Finnfoam Oy

Finnfoam panostaa homehtumattomiin muovieristeisiin - osti virolaisen styroksivalmistajan

Salolainen Finnfoam osti virolaisen EPS-valmistajan ja vahvisti näin jalansijaansa Baltiassa. Yritysosto tukee Finnfoamin homehtumattomiin muovieristeisiin nojaavaa strategiaa.

Kotimainen johtava muovieristevalmistaja Finnfoam on ostanut Tallinnassa toimivan Estplast Tootmine Oü:n koko osakekannan. Noin 25 henkeä työllistävän Estplastin markkinaosuus Virossa on noin 40 prosenttia ja sen liikevaihto on noin 7 miljoonaa euroa.

Yritysoston avulla Finnfoam lyö monta kärpästä yhdellä iskulla. Tuotantokapasiteetti Baltiassa kasvaa ja samalla logistiikka helpottuu: Estplastilla on omaa kuljetuskapasiteettia, jolla hoidetaan jatkossa suuri osa toimituksista Virossa.

”Estplastin hyvän sijainnin ansiosta saamme sikäläisille markkinoille pitkään kaipaamamme välivaraston myös muille tuotteille. Pystymme näin konkreettisesti tarjoamaan asiakkaillemme Baltiassa parempaa palvelua laajemman tuotevalikoiman muodossa”, sanoo Finnfoamin toimitusjohtaja Henri Nieminen.

Yrityskaupalla on positiivinen vaikutus Finnfoamin muiden tehtaiden toimintaan sekä työllistävyyteen. Mitä suuremmaksi volyymit kasvavat, sitä kannattavammaksi tulee kehittää uusia innovaatioita.

Kestävä ja pitkäikäinen muovi on eristekäytössä erinomainen materiaali

Estplastin hankinta on Finnfoamilta myös vahva viesti muovieristeiden puolesta. Yritys uskoo, että nimenomaan homehtumattomien ja kestävien muovieristeiden kysyntä kasvaa markkinoita nopeammin, koska niillä saadaan kosteusteknisesti turvallisimpia rakenneratkaisuja.

”Uskon, että tulevaisuudessa Pohjoismaissakin mennään muuttuvien ilmasto-olosuhteiden takia Portugalin suuntaan, jossa muovipohjaisia eristeitä on noin 80 prosenttia lämmöneristeistä”, Nieminen summaa.

Nieminen pitää tämän päivän muovikeskustelua yksiulotteisena.

”Muovista tehdään automaattisesti aina paha, vaikka esimerkiksi rakennusteollisuudessa se on kiistatta erinomainen ja kustannustehokas materiaali, huoltovapaa sekä kestää käytössä jopa 100 vuotta”, korostaa Nieminen.

Rakennusten elinkaaren aikana jopa 90 % hiilijalanjäljestä muodostuu lämmityksestä. Muovieristeillä voidaan pienentää lämpöhäviöitä helposti ja parantaa rakennuksen energiatehokkuutta. Niiden rakentamisen aikainen hiilijalanjälki on käytännössä merkityksetön saavutettuihin etuihin verrattuna elinkaaren aikana.

”Rakentamisen muovit ovat päätyneet keskusteluissa kertakäyttöisten pakkausmateriaalien rinnalle. Näitä ei voida keskenään rinnastaa mitenkään. Lämmöneristeitä ei valita raaka-ainepohjansa perusteella, vaan täyttämään käyttökohteiden asettamat tiukat tekniset vaatimukset ja ne ovat käytössä pitkään. Ominaisuuksiltaan hyvin tunnettujen ja kestävien muovituotteiden käytölle on tällöin vahvat perusteet ja ne voidaan kierrättää hallitusti pitkän elinkaarensa lopussa”, Nieminen perustelee.

Henri Nieminen
henri.nieminen@finnfoam.fi

Satamakatu 5
24100 Salo

02-777 300http://www.finnfoam.fi

Finnfoam Oy

Suomalainen perheyritys Finnfoam tarjoaa ja kehittää 40-vuoden kokemuksella markkinoiden edistyksellisimpiä rakenteellisen energiatehokkuuden ratkaisuja rakentamisen ja rakennuksen käytönaikaisen hiilijalanjäljen pienentämiseen. Finnfoam-konserni on tunnettu ekologisena rakentamisen suunnannäyttäjänä, jonka innovatiivinen kehitystyö on nostanut Finnfoamin yhdeksi johtavaksi muovipohjaisten lämmöneristeiden valmistajista Itämeren alueella.

Asiantuntevuus, laadukkuus ja asiakaslähtöisyys takaavat turvalliset ratkaisut kaikkeen eristykseen. Nykyään yrityksen tuotevalikoimiin kuuluvat kaikki maailmalla yleisesti käytössä olevat kovat ja homehtumattomat lämmöneristeet FINNFOAM (XPS), FF-EPS ja FF-PIR sekä Tulppa-märkätilalevyt.

Vuonna 2021 Finnfoam-konsernin liikevaihto oli noin 179 miljoonaa euroa ja henkilökuntaa yli 300 henkilöä. Finnfoamin tehtaat sijaitsevat Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Liettuassa ja Espanjassa. Salossa sijaitsee myös yrityksen pääkonttori ja tuotekehitysyksikkö.

Lue lisää: https://www.finnfoam.fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Finnfoam Oy

Recycled snow secures Levi Ski Resort’s world cup competition, with nearly €1 million invested in snow farming material17.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

The role of stored or farmed snow has become business critical: the women’s alpine skiing world cup will be held at the Levi Ski Resort using the exact same snow as last year. Levi has so far invested almost €0.5 million in snow storage solutions and will invest another €0.5 million in further solutions designed by Finnish pioneering company Snow Secure. Watch the videos how snow is stored and how a snow storage is opened!

Saloon uraauurtava 10 miljoonan euron kemiallinen muovinkierrätyslaitos – liuotininnovaatio kehitetty hedelmästä27.4.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Finnfoam rakentaa Saloon polystyreenin kemialliseen kierrätykseen tarkoitettua laitosta, jossa käytetyt, likaisetkin vaahtomuovieristeet kyetään energia- ja kustannustehokkaasti kierrättämään uudestaan eristeiden raaka-aineeksi. Kierrätysprosessille ja siinä käytettävälle uudelle ympäristöystävälliselle liuottimelle on haettu patenttia.