Finlands ekonomi tar fart – tillväxten är emellertid temporär

Finlands ekonomi vänder mot rask tillväxt, när coronapandemin börjar lätta. ”Ekonomin växer de närmaste åren framför allt med draghjälp av hushållens konsumtion. Konsumenterna har ett starkt förtroende för ekonomin. När de i och med det förbättrade coronaläget har möjlighet att konsumera friare, får ekonomin i Finland en vitamininjektion. Någon lång period av snabb tillväxt är emellertid inte i sikte”, säger prognoschef Meri Obstbaum vid Finlands Bank.

Finlands Bank har publicerat sin prognos för åren 2021–2023. Ekonomin i Finland växer med 2,9 procent 2021 och med 3,0 procent 2022. År 2023 bromsar BNP-tillväxten emellertid redan in till 1,3 procent, vilket med tanke på utmaningarna på lång sikt återspeglar en åldrande befolkning och en svag avkastningstillväxt.

Coronapandemin förväntas lätta när vaccinationerna framskrider. Den globala ekonomin repar sig i takt med att osäkerheten skingras och ekonomin stimuleras med penning- och finanspolitiska åtgärder. ”Återhämtningen i den globala ekonomin och framför allt i euroområdet stärker efterfrågan också på de finländska exportföretagens varor och tjänster”, konstaterar Meri Obstbaum. Finlands export repar sig snabbt och når redan 2021 upp till samma toppnivå som före coronapandemin.

Den positiva stämningen i ekonomin får stöd av att de flesta finländska företag klarat sig bra genom coronapandemin. Företagen inom servicesektorn, såsom restaurangerna, har haft det svårast. När pandemin ger med sig, börjar företagen åter investera. Också på arbetsmarknaden ser läget förhållandevis ljust ut. Den starka ekonomiska tillväxten skapar förutsättningar för ökad sysselsättning och när servicebranscherna återhämtar sig, kan tillväxten förväntas ha en mycket sysselsättande verkan.

Coronakrisen har prövat staten och kommunerna, vars utgifter ökat betydligt under krisen. Samtidigt har skatteintäkterna minskat. Det ökade underskottet i de offentliga finanserna har finansierats genom upplåning. Skuldsättningen i den offentliga sektorn fortsätter åren 2021–2023. År 2023 är den offentliga skulden 73 procent av nationalprodukten.

Inflationen i Finland förväntas i år ta fart till 1,7 procent, när råvarupriserna stiger och konsumtionsefterfrågan ökar. Uppgången i konsumentpriserna är emellertid tillfällig.

Ekonomin kan utvecklas bättre eller sämre än prognostiserat, och förutsättningarna för positiva och negativa överraskningar är de närmaste åren ungefär lika stora. ”De största riskerna har samband med coronapandemins oberäknelighet. Pandemin är över först när den besegrats i hela världen”, framhåller Meri Obstbaum. Samtidigt kan den ekonomiska tillväxten rentav bli snabbare än väntat, om hushållen de närmaste åren börjar förbruka de pengar som de sparat under coronakrisen.

Närmare upplysningar lämnas av prognoschef Meri Obstbaum, telefon 09 183 2363.

Finlands Bank är Finlands monetära myndighet och nationella centralbank. Banken är samtidigt en del av Eurosystemet, som svarar för euroländernas penningpolitik och övriga centralbanksuppgifter och administrerar världens näststörsta valuta, euron.

ECB Monetary policy decisions11.4.2024 15:19:00 EEST | News

ECB press release 11 April 2024 The Governing Council today decided to keep the three key ECB interest rates unchanged. The incoming information has broadly confirmed the Governing Council’s previous assessment of the medium-term inflation outlook. Inflation has continued to fall, led by lower food and goods price inflation. Most measures of underlying inflation are easing, wage growth is gradually moderating, and firms are absorbing part of the rise in labour costs in their profits. Financing conditions remain restrictive and the past interest rate increases continue to weigh on demand, which is helping to push down inflation. But domestic price pressures are strong and are keeping services price inflation high. The Governing Council is determined to ensure that inflation returns to its 2% medium-term target in a timely manner. It considers that the key ECB interest rates are at levels that are making a substantial contribution to the ongoing disinflation process. The Governing Counci

Eurosystemets penningpolitiska beslut11.4.2024 15:19:00 EEST | Uutinen

ECB:s pressmeddelande 11 april 2024 ECB-rådet beslutade idag att hålla de tre styrräntorna oförändrade. Inkommande uppgifter har i stort sett bekräftat ECB-rådets bedömning av utsikterna för inflation på medellång sikt. Inflationen har, ledd av lägre livsmedels- och varupriser, fortsatt att falla. De flesta mått på underliggande inflation lättar, lönetillväxten dämpas gradvis och företagens vinster absorberar en del av de stigande arbetskraftskostnaderna. Finansieringsförhållandena är fortsatt restriktiva och de tidigare räntehöjningarna fortsätter att tynga efterfrågan, vilket bidrar till att driva ner inflationen. Men inhemskt pristryck är starkt och håller upp tjänsteprisinflation. ECB-rådet är fast beslutet att se till att inflationen inom rimlig tid återgår till det medelfristiga 2-procentsmålet och anser att styrräntorna är på nivåer som ger ett substantiellt bidrag till den löpande disinflationsprocessen. ECB-rådets framtida beslut kommer att säkerställa att styrräntorna förblir

EKP:n rahapoliittisia päätöksiä11.4.2024 15:19:00 EEST | Uutinen

EKP:n lehdistötiedote 11.4.2024 EKP:n neuvosto päätti tänään pitää EKP:n kolme ohjauskorkoa ennallaan. Tuoreimmat tiedot vahvistavat, että keskipitkän aikavälin inflaationäkymät ovat kutakuinkin EKP:n neuvoston aiemman arvion mukaiset. Inflaatio on hidastunut edelleen elintarvikkeiden ja tavaroiden hinnannousun heikkenemisen myötä. Useimmat pohjainflaation mittarit ovat laskussa, palkkojen nousu on asteittain vaimenemassa ja yritykset kattavat työvoimakustannusten nousun osin tinkimällä omista voitoistaan. Rahoitusolot ovat yhä kireät, ja aiemmat koronnostot vaimentavat kysyntää edelleen. Tämä auttaa hidastamaan inflaatiota. Euroalueen sisäiset hintapaineet ovat kuitenkin voimakkaita ja pitävät palvelujen hinnannousun nopeana. EKP:n neuvosto pyrkii määrätietoisesti varmistamaan, että keskipitkän aikavälin inflaatiovauhti palautuu kohtuullisessa ajassa kahden prosentin tavoitteen mukaiseksi. Se katsoo EKP:n ohjauskorkojen olevan tasolla, joka edistää tuntuvasti inflaation hidastumista.

Parliamentary Supervisory Council visits Frankfurt11.4.2024 10:05:00 EEST | Press release

The Parliamentary Supervisory Council will visit Frankfurt on 11–12 April 2024. During the visit, the Parliamentary Supervisory Council will meet members of the Executive Board of the European Central Bank (ECB) and representatives of ECB Banking Supervision and the European Systemic Risk Board. Topics of discussion at the meetings will include, among other things, the euro area economic outlook and ECB monetary policy, the digital euro, the state of the banking sector in the euro area, and current regulatory issues in the European financial sector. In addition to four representatives of the Parliamentary Supervisory Council, an adviser and secretaries, members of the Board of Bank of Finland will also be present on the visit. For further information, please contact Kimmo Virolainen, Secretary to the Parliamentary Supervisory Council, kimmo.virolainen@bof.fi, tel. +358 9 183 2270.