Finanssiala julkistaa jo keitä lobbaa – Suomen avoimuusrekisteri tulossa eduskunnan käsittelyyn

Finanssiala ry avaa vuosittain omaa vaikuttamistyötään julkaisemalla lobbauksen avoimuustilinpäätöksen, jossa kerrotaan, keitä poliittisia päättäjiä, eli kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission viranhaltijoita FA on lobannut tärkeimmissä ajankohtaisissa edunvalvontateemoissaan. Vuoden 2021 avoimuustilinpäätös on nyt julkaistu ja se on luettavissa FA:n verkkosivuilla.

Hallituksen on määrä antaa pääsiäisen jälkeen lakiesitys lobbauksen avoimuusrekisteristä, joka velvoittaa kaikki lobbausta harjoittavat järjestöt ja yritykset raportoimaan vaikuttamistyöstään kaksi kertaa vuodessa.

”Kannatamme lainsäädännön valmisteluun ja budjettivallan käyttöön liittyvän lobbaamisen avoimuutta sekä kotimaassa että EU:ssa. Avoimuustilinpäätöksellä haluamme omalta osaltamme edistää lobbauksen avoimuutta. Pidämme tärkeänä, että Suomeen tulee laki avoimuusrekisteristä, joka koskee eduskuntaa ja ministeriöitä”, Finanssialan viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula sanoo.

Lakiesityksen lausuntokierroksella soveltamisalaksi sai eniten kannatusta eduskunta ja ministeriöt. ”Nyt on viisasta lähteä liikkeelle maltillisella mallilla. Soveltamisalaa voidaan laajentaa valtion virastoihin sekä alue- ja kuntatasolle myöhemmin, kun rekisterin toimivuudesta on kertynyt riittävästi kokemusta”, Yli-Huttula muistuttaa.

Viime vuonna FA lobbasi päättäjiä kotimaassa muun muassa kansallisen varautumisen lainsäädännöstä, arpajaislaista, osinkojen lähdeverosta ja kotitalouksien ylivelkaantumisesta. EU:ssa FA vaikutti muun muassa vakuutusyhtiöiden vakavaraisuussääntelyyn, pankkiunionin syventämiseen ja kestävään rahoitukseen. Monia lobbausaiheita edistettiin yhtä aikaa niin Suomessa kuin Brysselissä.

Tutustu FA:n lobbauksen avoimuustilinpäätökseen

Vuotovahingot kääntyivät nousuun – putkiremontin suunnittelu kannattaa aloittaa jo ennen kuin putket vanhenevat käsiin20.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Vuotovahingot kääntyivät kasvuun vuonna 2021. Niitä tapahtui 34 800 kappaletta, korvausmäärä 171 miljoonaa euroa. Murtovahingot jatkoivat laskuaan. Niitä tapahtui 21 400 kappaletta, korvausmäärä 22 miljoonaa euroa. Palovahinkojen määrä pysyi suurin piirtein ennallaan. Niitä tapahtui 6 100 kappaletta, korvausmäärä 168 miljoonaa euroa.

Finanssiala odottaa, että hallitus ajaa Basel-neuvotteluissa aktiivisesti Suomen erityispiirteiden huomioon ottamista 13.5.2022 16:26:00 EEST | Tiedote

Suomen on aktiivisesti ajettava suomalaisen pankkijärjestelmän erityispiirteiden huomioon ottamista meneillään olevissa Basel-neuvotteluissa EU:ssa. Finanssiala ry olisi toivonut eduskunnan suurelta valiokunnalta selkeämpää kantaa Basel III -uudistukseen, mutta tänään hyväksytyn lausunnon pohjaltaviesti neuvotteluihin tulee ottaa vakavasti: ”Suuren valiokunnan lausunto sisältää selkeän vaatimuksen ottaa vähäriskisiksi luokiteltavat asunto- ja yritysluotot sekä Suomen erityispiirteet huomioon.Tämän on syytä näkyä aktiivisesti EU-neuvotteluissa”, FA:n johtava lakimies Olli Salmi sanoo. Eduskunnan suuri valiokunta sai perjantaina 13.5.2022 valmiiksi lausuntonsa, joka koskee komission ehdotusta niin kutsuttujen lopullisten Basel III -standardien toimeenpanosta EU:ssa. Suomessa riskitaso on kansainvälisesti vertailtuna matala Pankkien toimintaa sääntelevän Basel III -uudistuksen viimeisen vaiheen tarkoituksena on parantaa pankkien riskilaskentaa nostamatta merkittävästi pääomavaateita. Pääo

Pankkineuvontaa betonibunkkerissa – Ukrainassa pankkipalvelut pelaavat, myös Suomessa varauduttu kriisitilanteisiin12.5.2022 06:30:00 EEST | Tiedote

Ukrainassa toimivista pankeista saatujen tietojen mukaan pankkipalvelut sotatoimialueilla toimivat kohtalaisesti. Sähkö- ja tietoverkot ovat Ukrainassa toimineet olosuhteisiin nähden hyvin. Suomessa pankit ja finanssiviranomaiset ovat jo pitkään varautuneet erilaisiin kriiseihin ja harjoittelevat säännöllisesti. Pankkeihin kohdistuu normaaliaikanakin kyberhyökkäyksiä säännöllisesti, joten järjestelmät on testattu ja viritetty huippuunsa.

Henkivakuutus on tarpeen erityisesti silloin, kun on lapsia ja lainaa – Suomesta ainutlaatuinen tutkimus10.5.2022 09:01:10 EEST | Tiedote

Liian harvalla on henkivakuutus. Tämä käy ilmi Etlan tuoreesta tutkimusraportista, jossa selvitettiin henkivakuutusturvan vajetta Suomessa. Etlan selvityksessä vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista oli vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus. Huoltajan kuolemasta aiheutuvan henkivakuutusturvan vajeeksi Etla laski keskimäärin 65 000–70 000 euroa henkilöä kohti. Etlan tutkimuksen on rahoittanut Finanssiala ry. Tutkimus on maailman mittakaavassa harvinainen, sillä vastaavalla tavalla aineistoja yhdistäviä tutkimuksia ei juuri ole tehty.

Markkinoilla epävarmuutta ilmassa – rahastoista lunastettiin huhtikuussa 104 miljoonaa euroa9.5.2022 14:12:02 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröidyistä sijoitusrahastoista lunastettiin huhtikuussa yhteensä 104 miljoonaa euroa. Rahastopääoma pieneni myös markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli huhtikuun lopussa 147 miljardia euroa. Rahastoraportti on kesäkuusta 2020 lähtien sisältänyt ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.