Finanssikomissaari McGuinness: Eurooppalaispankeilla oli koronakriisissä suuri rooli, joka hoidettiin hyvin

Finanssiasioista vastaava komissaari Mairead McGuinness tapasi Finanssiala ry:n (FA) johtoa Helsingissä perjantaina 12.11.2021. Keskustelun aiheita olivat muun muassa kestävä rahoitus, finanssialan yhteiskunnallinen merkitys koronan aikana ja vakavaraisuusuudistukset. Valtaosa finanssialan sääntelystä tulee EU:sta, ja suora vuoropuhelu komission kanssa on erittäin tärkeää.

Tapaamisen aluksi FA:n hallituksen varapuheenjohtaja Ari Kaperi ja toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi kertoivat komissaarille lyhyesti suomalaisesta finanssialasta ja Finanssiala ry:stä ja hallituksen jäsen Riikka Laine-Tolonen pankkien toimista korona-aikana. Finanssialan yritykset ovat olleet aktiivisesti helpottamassa ja edistämässä toipumista koronakriisin vaikeuksista niin yritysasiakkaiden toiminnassa kuin yksityistenkin asiakkaiden elämässä.

”Pankeilla oli koronakriisissä suuri rooli niiden jatkaessa kotitalousten ja yritysten rahoittamista. Siirtymä etätoimintaan meni sujuvasti eikä katkoja palveluihin asiakkaille tullut. Finanssikriisin jälkeisen pankkisääntelyn ansiosta pankit pysyivät kriisissä hyvin pääomitettuina ja pystyivät keskittymään tarjoamaan palveluita”, McGuinness totesi tapaamisessa.

Tapaamisen pääaiheita olivat komission vakavaraisuusuudistukset ja kestävän rahoituksen toimet. Näitä taustoittivat varapuheenjohtaja Juha Koponen ja varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari.

”Iso osa finanssialan sääntelystä käsitellään McGuinnessin kabinetissa, ja on erinomaista, että pääsemme avaamaan kantojamme suoraan komissaarille”, totesi toimitusjohtaja Kauppi tapaamisen alla.

Keskeinen McGuinnessin vastuualue on EU:n kestävän rahoituksen kokonaisuus, ja FA:n johto pääsi myös kertomaan komissaarille alan sitoutumisesta kestävän rahoituksen hankkeisiin ja finanssialan merkityksestä kestävyyden lisäämisessä.

”Paine muutosten aikaansaamiseen on kova kun työskentelemme kohti ilmastotavoitteitamme. Komissio on tietoinen ongelmista kestävän rahoituksen sääntelytoimien aikatauluissa. Ilmastonmuutoksen torjunnan paine kuitenkin aiheuttaa sen, että eteenpäin on mentävä”, McGuinness sanoi.

Lobbauksen avoimuusrekisteri on tarpeen – Finanssiala julkistaa jo nyt päättäjätapaamiset2.12.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Pankkien, vakuutus- ja työeläkeyhtiöiden, rahasto- ja rahoitusyhtiöiden sekä arvopaperivälittäjien edunvalvojana Finanssiala ry (FA) on sitoutunut avoimuuteen lobbauksessaan. FA julkistaa vuosittain lobbauksen avoimuustilinpäätöksen, jossa kerrotaan keitä kansanedustajia, ministereitä ja ministereiden valtiosihteereitä sekä EU-parlamentaarikkoja ja komission virkamiehiä järjestö on lobannut tärkeimmissä edunvalvontateemoissa edellisen vuoden aikana.

Kolme finanssiyritystä yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä – alan maksama yhteisöveropotti 563 miljoonaa euroa10.11.2021 09:06:23 EET | Tiedote

Finanssiala oli vuonna 2020 jälleen yksi merkittävimmistä verojen maksajista Suomessa. Yhteisöverotilaston kahdeksan kärjessä oli kolme finanssialan yritystä: kolmantena Nordea, neljäntenä OP Ryhmä ja kahdeksantena Sampo-konserni. Alan maksama yhteisöveropotti oli 563 miljoonaa euroa, mikä on noin 10,3 prosenttia veron koko tuotosta ja noin 91 miljoonaa euroa edellisvuotista vähemmän.

Finanssiala toivoo lievennyksiä pankkisääntelyesitykseen - kiristykset uhkaavat talouden elpymistä ja heikentäisivät Euroopan kilpailuasemaa8.11.2021 16:30:00 EET | Tiedote

Finanssiala ry (FA) on pettynyt Euroopan komission esitykseen, miten lopulliset Basel III -pankkisääntelystandardit toimeenpannaan EU:ssa. FA:n mukaan komission esittämä Basel-säännösten toimeenpanotapa ei ota riittävällä tavalla huomioon EU-maiden erityispiirteitä. Esitykset veisivät eurooppalaiset pankit myös epäreiluun kilpailuasemaan USA:n pankkien kanssa.

Rahastopääoma kääntyi taas kasvuun – lokakuussa uusia sijoituksia 196 miljoonaa euroa8.11.2021 14:07:38 EET | Tiedote

Suomeen rekisteröityihin sijoitusrahastoihin sijoitettiin lokakuussa yhteensä 196 miljoonaa euroa. Lisäksi rahastopääoma kasvoi suotuisan markkinakehityksen ansiosta. Yhteenlaskettu rahastopääoman arvo oli lokakuun lopussa 157 miljardia euroa. Rahastoraportti sisältää ESG-luokituksen, joka kertoo, miten hyvin rahaston omistuksista on saatavilla vastuullisuuteen liittyvää tietoa.