Finanssiala tarjoaa kymmenille opettajille harjoittelupaikkoja – Yritysten ja oppilaitosten yhteistyötä tarvitaan

Finanssiala on tarjonnut opettajille kymmeniä harjoittelupaikkoja alan yrityksissä viime syksyn aikana. Finanssitietojen päivitys -harjoittelussa finanssialaa opettavat opettajat pääsevät yrityksiin päivittämään tietojaan nykypäivän finanssialan työstä. Hiljan alkanut yhteistyö on esimerkki yritysten ja oppilaitosten välisestä yhteistyöstä, jota soisi olevan enemmän. Tänään julkaistun palvelualojen yhteisen osaajabarometrin mukaan yli puolet palvelualojen yrityksistä kokee, etteivät oppilaitokset ole aktiivisia yritysten suuntaan.

Finanssitietojen päivitykseen eli FIT-harjoitteluun ilmoittautui viime syksynä 35 opettajaa yliopistoista, ammattikorkeakouluista ja ammatillisista oppilaitoksista. Harjoittelut kestivät yhden päivän pyrähdyksistä enimmillään viikkoon. Tänä keväänä alan opettajille on tarjolla jälleen yli 30 harjoittelupaikkaa finanssialan yrityksissä.

Yksi FIT-harjoitteluun osallistujista oli Perho Liiketalousopiston suomen kielen ja viestinnän lehtori Saara Kallio, joka oli harjoittelussa Nordeassa.

”Pääsin mukaan ohjelmoimaan chat-robottia ja viilaamaan sähköisen sijoitusneuvojan vastauksia. Mietimme asiakaspalvelusta vastaavien kanssa yhdessä, millainen sävy sähköisten asiakasviestien vastauksissa tulisi olla, jotta asiakas saisi sopivan henkilökohtaista palvelua niin ihmisasiakaspalvelijalta kuin robotiltakin. Asiakasneuvojan ryhtiä ja hymyä tai vakuuttavia toimitiloja ei näy viestissä, ja siksi huolitellulla kielellä luodaan mielikuva luotettavasta yrityksestä”, Kallio kertoo kokemuksestaan.

FIT-ohjelma keksittiin Finanssiakatemiassa, joka on finanssialan työnantajien ja oppilaitosten sekä koulutuksen tarjoajien yhteistyöverkosto. Se luotiin muutamia vuosia sitten foorumiksi alalle kouluttavien oppilaitosten ja alan työnantajien välille. Tarkoituksena on löytää keinoja tehdä molempia hyödyttävää yhteistyötä.

Oppilaitosyhteistyö on itse asiassa opiskelijayhteistyötä

Finanssiakatemia ja sen yhteydessä kehitetty FIT-harjoittelu on hyvä esimerkki hedelmällisestä yritys-oppilaitos-yhteistyöstä. Oppilaitosten ja yritysten yhteistyön määrää selvitettiin palvelualan yrityksille suunnatussa kyselytutkimuksessa, jonka teettivät Palvelualan työnantajat Palta, Kaupan liitto ja Finanssiala ry. Tutkimuksen tulosten mukaan palvelualan yritykset kokevat, että opiskelijat ovat kyllä aktiivisia, mutta organisaatiotasolla yhteyksiä on niukasti.

”Oppilaitosyhteistyö on tällä hetkellä isossa kuvassa enemmänkin opiskelijayhteistyötä”, sanoo Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi. ”Lisääntyvä vuoropuhelu palvelisi opiskelijoiden paremman työllistymisen lisäksi myös koulutuksen kehittämistä ja opettajien osaamista”, Kauppi lisää.

Oppilaitosten ja koulutuksentarjoajien yhteistyö olisi ehdottoman tärkeää myös jatkuvan oppimisen näkökulmasta. ”Kun kanssakäymistä on organisaatiotasolla tarpeeksi pitkään, alkavat molemmat ymmärtää paremmin toistensa tarpeita. Työelämässä on nopeasti muuttuvia tarpeita etenkin olemassa olevan henkilöstön uudelleen kouluttamisessa”, Kauppi sanoo.

Rahastoihin uusia merkintöjä yli puoli miljardia euroa – rahastoraportti sisältää nykyisin vastuullisuustietoa kuvaavan ESG-luokituksen8.7.2020 14:34:17 EESTTiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin kesäkuussa nettomääräisesti yhteensä 536 miljoonaa euroa. Rahastopääoma kehittyi myös suotuisan markkinakehityksen vuoksi. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli kuun lopussa 117 miljardia euroa. Kesäkuun Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.

Pankkien lisäpääomavaatimuksia harkittava tarkoin3.7.2020 10:39:00 EESTTiedote

Kansallista luottolaitos- ja kriisinratkaisulainsäädäntöä ollaan muuttamassa EU:ssa hyväksytyn ns. pankkipaketin myötä. Paketin kansallista toimeenpanoa selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän mietinnössä esitetään viranomaisille mahdollisuutta asettaa pankeille tuntuvasti nykyistä suurempia lisäpääomavaatimuksia. Työryhmässä edustettuna ollut Finanssiala ry (FA) on jättänyt mietintöön eriävän mielipiteen, jossa se ehdottaa muutoksia sääntelyyn, viime kädessä sääntelyn osittaista lykkäämistä. FA peräänkuuluttaa tarkempia perusteita riskien laskentatapaan sekä selkeitä sääntöjä viranomaisten harkintavallalle määrätä lisäpääomavaatimuksista.

Lainakaton nosto takaisin 90 prosenttiin tärkeä päätös kotitalouksille ja asuntomarkkinoille29.6.2020 14:20:10 EESTTiedote

Finanssivalvonta (Fiva) on päättänyt 29.6. nostaa asuntoluottoja koskevan lainakaton takaisin laissa määritellylle perustasolle eli 90 prosenttiin suhteessa vakuuksien käypään arvoon. Nosto ei koske ensiasunnon ostajia. Finanssiala ry (FA) pitää päätöstä hyvänä uutisena asunnon ostamista tai vaihtamista suunnitteleville. Koronapandemian seurauksena asuntomarkkinoiden ja reaalitalouden tukeminen kaikin mahdollisin keinoin on ensiarvoisen tärkeää.