Finlandia-talo Oy tuplasi liikevaihtonsa lähes 16 miljoonaan euroon

Taloudellinen menestys mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen Finlandia-ravintolaan. Finlandia-talo Oy:llä oli vuonna 2019 kaikkien aikojen huippuvuosi: liikevaihto lähes tuplaantui. Tilintarkastamaton liikevaihto on 15,9 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna liikevaihto oli 8,7 miljoonaa euroa. Hyvää tulosta osattiin odottaa, mutta ennusteet ylittyivät silti reilusti. Ennätystuloksen takana on paitsi EU-puheenjohtajakauden kokousten järjestäminen myös se, että kansainvälisten kongressijärjestäjien kiinnostus Helsinkiä ja Finlandia-taloa kohtaan jatkaa kasvuaan. Taloudellinen menestys mahdollistaa sen, että Finlandia-talo Oy laajentaa liiketoimintaansa. Finlandia-ravintolan liiketoiminta siirtyy syyskuun alusta Finlandia-talo Oy:n omiin käsiin.

Viime vuonna Finlandia-talossa järjestettiin 50 kansainvälistä kongressia tai kokousta sekä yli 70 EU-puheenjohtajakauden kokousta. Niihin osallistui yli 35 000 kansainvälistä vierasta. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Lisäksi talossa järjestettiin yli 650 juhlaa, seminaaria ja muuta tapahtumaa, joihin saavuttiin niin Suomesta kuin ulkomailta. Kokonaiskävijämäärä oli 225 000.

– Tiesimme, että tulossa on todellinen huippuvuosi. Liikevaihdon ennuste oli alun perin 14 miljoonaa euroa, mutta se ylitettiin reilusti. Lähes tuplasimme liikevaihdon edellisvuoteen verrattuna. Viime vuodet ovat olleet meille hurjaa kasvun aikaa, iloitsee Finlandia-talo Oy:n toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Talouden avainluvut ovat nyt varmistuneet. Finlandia-talo Oy:n tilintarkastamaton liikevaihto nousee 15,9 miljoonaan euroon vuonna 2019. Liiketulos ennen veroja on 3,3 miljoonaa euroa, eli 20,8 prosenttia liikevaihdosta.

Vertailuksi vuonna 2018 liikevaihto oli 8,7 miljoonaa euroa ja liiketulos oli 725 000 euroa, eli 8,3 prosenttia liikevaihdosta.

Ravintolatoiminta siirtyy Finlandia-talon haltuun

Taloudellinen menestys mahdollistaa nyt sen, että Finlandia-talo Oy laajentaa liiketoimintaansa. Syyskuun 2020 alusta lähtien aiemmin Kanrestan pyörittämä Finlandia-ravintolan liiketoiminta siirtyy osaksi Finlandia-talo Oy:n liiketoimintaa. Sen jälkeen ravintolassa jatkaa Finlandia-talon oma henkilökunta.

– Muutoksella haluamme vahvistaa isoja strategisia linjauksia. Haluamme avata Finlandia-taloa enemmän kaupunkilaisille ja muille Helsingin kävijöille. Vuonna 2022 alkavan perusparannuksen myötä Finlandia-talossa toteutetaan suoraan kuluttaja-asiakkaille suunnattu uusi ravintolakonsepti, joka houkuttelee viettämään aikaa Töölönlahdella, Tolonen kertoo.

EU-puheenjohtajakauden kokouksista kiittävää palautetta

Merkittävä rooli Finlandia-talon ennätystuloksessa oli EU-puheenjohtajakauden kokousten järjestämisellä. Sujuvat kokousjärjestelyt ja osaava, palvelualtis henkilökunta saivat runsaasti kiitosta. Positiivista palautetta saatiin muun muassa siitä, että talon kauniin arkkitehtuurin ja designin annettiin näkyä, eikä sitä peitetty verhoin tai sermein. Myös ammattitaitoista ennakkosuunnittelua ja ehdotettuja ratkaisuja pidettiin erittäin toimivina tilojen, tekniikan ja somisteiden osalta.

– Finlandia-talo valittiin kokouspaikaksi keskeisen sijaintinsa ja EU-kokousten tarpeisiin soveltuvien tilojensa vuoksi. Olimme tyytyväisiä erinomaiseen ja asiakkaan tarpeet ymmärtävään yhteistyöhön, jolla puheenjohtajakauden kokousten onnistuminen varmistettiin, kommentoi EU-puheenjohtajuussihteeristön päällikkö Anja Laisi Valtioneuvoston kansliasta.

Suomen vetovoima jatkaa kasvuaan

Viime vuosina Finlandia-talo on saanut paljon positiivista huomiota kansainvälisessä mediassa. Trump-Putin-huippukokouksen mediakeskus nosti Finlandia-talo valokeilaan. Samana vuonna Finlandia-talo voitti maailman parhaan tapahtumatalon palkinnon Bea World Festivalilla 2018. Muun muassa nämä syyt ovat lisänneet kansainvälisten kongressijärjestäjien mielenkiintoa Suomea, Helsinkiä ja Finlandia-taloa kohtaan.

Suomi on nyt nosteessa. Union of International Associationsin (UIA) tuoreimpien lukujen mukaan Helsinki nousi 14. sijalle tilastossa, jossa verrataan maailman suosituimpia kongressikaupunkeja.

– Helsinki on noussut Pohjoismaiden suosituimmaksi kongressikaupungiksi, ohi Tukholman, Oslon ja Kööpenhaminan. Kansainväliset kongressit ovat Helsingille merkittävä tulonlähde. Yksittäinen kongressivieras käyttää vierailunsa aikana keskimäärin 1800 euroa alueen palveluihin, kuten ravintoloihin, hotelleihin, ostoksiin ja liikkumiseen, Tolonen toteaa.

puh. 040 551 3168, johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Finlandia-talo Oy:n pitkittyneen koronakriisin vuoksi käydyt yt-neuvottelut ovat päättyneet2.3.2021 12:40:01 EET | Tiedote

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi8.9.2020 09:32:37 EEST | Tiedote

Finlandia-talon liiketoiminta laajenee syyskuussa5.2.2020 14:33:13 EET | Tiedote