Finlands första vindkraftspark nedmonteras

Nästa vecka påbörjas nedmonteringen av Finlands äldsta vindkraftspark. De fyra kraftverken i Korsnäs har nått slutet av sin 26-åriga livscykel såväl tekniskt som ekonomiskt.

Möllorna byggdes år 1991 och de har genererat en effekt på 200 kilowatt var. Sammanlagt har de under sin livstid producerat nästan 25 gigawattimmar energi.

Arbetet med att nedmontera kraftverken påbörjas nästa vecka och beräknas pågå i två veckor. Demonteringen kommer tidvis att orsaka större trafik, när kraftverksdelarna transporteras från området. Delarna ska återvinnas till den del det är möjligt. Till slut ska området också återställas.

Vindkraftparken i Korsnäs ägs av Vasa Elektriska Ab:s dotterbolag VS Vindkraft Ab. Huvudentreprenör för nedmonteringen är Delete Finland Oy.

projektchef Jyrki Rajala, Vasa Elektriska Ab
tfn 06 324 5163, jyrki.rajala@vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Vår verksamhet är entydig, transparent och nära kunden.

Vasa Elektriska betalar extra dividend för över fyra och en halv miljon18.12.2017 15:25Tiedote

Vasa Elektriska Ab:s bolagsstämma beslöt måndagen den 18 december att 146,50 euro/aktie dvs. 4 614 750 euro betalas ut som tilläggsdividend. Bolagsstämman beslöt även att justera bolagsordningen till den del som gäller val av styrelsemedlemmar. Framöver väljs styrelsen av bolagsstämman och inte av förvaltningsrådet. Bolagsstämman beslöt således på måndagen om styrelsens sammansättning. Vasa Elektriskas styrelse: Mauri Holma Miapetra Kumpula-Natri Hannu Laaksonen Marianne Munkki Joakim Strand