Finlands luciakör hyllar Finland 100 och ger ut en ny låt: Allt har ett ljus

Allt har ett ljus får spelas 1.12. Annan info publiceringsfri.

Foto/Kuva: Finlands Lucia/Suomen Lucia 2017 Ingrid Holm. Fotograf/Valokuvaaja: Askar Ibragimov/Folkhälsan

Finlands Lucia hyllar i år Finlands hundraåriga självständighet. Hyllningen görs i form av en låt som heter Allt har ett ljus. Den är komponerad av Jannike Sandström och Niklas Rosström specifikt för Finlands Lucia med kör 2017.

- I och med Finlands jubileumsår tyckte vi på Folkhälsan att det skulle vara fint med en ny lucialåt, säger kommunikationschef Camilla Westerlund. Vi har med några års mellanrum gett ut låtar med luciabudskap och nu var det rätt tillfälle för det igen.

Jannike Sandström som i tio år har dirigerat luciakören och som också skrivit de tidigare lucialåtarna tillsammans med Niklas Rosström, inspirerades av kröningstalet 2016 och tog med sej vissa tankar från talet då arbetet med årets låt inleddes.

En påminnelse om ljus och hopp

- Låten är ett vinterbrev skrivet till alla dem som behöver en påminnelse om att det finns ljus och hopp. Texten är inspirerad av Anna-Lena Lauréns tal till Finlands Lucia Ingrid Holm 2016. Sången passar alla oavsett religion och kul­tur. Texten går att tolka som en direkt hälsning/ett brev från Lucia med tärnor till alla där ute i mörkret. Lucia och hennes tärnor bär med sej ett starkt bud­skap och vill sprida hopp, ljus och värme. Låten är även en del av Finland 100.

- Lucia står för ett rent, ärligt och hoppfullt budskap och det behövs minsann idag då samhället och människor på många håll mår dåligt, tillägger Niklas Rosström.

Linda Lampenius medverkar

Violinisten Linda Lampenius medverkar på låten. Hon kommer också att upp­träda i Helsingfors domkyrka i samband med Luciakröningen 13 december.

- Det känns fint att få vara med om den här satsningen för ett gott ändamål. Jag ser fram emot kröningen i Helsingfors domkyrka, säger Linda Lampenius.

Låten är skriven och komponerad av Jannike Sandström och Niklas Rosström. Musikarrangemanget är gjort av Anssi Växby efter en grundidé av Niklas Rosström. Körarrangemanget är gjort av Jannike Sandström. Låten är inspe­lad, producerad och mixad av Niklas Nylund i Borgå domkyrka samt i Studio Paraplyfabriken i Borgå. Det görs en musikvideo som är filmad och klippt av Klaus Suhonen/People’s.

Allt har ett ljus kan du höra och se 1.12 på Youtube (youtube.com/folkhalsan), Spotify (Finlands luciakör), facebook.com/finlandslucia och folkhalsan.fi/lucia. Alla intäkter går oavkortade till luciainsamlingen till förmån för utsatta barnfamiljer. Läs mer på folkhalsan.fi/lucia.

Mer information ger Camilla Westerlund
kommunikationschef på Folkhälsan
tfn 050 374 8239.

Du kan också skicka e-post på lucia@folkhalsan.fi