Finlands första vindkraftspark nedmonteras

Nästa vecka påbörjas nedmonteringen av Finlands äldsta vindkraftspark. De fyra kraftverken i Korsnäs har nått slutet av sin 26-åriga livscykel såväl tekniskt som ekonomiskt.

Möllorna byggdes år 1991 och de har genererat en effekt på 200 kilowatt var. Sammanlagt har de under sin livstid producerat nästan 25 gigawattimmar energi.

Arbetet med att nedmontera kraftverken påbörjas nästa vecka och beräknas pågå i två veckor. Demonteringen kommer tidvis att orsaka större trafik, när kraftverksdelarna transporteras från området. Delarna ska återvinnas till den del det är möjligt. Till slut ska området också återställas.

Vindkraftparken i Korsnäs ägs av Vasa Elektriska Ab:s dotterbolag VS Vindkraft Ab. Huvudentreprenör för nedmonteringen är Delete Finland Oy.

projektchef Jyrki Rajala, Vasa Elektriska Ab
tfn 06 324 5163, jyrki.rajala@vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Vår verksamhet är entydig, transparent och nära kunden.