Finländarna hänger bra med i den digitala utvecklingen, men utan digistöd klarar vi oss inte

Dessa resultat framgår av Rapporten om digital kompetens som publicerades 2.12.2022. Rapporten skapar för första gången en helhetsbild av finländarnas digitala färdigheter och erfarenhet av digitalisering. Den sammanställer undersökningar om digital kompetens och kompletterar dem med färska resultat från intervjuenkäter.
Den viktigaste färdigheten är förmågan att lära sig och våga pröva
Trots goda digitala färdigheter behöver 39 % av finländarna ofta stöd med att använda digitala tjänster och 14 % upplever att de är svagare användare av internet och digitala tjänster än finländarna i allmänhet.
Det vanligaste digitala stödet är råd från närstående eller digitala färdigheter som man får lära sig i arbetet. Den digitala världen förändras också hela tiden. Därför måste den digitala kompetensen upprätthållas och kompletteras.
”Även en person med digital kompetens behöver ibland stöd, i synnerhet om det ärende som ska skötas har en avgörande inverkan på det egna livet. Digitala färdigheter är inte en statisk helhet, utan det kommer ständigt nya saker och man måste lära sig dem. Det viktigaste är att man tar mod till sig att använda och prova nya apparater och tjänster. Vi behöver alltid digitalt mod när vi möter en ny eller uppdaterad digital tjänst. I fortsättningen mäter man hur väl människan hänger med i den digitaliserade vardagen med människans förmåga att lära sig nya färdigheter och våga pröva nya digitala apparater och tjänster”, säger Minna Piirainen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Ett digitaliserat samhälle kräver digital kompetens
Enligt den nyligen färdigställda Rapporten om digital kompetens upplever finländarna att alla förväntas kunna sköta sina ärenden digitalt.
”Samhället digitaliseras i snabb takt och även om man vid behov kan sköta till exempel myndighetsärenden ansikte mot ansikte, upplever i synnerhet vuxna och äldre att digital hantering av ärenden redan är normen”, konstaterar specialsakkunnig Henriikka Eloluoto vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Upplevelsen av den egna kompetensen är dock inte enbart en åldersrelaterad fråga. Enkäten Hälsa i skolan visade att nästan var tionde ung person har svårigheter med de apparater som används i studierna. Å andra sidan finns det många äldre som gärna tar i bruk ny teknik.
Rapporten om digital kompetens lyfter fram att många i verkligheten inte har tillräckliga möjligheter att lära sig nytt: man ger inte tid för att samla på sig färdigheter och man tillåter inte fel under övningarna. Ofta kan också attitydklimatet i omgivningen förhindra att man lär sig nytt.
”Upplevelsen av att den egna kompetensen räcker till, och i vidare bemärkelse det digitala modet, är summan av människan, apparaterna och miljön. Även en liten besvikelse eller ett misslyckande kan leda till att människan inte längre är intresserad av att utveckla sin egen kompetens”, sammanfattar Eloluoto.
Bekanta dig med Rapporten om digital kompetens!
Vad är Rapporten om digital kompetens?
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata publicerar den första Rapporten om digital kompetens 2.12.2022.
Rapporten grundar sig på 45 indikatorer som behandlar digitaliseringen av samhället och individens digitala kompetens samt digitaliseringsupplevelsen. Rapporten skapar en helhetsbild av finländarnas digitala färdigheter. Den sammanställer undersökningar om digital kompetens och kompletterar dem med färska resultat från intervjuenkäter. I fortsättningen publiceras rapporten årligen.
Nyckelord
Kontakter
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, ledande sakkunnig Minna Piirainen, tel. 0295 535 280, förnamn.efternamn[at]dvv.fi
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, specialsakkunnig Henriikka Eloluoto, tel. 0295 535 124, fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Bilder
Dokument
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar det digitala stödet på riksnivå. Under år 2022 har verksamhetsmodellen för digitalt stöd utvecklats med finansiering från finansministeriets digiprogram. Rapporten om digital kompetens som publiceras varje år sammanställer undersökningar om situationen för digital kompetens i Finland. Rekommendationerna som följer av detta styr utvecklingen av det digitala stödet så att det allt bättre motsvarar behoven hos dem som behöver det och dem som erbjuder det digitala stödet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata15.9.2025 10:32:44 EEST | Pressmeddelande
Susanna Niinivaara har utnämnts till kommunikationsdirektör vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (MDB). Hon tillträder tjänsten den 1 oktober 2025.
Digi- ja väestötietoviraston viestintäjohtajaksi on nimitetty Susanna Niinivaara15.9.2025 10:31:47 EEST | Tiedote
Susanna Niinivaara on nimitetty Digi- ja väestötietoviraston (DVV) viestintäjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässä 1.10.2025.
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are developing digital services for deceased persons’ estates: Easier services for estates starting 202722.8.2025 08:10:00 EEST | Press release
The Tax Administration and the Digital and Population Data Services Agency are working together to develop digital services that will make handling things easier for deceased persons’ estates. The Digital and Population Data Services Agency will create a shareholder register for deceased persons’ estates, and the Tax Administration will implement MyTax e-services for estates.
Skatteförvaltningen och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklar e-tjänster för dödsbon: Det blir lättare att sköta dödsboärenden från och med år 202722.8.2025 08:08:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och Skatteförvaltningen samarbetar med att utveckla sådana e-tjänster som gör det lättare att sköta dödsboärenden. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata förverkligar ett delägarregister för dödsbon och Skatteförvaltningen förverkligar e-tjänster för dödsbon i MinSkatt.
Verohallinto ja Digi- ja väestötietovirasto kehittävät digitaalisia palveluita kuolinpesille: Kuolinpesien asiointi helpottuu vuodesta 2027 alkaen22.8.2025 08:08:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto ja Verohallinto kehittävät yhteistyössä digitaalisia palveluita helpottamaan kuolinpesien asiointia. Digi- ja väestötietovirasto tuottaa kuolinpesän osakasrekisterin ja Verohallinto toteuttaa OmaVeroon sähköisen asioinnin kuolinpesille.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum