Finanssiala avaa vaikuttamistyötään uusilla verkkosivuilla - julkistamme keitä päättäjiä lobbasimme

Nyt julkistetuilla Finanssiala ry:n (FA) uusilla verkkosivuilla, osoitteessa finanssiala.fi, avataan konkreettisesti ensimmäistä kertaa finanssialan vaikuttamistyötä. FA julkistaa jatkossa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen. Siinä kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä FA:n johto ja asiantuntijat ovat lobanneet tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Pankkien, vakuutus- ja työeläkeyhtiöiden, rahasto- ja rahoitusyhtiöiden sekä arvopaperivälittäjien edunvalvojana FA on sitoutunut avoimuuteen lobbauksessaan.

”Moniarvoiseen demokratiaan kuuluu se, että päätöksentekijä kuuntelee eri intressi- ja asiantuntijatahoja ennen kuin tekee päätökset. FA on kannattanut jo pitkään lainsäädännön valmisteluun ja budjettivallan käyttöön liittyvän vaikuttamistyön avoimuuden lisäämistä sekä kotimaassa että EU:ssa. Olemme olleet jo alusta alkaen mukana EU:n avoimuusrekisterissä”, FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula toteaa.

Oikeusministeriön johdolla valmistellaan vuoden 2021 aikana lakiin pohjautuvaa sääntelyä, joka velvoittaa lobbausta harjoittavat järjestöt ja yritykset avaamaan vaikuttamistyötään. Tavoitteena on, että avoimuusrekisteri olisi toiminnassa vuoden 2023 aikana. FA kannattaa avoimuusrekisteriä, jonka soveltamisalana on eduskunta ja ministeriöt.

”Haluamme jo ennen lakiin pohjautuvaa avoimuusrekisterin tuloa avata vuosittain lobbaustoimintaamme. FA:n avoimuustilinpäätöksessä näkyvät päättäjät ovat valikoituneet julkaistaviksi merkittävän poliittisen asemansa vuoksi. Listauksesta selviää FA:n kanta kulloiseenkin edunvalvontateemaan ja ne päättäjätapaamiset, joissa asia on ollut esillä. Kannustamme muitakin edunvalvonta- ja kansalaisjärjestöjä avaamaan rohkeasti omaa vaikuttamistyötään”, Yli-Huttula sanoo.

FA:n uusilla sivuilla uutiset jatkavat pääroolissa – mutta nyt asiat löytyvät entistä helpommin

FA:sta on vuosien varrella tullut vahva finanssialan uutiskanava. Sisältöä on FA:n verkkosivulla paljon ja laajalti, joten lukijoidemme palvelun parantamiseksi uusilla verkkosivuilla asiat on järjestetty selkeiksi kokonaisuuksiksi.

”Laajaa toimialaa edustavana edunvalvontajärjestönä meillä on runsaasti teemoja, joista meidän on tärkeä tuoda asiantuntemuksemme ja näkemyksemme julkiseen keskusteluun ja lainsäädännön valmisteluun. Uusilla verkkosivuilla toimialan edunvalvontaan liittyvät teemat löytyvät ryhmiteltyinä omiksi sivukokonaisuuksiksi, joiden kautta jonkin tietyn asian kehittymistä voi seurata entistä helpommin”, kertoo sivuston sisältöä suunnitellut FA:n viestinnän asiantuntija Jussi Karhunen.

”Tehtävämme on olla mieltä meitä koskevista asioista. Uusilla sivuilla väännämme rautalangasta, mitä mieltä suomalainen finanssiala on”, Karhunen toteaa.

Tällaisesta esimerkiksi käy kestävään rahoitukseen liittyvät asiat tai vaikkapa positiiviseen luottotietorekisteriin liittyvät uutiset, lausunnot ja tutkimukset. Teknisemmästä puolesta esimerkiksi voidaan nostaa EU:n pankkiunioniin liittyvät uutiset ja lausunnot.

”Mikäli etsii, millaisia lausuntoja tai näkemyksiä FA on esittänyt pankkiunioniin liittyen, löytyy se uusituilta verkkosivuilta vanhoja paremmin”, Karhunen sanoo.

Uusilla verkkosivuilla tuodaan myös esille, millainen rooli finanssiyhtiöillä on yhteiskunnassa. Alan merkityksen ymmärtäminen on keskeistä, jotta erilaisten alaa koskevien lakien tai muiden muutosten vaikutukset tavallisen ihmisen elämään käyvät selviksi.

Kaipaamme tietenkin palautetta ja näkemyksiä uusituista sivuistamme. Mikäli sellaista tulee mieleen tai sinulla on kehitysidea, lähetä sähköpostia osoitteeseen viestinta@finanssiala.fi.

Finanssiala tarjoaa nuorille työelämään tutustumisen etänä14.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Peruskoulun yläkoululaiset ja lukiolaiset pääsevät etänä ensi viikolla 19.4.–23.4. tutustumaan finanssialan toimintaan sekä alan työntekijöiden uratarinoihin ja tekemään niihin liittyviä tehtäviä. Finanssialan etäTET eli työelämän tutustumishanke on Finanssiala ry:n (FA) ja Talous ja nuoret TATin yhteistyössä kehittämä. FA:n lisäksi etäTET-viikolla ovat mukana Danske Bank, Nordea, OP Ryhmä ja Varma.

Sijoitusrahastojen suosio vankka – pääoma kohosi 140 miljardiin12.4.2021 14:54:33 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin maaliskuussa 2021 uutta pääomaa yhteensä 1,1 miljardia euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli maaliskuun lopussa 140 miljardia euroa, kun se oli helmikuun lopussa 136 miljardia. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Miten opastaa digiasioissa? – suosituspaketti auttaa finanssialan digikoukeroiden selvittelyssä24.3.2021 07:00:00 EET | Tiedote

Sähköinen asiointi helpottaa pankki- vakuutus- ja eläkeasioiden hoitoa. Finanssialan yritykset tarjoavat asiakkailleen monipuolisia ja pitkälle kehitettyjä digitaalisia palveluita. Digipalveluiden yleistyessä lisääntyy myös tuen tarve. Finanssiala ry on yhdessä jäsentensä kanssa laatinut suosituksia auttamaan finanssiasioiden digiopastuksessa. Suosituspaketti esitellään Finanssiala ry:n pyöreän pöydän webinaarissa keskiviikkona 24. maaliskuuta kello 9. Voit seurata tilaisuutta tekstin lopun linkistä.

Digitaidoilla sujuvuutta arkeen – Tervetuloa turvalliset digipalvelut arjen apuna -webinaariin keskiviikkona 24. maaliskuuta23.3.2021 10:49:22 EET | Kutsu

Digitaitoja vahvistamalla lisätään arjen sujuvuutta ja edistetään hyvinvointia. Digitaalisten palveluiden käyttö on yksi tärkeimmistä kansalaistaidoista. Siksi on tärkeätä, että kaikki pysyvät mukana. Miten parannamme entisestään sujuvaa ja turvallista digiasiointia finanssialan asioissa? Tervetuloa webinaariin keskiviikkona 24.3 klo 9-11.00 kuuntelemaan ja keskustelemaan parhaista käytännöistä digiopastuksen saralla. Tilaisuudessa puhuu kuntaministeri Sirpa Paatero, joka kertoo hallituksen asettamista tavoitteista digitalisaation edistämisessä.