Finlandia-talo Oy:n pitkittyneen koronakriisin vuoksi käydyt yt-neuvottelut ovat päättyneet

- Koronakriisi on lamaannuttanut koko tapahtuma-alaa viime keväästä lähtien. Finlandia-talon viime vuoden liikevaihto putosi noin 80 prosenttia, ja tappiot ovat huomattavat. Siksi meidän on sopeutettava toimintaamme ja varauduttava siihen, että tapahtumia järjestetään normaalisti vasta rokotekattavuuden myötä, kertoo Finlandia-talon toimitusjohtaja Johanna Tolonen.

Tällä hetkellä Finlandia-talo Oy:n työntekijöiden määrä on 61. Neuvottelujen lopputuloksena työsuhde päättyi 22 henkilöllä.

Keväällä alkaneilla ja pitkään jatkuneilla lomautuksilla on tähän asti yritetty säilyttää työpaikat. Henkilöstöä on lomautettu osa- ja kokoaikaisesti. Näitä lomautuksia joudutaan edelleen jatkamaan.

- Korona on runnellut tapahtuma-alaa. Tulevien vuosien henkilöstötarpeeseen vaikuttaa lisäksi Finlandia-talon perusparannus, joka alkaa tammikuussa 2022. Perusparannuksen ajan palvelemme asiakkaitamme Pikku-Finlandian uudessa puurakenteisessa tapahtumatilassa, joka tuo uudenlaista elämää Töölönlahdelle, Tolonen toteaa. Uuteen meren rannalla sijaitsevaan tapahtumakeskukseen kohdistuu valtava kiinnostus, mikä tuo valoa muuten vaikeaan kevääseen.

Finlandia-talo Oy haluaa pitää huolta henkilöstöstään tässä vaikeassa tilanteessa. Irtisanottaville tarjotaan tukea uuden työpaikan löytämiseen. Finlandia-talo Oy tarjoaa myös uudelleensijoittumisvalmennusta tai -koulutusta ja kartoittaa avoimia työpaikkoja Helsingin kaupungilla.

Johanna Tolonen
johanna.tolonen@finlandiatalo.fi

Finlandia-talo tarjoaa ainutlaatuiset kokoustilat ja juhlatilat niin pienimuotoisille yritystapahtumille, upeille juhlille, maailmanluokan näyttelyille, megatähtien konserteille kuin kansainvälisille suurkongresseille. Finlandia-talo valittiin maailman parhaimmaksi tapahtumataloksi Bea World Festivalilla 2018 ja Suomen parhaimmaksi Evento Awards-kisassa 2019. Maailmankuulun arkkitehdin Alvar Aallon suurtyö Finlandia-talo on myös suosittu matkailunähtävyys muotoilun ja arkkitehtuurin vuoksi. www.finlandiatalo.fi

Kansainvälinen Red Alert -tempaus värjää Finlandia-talon illalla punaiseksi8.9.2020 09:32:37 EEST | Tiedote

Finlandia-talo Oy tuplasi liikevaihtonsa lähes 16 miljoonaan euroon12.2.2020 14:43:24 EET | Tiedote

Taloudellinen menestys mahdollistaa liiketoiminnan laajentamisen Finlandia-ravintolaan. Finlandia-talo Oy:llä oli vuonna 2019 kaikkien aikojen huippuvuosi: liikevaihto lähes tuplaantui. Tilintarkastamaton liikevaihto on 15,9 miljoonaa euroa, kun edellisenä vuonna liikevaihto oli 8,7 miljoonaa euroa. Hyvää tulosta osattiin odottaa, mutta ennusteet ylittyivät silti reilusti. Ennätystuloksen takana on paitsi EU-puheenjohtajakauden kokousten järjestäminen myös se, että kansainvälisten kongressijärjestäjien kiinnostus Helsinkiä ja Finlandia-taloa kohtaan jatkaa kasvuaan. Taloudellinen menestys mahdollistaa sen, että Finlandia-talo Oy laajentaa liiketoimintaansa. Finlandia-ravintolan liiketoiminta siirtyy syyskuun alusta Finlandia-talo Oy:n omiin käsiin.

Finlandia-talon liiketoiminta laajenee syyskuussa5.2.2020 14:33:13 EET | Tiedote

Vuosi 2019 oli Finlandia-talolle monella tapaa ennätyksellinen. Talossa järjestettiin 50 kansainvälistä kongressia tai kokousta sekä yli 70 EU-puheenjohtajakauden kokousta. Niihin osallistui yli 35 000 kansainvälistä vierasta. Määrä on suurempi kuin koskaan aiemmin. Lisäksi talossa järjestettiin yli 650 juhlaa, seminaaria ja muuta tapahtumaa, joihin saavuttiin niin Suomesta kuin ulkomailta. Kokonaiskävijämäärä nousi 225 000:een. Finlandia-talon liikevaihto lähes tuplaantui edelliseen vuoteen verrattuna. – Viime vuodet ovat olleet meille hurjaa kasvun aikaa. Helsinki ja Finlandia-talo ovat todella löytäneet tiensä kansainvälisten kongressijärjestäjien sydämiin, iloitsee toimitusjohtaja Johanna Tolonen. Taloudellisesti menestyksekkäät vuodet mahdollistavat Finlandia-talo Oy:n liiketoiminnan laajentamisen. Syyskuun 2020 alusta lähtien aiemmin Kanrestan pyörittämä Finlandia-ravintola yhdistyy Finlandia-talo Oy:n liiketoimintaan. Sen jälkeen ravintolassa jatkaa Finlandia-talon oma henkilöku

Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion.6.6.2019 14:38:46 EEST | Tiedote

Suomen tunnetuin konsertti- ja kongressitalo Finlandia-talo on saanut Laatukeskuksen suorittamasta kansainvälisestä Recognised for Excellence –arvioinnista erinomaisen 4 tähden arvion. Ulkoisen arviointiryhmän mukaan Finlandia-talo on toteuttanut menestyksekkään muutoksen perinteisestä virastosta asiakaskeskeiseksi kansainväliseksi tapahtumataloksi.