Finn Springillä nautittiin viime talvena edellisen kesän lämmöstä

Kokkolalainen teknologiayritys Heliostorage toimitti juomavalmistaja Finn Springin Toholammin-tehtaalle lämmön kausivarastointijärjestelmän, joka käynnistettiin huhtikuussa 2019. Jo kuluneena talvena tehtaan toimistotiloja lämmitettiin järjestelmän varastoimalla edellisen kesän lämmöllä. Maahan porattu lämpöakku tuottaa talvella 40-asteista vettä toimistotilojen lämmittämiseen ilman lämpöpumppua. Järjestelmän käyttämä sähkö tuotetaan Finn Springin aurinkopaneeleilla, minkä ansiosta lämmitysjärjestelmä on täysin energiaomavarainen ja päästötön.

”Maaperän lämmönvarastointiominaisuuksia on tutkittu ja pilotoitu yliopistoissa 80-luvulta asti. Olemme tuotteistaneet menetelmän kaupalliseksi tuotteeksi yhteistyössä Aalto-yliopiston, Geologian Tutkimuskeskus GTK:n ja Centria Ammattikorkeakoulun kanssa”, kertoo Heliostoragen kehitysjohtaja Timo Sivula. Finn Spring on saanut järjestelmästä välitöntä hyötyä lämmityskustannuksissa. ”Järjestelmän käyttöönoton jälkeen kaukolämmön kulutuksemme romahti, joten pohdimme tällä hetkellä siitä luopumista”, sanoo Hannu Ali-Haapala, Finn Spring Oy:n toimitusjohtaja.

”Finn Springin toimitus osoittaa kehittämämme ratkaisun hyödyt teollisuudelle, joka kamppailee lämmityskustannusten ja päästörajoitusten kanssa. Yhdistämällä aurinkoenergian ja hukkalämmön pk-yritys voi tulla lämpöenergiaomavaraiseksi ja samalla vähentää hiilijalanjälkeään merkittävästi”, jatkaa Sivula.

Lämmitys haukkaa suurimman osan suomalaisten kiinteistöjen kiinteistä kustannuksista. Kesällä ilmaista ja päästötöntä aurinkolämpöä on yllin kyllin tarjolla. Tähän saakka taloudellista tapaa lämpöenergian kausivarastointiin ei ole ollut. Heliostoragen kehittämä maaperäakku ratkaisee lämmön kausivarastointiongelman taloudellisesti kestävällä tavalla, joka mahdollistaa pk-yritysten lämmitys- ja jäähdytyskustannusten pienentämisen aivan uudelle tasolle.

Finn Spring on keskipohjalainen perheyritys, joka valmistaa vuosittain noin 90 miljoonaa litraa erilaisia lähdevesipohjaisia juomia. Yritys on Suomen suurin lähdevesien pakkaaja noin 90 prosentin markkinaosuudella. Finn Springin toiminnassa ympäristönäkökohdat ovat keskeisessä roolissa: tehtailla käytetään 100 % uusiutuvaa energiaa ja omien tuotemerkkien valmistuksesta syntyvä hiilijalanjälki on hyvitetty vuodesta 2010 alkaen. Yrityksen Lestijärven-tehtaan yhteyteen valmistui viime kesänä aurinkoenergialla toimiva, hiilineutraali automaattivarasto. Tänä keväänä yritys lanseerasi uuden Villi-tuotesarjan, jonka juomat pakataan 100 % kierrätysmuovista valmistettuun pulloon.

Finn Spring Oy
Hannu Ali-Haapala
hannu.ali-haapala@finnspring.fi

Heliostorage Oy
Timo Sivula
Kehitysjohtaja
timo.sivula@heliostorage.com

Finn Spring Oy
Lylyntie 29
69410 Sykäräinen

Finn Spring on keskipohjalainen perheyritys, joka valmistaa vuosittain noin 90 miljoonaa litraa erilaisia lähdevesipohjaisia juomia. Yritys on Suomen suurin lähdevesien pakkaaja noin 90 prosentin markkinaosuudella. Sen liikevaihto oli 28,1 miljoonaa euroa vuonna 2019. Konsernilla on tuotantolaitokset Toholammilla ja Lestijärvellä sekä tytäryritys Guttsta Källa Ruotsissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finn Spring Oy

Finn Springille elintarviketurvallisuuden BRC-sertifiointi11.5.2021 10:22:42 EEST | Tiedote

Kolmekymmentä vuotta sitten muuan punaisen hallin uumenissa keskipohjalaisella maaseudulla pyöri hieman kitkahdellen pieni tuotantolinja. Huhu Härkänevan kylällä kertoi, että paikalliset lypsytilalliset olivat saaneet päähänsä ruveta pullottamaan lähdevettä. Väki kylällä oli työteliästä ja osasi puhaltaa yhteiseen hiileen - niinpä linjalla seisoi Ali-Haapalan perheen mummu näppylähanskoissaan ja kiristeli pullojen korkkeja. Paljon on vettä virrannut Multilan lähteestä kolmenkymmenen vuoden aikana, ja yritys nimeltä Finn Spring on kaikessa hiljaisuudessa kasvanut noin 100 henkilöä työllistäväksi, vuosittain yli sata miljoonaa juomapakkausta valmistavaksi juomakonserniksi. Myös juomien pakkausprosessi on matkan varrella himpun verran kehittynyt. Näppylähanskoista on luovuttu, ja korkitkin kiristyvät paikoilleen aivan automaattisesti konevoimin. Kaikki tuotantoprosessit ovat nykyisin automatisoituja ja tarkkaan valvottuja. Yhtenä osoituksena tästä kehityksestä Finn Springin Toholammin ja