Finanssiala on mukana maailman suurimmassa etäTETissä marraskuussa

Maailman Suurin etäTET järjestetään nyt ensimmäistä kertaa 22.-26.11.2021 ja mukana on viisi eri työnantajaliittoa. Aiemmin etäTET on järjestetty muun muassa Nordeassa, keväällä 2021 järjestettiin finanssialan oma koko viikon kestänyt TET-jakso. Viikon tarkoituksena on tarjota omaa tulevaisuuttaan suunnitteleville nuorille mahdollisuus tutustua työelämään ja eri aloihin. Tapahtuma kannustaa nuoria tutustumaan omiin kiinnostuksenkohteisiinsa ja löytämään omia vahvuuksiaan.

Finanssiala on vahvasti mukana etäTET-viikolla. Mukana ovat Nordea, OP-ryhmä, Danske Bank, Varma ja Ilmarinen, jotka järjestävät finanssialan päivänä ohjelmaa alan merkitykseen sekä uramahdollisuuksiin liittyen. Tapahtumaan osallistuu tuhansia 8.- ja 9.-luokkalaisia sekä lukiolaisia eri puolilta Suomea.

Finanssiala ry (FA) osallistuu marraskuussa järjestettävään Maailman Suurin etäTET -tapahtumaan yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Monille tuttu työelämän tutustumisjakso on saanut tänä vuonna uuden olomuodon verkossa ja tänäkin syksynä tuhannet nuoret tutustuvat yrityksiin ja toimialoihin eri puolilla Suomea.

”Haluamme edistää nuorten työelämäkokemuksien karttumista, jotta nuoret lähtisivät rohkeasti ja uteliaasti tutustumaan erilaisiin aloihin ja nykyajan sekä tulevaisuuden työelämään. Finanssiala on sitoutunut tukemaan nuoria löytämään paikkansa työelämässä, siksi haluamme olla mukana etäTET-viikossa rohkaisemassa nuoria kokeilemaan ja etsimään erilaisia mahdollisuuksia, mitä työelämällä on tarjota”, FA:n kehitysjohtaja Katja Repo kertoo.

Maailman Suurin etäTET järjestetään ensimmäistä kertaa tänä syksynä ja mukana on viisi eri toimialaliittoa. Viikon tavoitteena on tarjota nuorille mahdollisuus tutustua työelämän monipuolisiin ja mielenkiintoisiin mahdollisuuksiin, kannustaa nuoria tutustumaan eri aloihin ja huolehtia siitä, että tulevaisuuden työelämässä löytyy osaavia tekijöitä.

Finanssialan etäTET-päivässä ovat mukana Nordea, OP ryhmä, Danske Bank, Varma ja Ilmarinen. Päivän aikana kuullaan uratarinoita finanssialalta, pohditaan finanssialan merkitystä yhteiskunnassa ja tutustutaan finanssialan työelämään ryhmätöiden kautta. Jokainen liitto järjestää viikon aikana oman päivänsä ja finanssiala pääsee valokeilaan heti maanantaina.

”Finanssialalla on runsaasti erilaisia työpaikkoja, joihin tarvitaan erilaisia osaajia ja monipuolista osaamista. Finanssialaa ajateltaessa esimerkiksi kauppatieteiden ja oikeustieteen osaajat tulevat nopeasti mieleen, mutta heidän lisäkseen tarvetta on runsaasti myös muille osaajille. Koodarit, asiakaspalvelijat, viestinnän ja markkinoinnin asiantuntijat sekä henkilöstöhallinnon ammattilaiset ovat olennainen osa finanssialaa. Finanssialan etäTET-päivässä nuoret pääsevätkin tutustumaan siihen, mitä kaikkea mielenkiintoista ala voi tarjota”, Repo listaa.

Finanssiala oli aiemmin tänä vuonna mukana järjestämässä TAT:n kanssa ensimmäistä koko viikon etäTETiä. Huhtikuussa järjestetty etäTET-viikko keskittyi finanssialaan ja mukana oli useita alan yrityksiä esittelemässä työelämää ja urapolkuja finanssialalle.

”Nordeassa etäTET oli järjestetty jo aiemmin pienimuotoisemmin. Heidän esimerkistään innostuneina lähdimme kehittämään etäTET:iä koko toimialan yhteiseksi viikoksi. Onneksi olimme liikenteessä ajoissa jo ennen koronaa, joten olimme valmiina, kun pandemia iski”, Repo kuvailee.

EtäTET on Talous ja nuoret TAT:n koordinoima tapahtuma, johon osallistuvat Finanssialan lisäksi Teknologiateollisuus, Kemianteollisuus, Palta ja Kaupan liitto. EtäTET järjestetään 22.-26.11.2021. Tuhannet nuoret osallistuvat tapahtumaan koulupäiviensä aikana eri puolilla Suomea.

Pankkibarometri: Yritysten lainanottohalukkuus investointeihin kasvussa15.9.2021 13:01:12 EEST | Tiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan yritysten luotonkysynnässä on odotettavissa kasvua. Kesän 2021 aikana yrityksille on myönnetty luottoja selvästi enemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Yritysten luotonkysynnän kasvuodotukset näkyvät erityisesti investoinneissa. Kotitalouksien luotonkysyntä jatkuu edelleen vilkkaana, mutta sen kasvun odotetaan tasaantuvan. Barometrikysely III/2021 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Hallitus teki kotimaista omistajuutta, suomalaisia piensijoittajia ja työeläkevakuutusta tukevan päätöksen9.9.2021 15:30:51 EEST | Tiedote

“Hallituksen päätös haudata osinkojen uusi lähdevero tukee kotimaista omistajuutta, tavallisten suomalaisten sijoittamista ja työeläkejärjestelmää. Arvostamme, että hallitus otti päätöksenteossaan huomioon asiantuntijaryhmän arviot lähdeveron kielteisistä vaikutuksista. Tärkeätä oli, että lähdeverosta ja sen vaikutuksista käytiin myös julkisuudessa vuoropuhelua. Avoimuudella ja laajalla asiantuntijavalmistelulla syntyy laadukkaita päätöksiä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Loppukesä hillitsi rahastosijoituksia – uutta pääomaa elokuussa 435 miljoonaa euroa8.9.2021 13:43:34 EEST | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin elokuussa uutta pääomaa yhteensä 435 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kasvoi myös suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli elokuun lopussa 156 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Uusin pankkien sääntelyuudistus voi iskeä erityisesti asunto- ja yritysluottoihin3.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Mikäli EU:ssa kaavailtu tapa toimeenpanna pankkien vakavaraisuussääntelyn viimeisin Basel III -uudistus toteutuu, voivat monien eurooppalaisten pankkien pääomavaatimukset nousta merkittävästi. Suomessa tämä haittaisi erityisesti asunto- ja yritysluototusta. Se heikentäisi pankkien mahdollisuutta rahoittaa talouden elpymistä ja vihreitä investointeja. Uudistus pitäisikin tehdä poliittisten päättäjien alun perin linjaamalla tavalla niin, että nykyiset pääomavaatimukset eivät oleellisesti nouse.