbildningssektorn.

Följ Skills Finland ry

Senaste pressmeddelandena från Skills Finland ry