Finländskt företag som prisbelönats för sina hantverksgin knep återigen topplaceringar i dryckesbranschens ”världsmästarskapstävling”

Finländska Arctic Blue Beverages produkter hyllades än en gång i den ansedda internationella tävlingen IWSC (International Wine and Spirit Competition).

De produkter som rönte framgång var ekfatslagrade Arctic Blue Legacy Gin, som vann guld, och den havrebaserade gräddlikören Arctic Blue Oat, som fick en bronsplacering.

”Det är fint att märka att våra högklassiga produkter får allt större internationell uppskattning. Inspirationen och råvarorna till våra produkter kommer från den rena finska naturen och det är fantastiskt att dessa uppskattas också ute i världen”, säger Valtteri Eroma, VD för Arctic Blue Beverages Oy.

Guldvinnande Arctic Blue Legacy Gin, som fick 95 poäng i tävlingen, lovordades som en balanserad, karakteristisk, delikat och exceptionell gin med en mild ton av enbär och rostade träaromer. Arctic Blue Legacy Gin är en ekfatslagrad lyxprodukt som lanseras på marknaden nästa år.

”Arctic Blue Legacy Gin kommer att vara en mycket speciell produkt för oss också vad förpackningen beträffar. Eftersom formgivningen ännu pågår kan vi inte avslöja hur den slutliga produkten kommer att se ut. Jag kan ändå lova att den kommer att vara något alldeles extra”, säger Eroma.

Bronsplaceringen i tävlingen gick till världens första ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat, som lanserades i Finland sommaren 2021. Den fick ett varmt mottagande i Finland och den aromatiska, örtiga och gräddiga likören charmade också tävlingsjuryn. Arctic Blue Oat ingår i Alkos sortiment.

Arctic Blue Beverages placeringar:

Arctic Blue Legacy: GOLD (95pts) (Cask Finish)
Arctic Blue Oat: BRONZE (Cream / Cream alternative based)

Mellakka Helsinki

Bilder

Havrebaserade gräddlikören Arctic Blue Oat.
Arctic Blues produkter destilleras i Ilomantsi.

Arctic Blue Beverages Oy är ett finländskt dryckesbolag, vars mest kända produkt Arctic Blue Gin har korats till världens bästa. Arctic Blue Gin destilleras i Ilomants. Den utsökta hantverksginens smak med toner av blåbär, enbär, kryddor och barrskog härstammar från inhemska bär, friskt källvatten och nordiska växter. Arctic Blue Gin exporteras bland annat till Japan och över tio andra länder. Tillgången till bolagets produkter kommer att förbättras globalt under 2021 och produktsortimentet kommer att utökas med nya kategorier.

Följ Arctic Blue Beverages

Senaste pressmeddelandena från Arctic Blue Beverages

Laktosintolerans och veganism ökar explosionsartat havrebaserade produkters popularitet22.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Två tredjedelar av världens befolkning lider av laktosintolerans, samtidigt är veganism ett alltmer populärt alternativ. Försäljningen av havrebaserade produkter har ökat explosionsartat, och Finland är på många sätt en pionjär inom tillverkning av dessa. Mätt enligt värde, är Finland världens näst största exportör av havrebaserade produkter. Utöver innovationer så som baljhavre, är även världens första ginbaserade havrelikör, Arctic Blue Oat, nu ute på marknaden.

Lactose intolerance and veganism boost explosive popularity in oat products22.6.2021 08:55:00 EEST | Press release

Two out of three people suffer from lactose intolerance, globally. The explosive growth in sales of oat products is also explained by the growing popularity of vegan diet. In many ways, Finland is a pioneer in oat products. Measured by value, Finland is the world's second largest exporter of oats. In addition to innovations such as pulled oats, the world's first gin-based oat liqueur, Arctic Blue Oat, has now entered stores.

Laktoosi-intoleranssi ja veganismi siivittävät kauratuotteiden räjähdysmäistä suosion kasvua22.6.2021 08:55:00 EEST | Tiedote

Maailmassa kaksi kolmesta ihmisestä kärsii laktoosi-intoleranssista. Kauratuotteiden räjähdysmäistä menekin kasvua selittää myös veganismin lisääntyvä suosio. Suomi on monella tapaa edelläkävijä kauratuotteissa. Arvolla mitaten Suomi on kaurassa maailman toiseksi suurin vientimaa. Nyhtökauran kaltaisten innovaatioiden lisäksi kauppoihin on nyt levinnyt ensimmäisenä maailmassa gin-pohjainen kauralikööri Arctic Blue Oat.