Finanssialalla 3,2 miljardin euron verojalanjälki

Finanssiala oli viime vuonna jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Alan suurimmat yhteisöveron maksajat ovat Nordea, Sampo Group ja OP Ryhmä. Alan maksama yhteisöveropotti oli arviolta 676 miljoonaa euroa, joka on noin 11,4 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 189 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssialan verojalanjälki on noin 3,2 miljardia euroa, kun mukaan lasketaan yhteisöveron (676 milj. euroa) ja vakuutusmaksuveron (772 milj. euroa) lisäksi työntekijöiden palkoista tehdyt ennakonpidätykset, sosiaaliturvamaksut sekä valtiolle tilitettävät arvonlisäverot. Ala työllistää noin 45 000 ihmistä Suomessa.

Kauppi: Heikkenevien talousnäkymien aikana ei pidä lisätä verotaakkaa

”Finanssiala on jälleen yksi Suomen suurimpia veronmaksajia sekä keskeinen hyvinvoinnin rakentaja ja mahdollistaja eikä suinkaan aliverotettu, kuten välillä väitetään. Näin on ollut useita vuosia”, muistuttaa Finanssiala ry:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

”Alalla on tärkeä rooli kasvun, työllisyyden ja kilpailukyvyn tukijana. Tämä edellyttää riittävän vakaata toimintaympäristöä ja tarkoittaa, että alaan kohdistuvan sääntelyn ja verotuksen on oltava maltillisella tasolla.”

”Suomen menestymisen edellytyksenä on, että pankit ja vakuutusyhtiöt kykenevät jatkossakin rahoittamaan kotitalouksien ja yritysten investointeja ja jakamaan asiakkaidensa riskejä. Hyvinvoinnin rattaisiin ei nyt kannata heikkenevien talousnäkymien aikana heittää kapuloita”, Kauppi painottaa.

Eniten yhteisöveroa maksoivat viime vuonna UPM-Kymmene, Neste ja Bayer. Neljäntenä ja finanssialan ykkösenä oli Nordea (135,8 milj. euroa). Finanssialan seuraavaksi suurimmat yhteisöveron maksajat olivat Sampo Group (121,5 milj. euroa, sijalla 7), OP Ryhmä (121,0 milj. euroa, sijalla 8), LähiTapiola (68,9 milj. euroa, sijalla 11) ja Danske Bank (30,7 milj. euroa, sijalla 18). Yhdistimme finanssialan yhtiöryhmien tiedot verohallinnon julkisten tietojen perusteella. Myös muiden kuin finanssialan yhtiöiden osalta luvut on laskettu konsernitasolla.

Finanssialan verotietojen laskennassa käytetyt lähteet: verohallinto, Tilastokeskus, yhtiöiden tilinpäätökset, Finanssiala ry.

FA edellyttää palvelulupauksen selkeyttämistä sotessa – julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus uuteen kunniaan!25.9.2020 13:59:29 EESTTiedote

Sosiaali- ja terveydenhuollon rakenteiden uudistus palvelujen saatavuuden turvaamiseksi ja laadun parantamiseksi on välttämätöntä. Hallituksen esityksellä ei saavuteta näitä tavoitteita, todetaan Finanssiala ry:n (FA) lausunnossa sote-uudistukseen. FA vetoaa, että julkisen ja yksityisen sektorin kumppanuus nostetaan uuteen kunniaan sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Pankkeja koskevat viranomaispäätökset on perusteltava ymmärrettävästi, jyrähtää EU-tuomioistuin24.9.2020 17:14:28 EESTTiedote

EU-tuomioistuin on kumonnut saksalaispankeille määrätyn vakausmaksupäätöksen. EU:n yhteinen kriisinratkaisuneuvosto (Single Resolution Board, SRB) päätti vuonna 2017 vakausmaksujen suuruudesta noin 3500 luottolaitokselle, joiden joukossa olleet kolme saksalaispankkia valittivat päätöksestä tuomioistuimeen. Tuomioistuin kumosi päätöksen, koska puutteellisista perusteluista ei käynyt ilmi, miksi maksun suuruus oli mitä oli.

Pankkibarometri: Kotitalouksien luotonkysyntä vilkastunut – yritykset edelleen alamaissa22.9.2020 15:11:10 EESTTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan kotitalouksien luotonkysyntä on kesän 2020 aikana palautunut normaaliksi. Koronapandemian vaikutus näyttää jääneen vain tilapäiseksi pudotukseksi. Myös odotukset lainanottohalukkuudesta ovat parantuneet. Sen sijaan yritysten luotonkysyntä on edelleen alamaissa. Kesän aikana luottoja on myönnetty vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Investointeihin ei näytä olevan juurikaan lainanottohalukkuutta. Barometrikysely III/2020 tehtiin pankinjohtajille elo-syyskuun vaihteessa.

Muistutuskutsu webinaariin: Ilmastotalkoot – meidän kaikkien yhteinen savotta21.9.2020 13:49:28 EESTKutsu

Korona on mullistanut arkemme sekä Suomen ja muun Euroopan talouden odotettuakin nopeammin. Ilmastopolitiikka on noussut uuteen valoon. Pitäisikö meidän nyt luopua kunnianhimoisista ilmastotavoitteista vai kannattaisiko juuri nyt keskittyä erityisesti vihreään ja ilmastoystävälliseen elvytykseen? Näistä aiheista keskustellaan Finanssiala ry:n ja vastuullisen sijoittamisen foorumin Finsifin järjestämässä vihreän rahoituksen webinaarissa keskiviikkona 23.9.2020 klo 9 - 11.