Finanssiala on mukana maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa

Maailman Suurin etäTET järjestetään nyt ensimmäistä kertaa 22.-26.11.2021 ja mukana on viisi eri työnantajaliittoa. Aiemmin etäTET on järjestetty muun muassa Nordeassa, keväällä 2021 järjestettiin finanssialan oma koko viikon kestänyt TET-jakso. Viikon tarkoituksena on tarjota omaa tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille mahdollisuus tutustua työelämään ja eri aloihin. Tapahtuma kannustaa nuoria tutustumaan omiin kiinnostuksenkohteisiinsa ja löytämään omia vahvuuksiaan.

Finanssiala on vahvasti mukana etäTET-viikolla. Mukana ovat Nordea, OP-ryhmä, Danske Bank, Varma ja Ilmarinen, jotka järjestävät finanssialan päivänä ohjelmaa alan merkitykseen sekä uramahdollisuuksiin liittyen. Tapahtumaan osallistuu tuhansia 8.- ja 9.-luokkalaisia sekä lukiolaisia eri puolilta Suomea.

Finanssiala ry (FA) osallistuu marraskuussa järjestettävään Maailman Suurin etäTET -tapahtumaan yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Monille tuttu työelämän tutustumisjakso on saanut tänä vuonna uuden olomuodon verkossa ja tänäkin syksynä tuhannet nuoret tutustuvat yrityksiin ja toimialoihin eri puolilla Suomea.

”Haluamme edistää nuorten työelämäkokemuksien karttumista, jotta nuoret lähtisivät rohkeasti ja uteliaasti tutustumaan erilaisiin aloihin ja nykyajan sekä tulevaisuuden työelämään. Finanssiala on sitoutunut tukemaan nuoria löytämään paikkansa työelämässä, siksi haluamme olla mukana etäTET-viikossa rohkaisemassa nuoria kokeilemaan ja etsimään erilaisia mahdollisuuksia, mitä työelämällä on tarjota”, FA:n kehitysjohtaja Katja Repo kertoo.

Maailman Suurin etäTET järjestetään ensimmäistä kertaa tänä syksynä ja mukana on viisi eri toimialaliittoa. Viikon tavoitteena on tarjota nuorille mahdollisuus tutustua työelämän monipuolisiin ja mielenkiintoisiin mahdollisuuksiin, kannustaa nuoria tutustumaan eri aloihin ja huolehtia siitä, että tulevaisuuden työelämässä löytyy osaavia tekijöitä.

Finanssialan etäTET-päivässä ovat mukana Nordea, OP ryhmä, Danske Bank, Varma ja Ilmarinen. Päivän aikana kuullaan uratarinoita finanssialalta, pohditaan finanssialan merkitystä yhteiskunnassa ja tutustutaan finanssialan työelämään ryhmätöiden kautta. Jokainen liitto järjestää viikon aikana oman päivänsä ja finanssiala pääsee valokeilaan heti maanantaina.

”Finanssialalla on runsaasti erilaisia työpaikkoja, joihin tarvitaan erilaisia osaajia ja monipuolista osaamista. Finanssialaa ajateltaessa esimerkiksi kauppatieteiden ja oikeustieteen osaajat tulevat nopeasti mieleen, mutta heidän lisäkseen tarvetta on runsaasti myös muille osaajille. Koodarit, asiakaspalvelijat, viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat sekä henkilöstöhallinnon ammattilaiset ovat olennainen osa finanssialaa. Finanssialan etäTET-päivässä nuoret pääsevätkin tutustumaan siihen, mitä kaikkea mielenkiintoista ala voi tarjota”, Repo listaa.

Finanssiala oli aiemmin tänä vuonna mukana järjestämässä TAT:n kanssa ensimmäistä koko viikon etäTETiä. Huhtikuussa järjestetty etäTET-viikko keskittyi finanssialaan ja mukana oli useita alan yrityksiä esittelemässä työelämää ja urapolkuja finanssialalle.

”Nordeassa etäTET oli järjestetty jo aiemmin pienimuotoisemmin. Heidän esimerkistään innostuneina lähdimme kehittämään etäTET:iä koko toimialan yhteiseksi viikoksi. Onneksi olimme liikenteessä ajoissa jo ennen koronaa, joten olimme valmiina, kun pandemia iski”, Repo kuvailee.

EtäTET on Talous ja nuoret TAT:n koordinoima tapahtuma, johon osallistuvat Finanssialan lisäksi Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palta ja Kaupan liitto. EtäTET järjestetään 22.-26.11.2021. Tuhannet nuoret osallistuvat tapahtumaan koulupäiviensä aikana eri puolilla Suomea.

Vapaaehtoiset vakuutukset tärkeitä sosiaaliturvan täydentäjinä13.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Suomalainen vakuuttaa yleensä omaisuutensa paremmin kuin itsensä ja läheisensä. Tämä käy jälleen ilmi Finanssiala ry:n (FA) alkukesästä julkaisemasta vakuutustutkimuksesta. Toki sellaiset perusvakuutukset, kuten kotivakuutus, kuuluukin olla oikeastaan kaikilla, mutta myös henkivakuutus on yhtä lailla tärkeä erityisesti niille, joilla on lapsia ja lainaa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etla selvitti toukokuussa henkivakuutusvajetta Suomessa. Selvityksessä kävi ilmi, että vain noin kymmenellä prosentilla suomalaisista on vähintään yksi kuoleman varalta otettu henkivakuutus.

FA:n kysely: Nuoret, naiset ja seniorit näyttävät suuntaa vastuullisessa sijoittamisessa – ilmastovaikutusten arviointi koetaan hankalaksi12.7.2022 09:32:00 EEST | Tiedote

Kaksi viidestä suomalaisesta sijoittajasta seuraa sijoitustensa kestävyyttä, selviää Finanssiala ry:n (FA) teettämästä kansalaiskyselystä. Lähes puolet rahasto- ja vakuutussijoittajista pitää ilmastovaikutuksia ainakin osittain tärkeänä sijoituskriteerinä, osakesijoittajista 42 prosenttia. FA teetti Norstat Oy:llä kansalaiskyselyn kesäkuussa 2022, jossa selvitettiin suomalaisten innokkuutta vastuulliseen sijoittamiseen. Samantyyppinen kysely on toteutettu tammikuussa 2020 sekä kesäkuussa 2020. ”Kestävyydestä on tulossa hyvä vauhtia valtavirtaa myös finanssialalla. Esimerkiksi saastuttavat kohteet sijoituksina alkavat olla huomattava riski, joten viisas yksityissijoittajakin turvaa sijoituksensa huolehtimalla, että salkussa on kestävyyden huomioon ottavia kohteita. Sellaisia ovat jo nyt täydet kestävyyskriteerit täyttävien lisäksi kohteet, joilla on uskottava siirtymäsuunnitelma”, FA:n varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari sanoo. Vastuullisten kohteiden valinta ei ole yksittäiselle sijoitt