Finlands Lionsförbund: Hundraårsjubileet lämnar spår efter sig på orterna

De bestående projekt som klubbarna har startat för att hedra den internationella lionsverksamhetens hundraårsjubileum har för flera orter fört med sig många slags bestående förbättringar och nya aktiviteter. För att hedra jubileumsåret, som nu går mot sitt slut, har man i Finland förverkligat sammanlagt 652 bestående projekt.
Lionsklubbarna i Liminka ordnade en Ängsdag dvs. ett familjeevenemang med slåttertalko som ett medelinsamlingsprojekt.

– Då det gäller de bestående projekten och utmaningskampanjerna är vi på europeisk nivå alldeles i toppen. De bestående projekten lever vidare på orterna för många år framöver och berättar om klubbarnas goda gärningar inom sitt eget verksamhetsområde, säger Finlands Lionsförbunds generalsekreterare Maarit Kuikka.

Under Lionsorganisationens 100-årsjubileum har det i Uleåborg gjorts goda gärningar och skapats bestående projekt. Bl.a. lionsklubbarna i Liminka ordnade en Ängsdag dvs. ett familjeevenemang med slåttertalko som ett medelinsamlingsprojekt. LC Oulu/Hannat har gjort en taktil bok för synskadade barn för att främja finmotoriken. LC Oulu/Sara har för sin del införskaffat skulptören Into Saxelins gipsrelief föreställande Sara Wacklin för Sara Wacklin-hemmet i Uleåborg.

Finlands Lionsförbunds 65:e årsmöte ordnas 8–10.6.2018 i Uleåborg. Årsmötet är det finska lionsfolkets huvudfest. Till Europas största årliga lionsevenemang kommer ca 1400 gäster och för arrangemangen svarar Uleåborgs- och Ijoområdets 21 lionsklubbar. Även lionsverksamhetens 100-årsjubileumsår slutar 30.6.2018 samtidigt som verksamhetsperioden slutar.

Lionsorganisationen är en religiöst och politiskt obunden världsomfattande organisation som hjälper människor som är i behov av hjälp och vars aktörer är helt vanliga människor. Hjälpande händer behövs allt mera och då den nya perioden inleds, startar Finlands Lionsförbund en effektiverad medlemsrekryteringskampanj Sökning på gång: Kom även du med för att hjälpa.

Generalsekreterare
Maarit Kuikka,
mobil 040 580 2494

Finlands Lionsförbund är en riksomfattande takorganisation som lionsklubbarna grundade 24.10.1960 för att sköta riksomfattande samarbete, landsomfattande kampanjer och för att stöda klubbarnas verksamhet. Förbundet ordnar ungdomsutbyte, utbildar och coachar samt ansvarar för de finländska lionsklubbarnas nationella och internationella aktiviteter och samarbete. Finlands Lionsförbund hör till den internationella organisationen Lion Clubs International. Medlemsantalet i Finlands Lionsförbund är över 23 000.