Finnboat varoittaa vaarallisista veneilytarvikehankinnoista EU:n ulkopuolelta

Venealan Keskusliitto Finnboatin arvion mukaan yksityishenkilöt ovat maahantuoneet lukuisia vaarallisia venetarvikkeita, mm. hengenvaarallista asbestia sisältäviä sisätilanlämmittimiä. Kuluttajan tilatessa tuotteen EU:n ulkopuolelta toimii hän itse maahantuojana ja vastaa siitä, että Suomessa voimassa olevat turvallisuussäädökset täyttyvät.

Venealan Keskusliitto Finnboat suosittelee venetarvikehankintoja tehdessä ottamaan huomioon tuotteiden taustat ja käytettävyyden myös tulevaisuudessa. Ainut tapa varmistua esimerkiksi venelämmittimen turvallisuudesta, luotettavuudesta ja vaatimuksenmukaisuudesta on hankkia tuotteet luotettavalta eurooppalaiselta valmistajalta tai maahantuojalta.

Verkkokaupan helppous ja edulliset hinnat innostavat katselemaan tarjontaa ulkomailta. Ulkomaisissa verkkokaupoissa on vertailtavana runsaasti eri vaihtoehtoja, mutta usein ainut saatavilla oleva informaatio on tuotteen myyjän kirjoittama mainosmainen esittely.

Tämä on aiheuttanut kuluttajille väärinkäsityksiä, kun esimerkiksi tuotteen mitoista tai ominaisuuksista ei ole saanut etukäteen oikeaa kuvaa. Koska tuotteen palauttaminen on usein hankalaa, kantaa tilaaja riskin, jos hankittu tuote ei sovikaan suunniteltuun käyttöön.

EU:n ulkopuolelta hankittujen tuotteiden maahantuoja vastaa siitä, että tuotteet täyttävät eurooppalaiset vaatimukset sekä mahdolliset kansalliset erityisvaatimukset. Ennen maahantuomista maahantuojan pitää varmistaa, että valmistaja on huolehtinut tuotteen vaatimuksenmukaisuuden arvioinnista, laatinut vaadittavat tekniset asiakirjat ja EU-vaatimustenmukaisuusvakuutuksen sekä kiinnittänyt tuotteeseen vaadittavat merkinnät, kuten CE-merkinnän.

Suomessa maahantuojan pitää varmistaa myös se, että tuotteen mukana ovat vaaditut asiakirjat, kuten käyttö- asennus- ja huolto-ohjeet sekä muut tarvittavat turvallisuustiedot suomeksi ja ruotsiksi.

Laitteen vaatimustenmukaisuudesta vastaa maahantuoja ja Tukes valvoo toimintaa pistokokein.

Kiinalaisesta lämmittimestä löytynyt hengenvaarallista asbestia

Venealan julkaisussa toukokuussa 2019 testattu kiinalainen diesellämmitin sisälsi paitsi heikkolaatuisia asennustarvikkeita, myös Suomessa jo vuonna 1994 kokonaan kiellettyä asbestia.

EU:n kemikaalilainsäädäntö REACH kieltää asbestia sisältävien tuotteiden valmistamisen, saattamisen markkinoille sekä käytön. Jos kuluttaja tilaa asbestia sisältävän lämmittimen EU:n ulkopuolisesta verkkokaupasta ja myy lämmittimen tai veneen, johon lämmitin on asennettu, hän on itse vastuussa EU:n kemikaalilainsäädännön vastaisesta toiminnasta.

Asbestin käyttö on yleistä mm. Kiinassa ja Venäjällä terveysriskeistä huolimatta, mutta Suomen vaatimusten mukaisia asbestia sisältävät laitteet eivät ole. Hankkimalla ja asentamalla laitteita, jotka eivät täytä eurooppalaisia vaatimuksia, voit vaarantaa itsesi ja ympäristösi.

Ainut tapa varmistua laitteen turvallisuudesta, vaatimuksenmukaisuudesta, toiminnasta ja vastuullisuudesta on hankkia tuotteet luotettavalta eurooppalaiselta valmistajalta tai maahantuojalta.

Finnboat suosittelee venetarvikehankintoja tehdessä ottamaan huomioon tuotteiden taustat ja käytettävyyden myös tulevaisuudessa. Esimerkiksi lämmitinhankintojen yhteydessä on hyvä varmistaa laitteen korjattavuus ja yhteensopivuus biopolttoaineiden kanssa sekä pohtia myös hankinnan ekologisuutta ja kokonaistaloudellisuutta mm. elinkaarikustannusten näkökulmasta.

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.