ELY-keskuksetELY-keskukset

Finansiering erbjuds för hantering och behandling av dagvatten för att minska på utsläpp

Finansiering för effektiveringsprogrammet för vattenskydd för att förbättra kvaliteten av dagvatten och avlägsna skadliga ämnen kan sökas 25.11.2020–29.1.2021 från närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax.

Den totala finansieringen som erbjuds är cirka 2 miljoner euro. Ansökan om understöd är riksomfattande och understöd kan ansökas av kommuner, samkommuner och bolagen de äger samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar.

Regn- och smältvatten, dvs. dagvatten, samlas på byggda ytor. Dagvattnen transporterar skadliga ämnen i vattendragen. Bättre hantering av dagvatten förbättrar vattnens status och hjälper stadsområden att anpassa sig till både översvämningar och torka.

Dagvattenlösningar ökar trivsamheten på tätorter och naturens mångfald

Närvatten i städer och tätorter, såsom sjöar och dammar, är viktiga rekreationsområden. Minskning av skadliga ämnen från dagvattnen och lyckade dagvattenlösningar ökar trivsamheten på tätorts- och stadsområden samt naturens mångfald.

I projektansökan söker man kostnadseffektivare sätt att begränsa eller förebygga utsläpp av skadliga ämnen, antingen genom behandling eller förebyggande.

Ansökningar önskas särskilt inom följande områden:

•    Funktionaliteten och processerna av dagvattnens behandlingsstrukturer

•    Lösningar för hantering och behandling av dagvatten på byggplatser

•    Tekniker och strukturlösningar för hantering och behandling av dagvatten som är nya eller avsedda för specialobjekt, av vilka det i Finland ännu finns en begränsad mängd eller inga forskningsdata.

•    Decentraliserade helheter/system som består av kombinationer av mer omfattande hanterings- och behandlingsmetoder (strukturella och icke-strukturella) på avrinningsområdesnivå.

•    Förbättring av kunskapen om nya behandlingstekniker och nya beläggningslösningar vid planläggning och stadsplanering, samt effekten av nya beläggningsområden på dagvattnens kvalitet.

•    Risker och riskhantering för dagvatten på industriområden vad gäller skadliga ämnen vid olyckor och störningar.

•    Utveckling av dagvattenuppföljningen genom ny teknik, bl.a. automatiserade mätare av dagvattenkvalitet samt utvecklingsarbete och testning
av mätgivare.

•    Kommunikationsprojekt, med vilka man ökar målgruppernas medvetenhet om de skadliga ämnena i dagvattnen och påverkar beteende för att minska på utsläpp.

•    Andelen dagvattenbelastning av den totala belastningen och dess effekt på vattenkvaliteten av städernas närvatten.

Hantering av stadsvatten och minskning av skadliga ämnen är en del av vattenskyddets effektiveringsprogram. Minskningen av skadliga ämnen omfattar tre prioriteringsområden: kommunala avloppsvatten i avloppsnätet, dagvatten och blandavlopp.

Med hjälp av det femåriga (2019–2023) programmet för effektiverat vattenskydd minskar man utsläppet av jord- och skogsbrukets näringsämnen i vattnen, restaurerar vattendrag samt förstärker experternas och aktörernas nätverk, minskar förekomsten av skadliga ämnen i stadsvatten, sanerar vrak som utgör ett hot för miljön i Östersjön och finansierar forskning och utvecklingsarbete.

NTM-centralen i Södra Savolax

Finansieringsexpert Esa Pekonen, tfn 0295 024 159, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Miljöplanerare Tuula Vanhanen, tfn 0295 024 133, fornamn.efternamn@ely-keskus.fi

Miljöministeriet

Konsultativ tjänsteman Ari Kangas, tfn 0295 250 340, fornamn.efternamn@ym.fi

Om

NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.

Följ ELY-keskukset

Senaste pressmeddelandena från ELY-keskukset

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.