Finländskt företag som prisbelönats för sina hantverksgin knep återigen topplaceringar i dryckesbranschens ”världsmästarskapstävling”

Finländska Arctic Blue Beverages produkter hyllades än en gång i den ansedda internationella tävlingen IWSC (International Wine and Spirit Competition).

De produkter som rönte framgång var ekfatslagrade Arctic Blue Legacy Gin, som vann guld, och den havrebaserade gräddlikören Arctic Blue Oat, som fick en bronsplacering.

”Det är fint att märka att våra högklassiga produkter får allt större internationell uppskattning. Inspirationen och råvarorna till våra produkter kommer från den rena finska naturen och det är fantastiskt att dessa uppskattas också ute i världen”, säger Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages Oy.

Guldvinnande Arctic Blue Legacy Gin, som fick 95 poäng i tävlingen, lovordades som en balanserad, karakteristisk, delikat och exceptionell gin med en mild ton av enbär och rostade träaromer. Arctic Blue Legacy Gin är en ekfatslagrad lyxprodukt som lanseras på marknaden nästa år.

”Arctic Blue Legacy Gin kommer att vara en mycket speciell produkt för oss också vad förpackningen beträffar. Eftersom formgivningen ännu pågår kan vi inte avslöja hur den slutliga produkten kommer att se ut. Jag kan ändå lova att den kommer att vara något alldeles extra”, säger Eroma.

Bronsplaceringen i tävlingen gick till världens första ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat, som lanserades i Finland sommaren 2021. Den fick ett varmt mottagande i Finland och den aromatiska, örtiga och gräddiga likören charmade också tävlingsjuryn. Arctic Blue Oat ingår i Alkos sortiment.

Arctic Blue Beverages placeringar:

Arctic Blue Legacy: GOLD (95pts) (Cask Finish)
Arctic Blue Oat: BRONZE (Cream / Cream alternative based)

Mellakka Helsinki

Bilder

Havrebaserade gräddlikören Arctic Blue Oat.
Arctic Blues produkter destilleras i Ilomantsi.

Arctic Blue Beverages Oy är ett finländskt dryckesbolag, vars mest kända produkt Arctic Blue Gin har korats till världens bästa. Arctic Blue Gin destilleras i Ilomants. Den utsökta hantverksginens smak med toner av blåbär, enbär, kryddor och barrskog härstammar från inhemska bär, friskt källvatten och nordiska växter. Arctic Blue Gin exporteras bland annat till Japan och över tio andra länder. Tillgången till bolagets produkter kommer att förbättras globalt under 2021 och produktsortimentet kommer att utökas med nya kategorier.

Följ Arctic Blue Beverages

Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages

//KORJAUS: JULKIVAPAA 16.6.2022 KLO 19.00 // Suomalainen premium-gin, Arctic Blue Gin Rose voitti tuplakultaa ja luokan parhaan palkinnon Singaporessa!16.6.2022 19:00:00 EEST | Tiedote

Arctic Blue Beveragesin uutuus premium-gin, Arctic Blue Gin Rose jatkaa menestyskulkuaan voittamalla toisen tuplakullan peräkkäin ja luokan parhaan palkinnon vuoden 2022 Singapore World Spirits Competition (SWSC)-kilpailussa. SWSC on osa San Francisco World Spirits Competition (SFWSC)-kilpailuorganisaatiota ja suunnattu Aasian markkinoille.