Finanssiala ryFinanssiala ry

Finanssiala Paltan työmarkkinajäseneksi

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat päättäneet tiivistää vuonna 2015 alkanutta työmarkkinayhteistyötään. Vuoden 2019 alusta FA ja sen jäsenet liittyvät jäseniksi Paltaan työmarkkinatoiminnan osalta. Alkava työmarkkinajäsenyys tarkoittaa, että Palta hoitaa jatkossakin FA:n jäsenyritysten työmarkkinaedunvalvonnan. Ratkaisu ei vaikuta FA:n asemaan Elinkeinoelämän keskusliitossa EK:ssa

FA:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan tähän mennessä tehty yhteistyö työmarkkina-asioissa on sujunut hyvin ja se on tuottanut hyviä tuloksia. ”Palta on pystynyt monipuolisilla resursseillaan tuottamaan jäsenyrityksillemme selkeää lisäarvoa työmarkkinaedunvalvonnassa. Tämän takia meidän on helppo jatkaa yhteistyötä Paltan kanssa ja liittyä sen työmarkkinajäseneksi”, Kauppi korostaa.

Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto on tyytyväinen finanssialan päätökseen hakea työmarkkinajäsenyyttä. Työmarkkinatoimintaan erikoistuneena liittona Palta tarjoaa hyvät resurssit finanssialan työmarkkina-asioiden hoitamiseen. ”Työmarkkinajäsenyyden myötä edelleen syventyvä yhteistyö mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja entistä vahvemman edunvalvonnan”, Aarto toteaa.

Finanssialalla on sekä rahoituksen- ja vakuutusalan työehtosopimukset. Rahoitusalan sopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Vakuutusalan sopimuksessa on mukana noin 10 000 toimihenkilöä.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Euriborien uusi määräytymismenetelmä on ollut lausuntokierroksella12.2.2019 08:18:16Tiedote

Euriboreja hallinnoiva European Money Markets Institute (EMMI) eli Euroopan rahamarkkinainstituutti julkaisi tiistaina 12.2.2019 yhteenvedon euriborien uutta hybridimääräytymismenetelmää koskevasta toisesta lausuntokierroksesta. Konsultaatio on osa EMMIn sitoumusta toteuttaa euribor-viitekoroille uudistettu määräytymismenetelmä, joka vastaa sääntelyn ja sidosryhmien vaatimuksiin oikea-aikaisesti.

Hallitus parantamassa viljelijöiden mahdollisuuksia varautua satovahinkoihin17.1.2019 15:12:31Tiedote

Hallitus esittää satovahinkovakuutusten vapauttamista vakuutusmaksuverosta vuoden 2027 loppuun asti. Näin yhä useammat viljelijät saavat mahdollisuuden vakuuttaa satonsa vaikeiden vuosien varalta. Esimerkiksi vuoden 2017 sateisen ja kolean kesän takia jopa viidennes sadosta jäi korjaamatta. Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n arvion mukaan huono sää aiheutti yli 100 miljoonan euron tappiot viljelijöille.