Finanssiala ryFinanssiala ry

Finanssiala Paltan työmarkkinajäseneksi

Finanssiala ry (FA) ja Palvelualojen työnantajat Palta ovat päättäneet tiivistää vuonna 2015 alkanutta työmarkkinayhteistyötään. Vuoden 2019 alusta FA ja sen jäsenet liittyvät jäseniksi Paltaan työmarkkinatoiminnan osalta. Alkava työmarkkinajäsenyys tarkoittaa, että Palta hoitaa jatkossakin FA:n jäsenyritysten työmarkkinaedunvalvonnan. Ratkaisu ei vaikuta FA:n asemaan Elinkeinoelämän keskusliitossa EK:ssa

FA:n toimitusjohtajan Piia-Noora Kaupin mukaan tähän mennessä tehty yhteistyö työmarkkina-asioissa on sujunut hyvin ja se on tuottanut hyviä tuloksia. ”Palta on pystynyt monipuolisilla resursseillaan tuottamaan jäsenyrityksillemme selkeää lisäarvoa työmarkkinaedunvalvonnassa. Tämän takia meidän on helppo jatkaa yhteistyötä Paltan kanssa ja liittyä sen työmarkkinajäseneksi”, Kauppi korostaa.

Paltan toimitusjohtaja Tuomas Aarto on tyytyväinen finanssialan päätökseen hakea työmarkkinajäsenyyttä. Työmarkkinatoimintaan erikoistuneena liittona Palta tarjoaa hyvät resurssit finanssialan työmarkkina-asioiden hoitamiseen. ”Työmarkkinajäsenyyden myötä edelleen syventyvä yhteistyö mahdollistaa toiminnan kehittämisen ja entistä vahvemman edunvalvonnan”, Aarto toteaa.

Finanssialalla on sekä rahoituksen- ja vakuutusalan työehtosopimukset. Rahoitusalan sopimuksen piirissä on noin 25 000 toimihenkilöä. Vakuutusalan sopimuksessa on mukana noin 10 000 toimihenkilöä.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.