Finnlamelli

Finnlamelli tuo asuntomessuille muuttovalmiin hirsitalon

Hirsitalovalmistaja Finnlamellin kohde kesän 2020 asuntomessuilla Tuusulassa on täysin muuttovalmis hirsitalo. Finnlamelli Linnamajuri on 165-neliöinen, kaupunkirakentamiseen sopiva kaksikerroksinen hengittävä lamellihirsitalo.
Finnlamelli Linnamajurin painumaton hirsirakenne mahdollistaa suurikokoiset ikkunat, ja avara olohuone aukeaa terassille näyttävästä nurkkaikkunasta. Tilava terassi on myös lasitettavissa parvekkeen alapuolelta.

”Hirsitalo liittyy varsin usein suomalaisten mielikuvissa itse rakentamiseen, Me pystymme toteuttamaan hirsirakenteisen omakotitalon täysin muuttovalmiiksi tontin perustamistöitä, keittiön ja kylpyhuoneen sähköistystä, kodinkoneita ja valaistusta myöten”, Finnlamellin liiketoimintajohtaja Markku Uotinen kertoo.

Uotisen mukaan yhä useampi talon ja kesämökin rakennuttaja haluaa kotinsa täysin muuttovalmiina. ”Harva pystyy antamaan täysipainoista panosta itse talon rakentamiseen. Nykypäivän työelämä vaatii niin paljon, että jo muutto on riittävästi perhettä rasittava ja työllistävä vaihe”, Uotinen toteaa.

Alajärveläinen Finnlamelli pystyy markkinoiden ainoana hirsitalovalmistajana toteuttamaan yhdellä sopimuksella perustuksista lähtien muuttovalmiin talon. Tyypillisesti valmistalojen pohjatyöt jäävät rakennuttajan vastuulle ja ne  saattavat kestää kuukausia. Finnlamelli hoitaa maanrakennustyöt sovitun aikataulun mukaan kiinteään hintaan, joka sisältää kaikki tarvittavat vaiheet pohjatutkimuksista kaapelointeihin, perustuksiin ja paalutuksiin.

Uotisen mukaan Finnlamelli haluaa muuttovalmiiden hirsitalojen markkinajohtajana vastata myös haasteisiin, jotka aiheutuvat aikataulujen venymisestä ja rakentamisen laatuongelmista. Finnlamellilla on pitkä osaaminen painumattomista lamellihirsistä ja emoyhtiö DEN Groupilla 30 vuoden kokemus muuttovalmiiden omakotitalojen rakentamisesta.

”Pystymme kertomaan lopullisen hinnan ja varman muuttopäivän jo kaupanteon yhteydessä”, Uotinen lupaa.

Hirsitalon toimitusaika on ideointi- ja suunnitteluvaiheen jälkeen noin yhdeksän kuukautta. Työ alkaa pohjatutkimuksista ja tontin raivauksesta. Viimeistelyvaiheessa 7–8 kuukautta maanrakennustöiden aloittamisen jälkeen asennetaan muuttoa vaille valmiiksi esimerkiksi keittiön ja pesutilojen hanat, kodinkoneet ja valot. Itse hirsirunko nousee ammattilaisten tekemänä päivässä, parissa.

”Viime vuonna DEN Group rakensi Suomessa yli 500 muuttovalmista kotia, joista kaikki valmistuivat ajallaan tai jopa etuajassa”, Uotinen kertoo.

Messutalo myös tiiviiseen rakentamiseen sopivasta citymallistosta

Arkkitehtitoimisto Kanttia2:n suunnittelema messutalo Finnlamelli Linnamajuri perustuu Finnlamellin citymallistoon. Sisäilman kosteutta luontevasti tasapainottavat hirsipinnat sopivat hyvin myös allergiaperheiden kotiin.

”Hirsi on massiivisena ja teknisesti varmatoimisena materiaalina erittäin hyvä valinta pientaloille, ja todella toimiva myös urbaaniin ympäristöön”, kertoo malliston pääsuunnittelija, arkkitehti SAFA Sauli Kosonen.

Linnamajurin näyttävä arkkitehtuuri muodostuu kolmesta kehästä. Tilat on suunniteltu siten, että yksi sivu rakennuksesta on muita suljetumpi ja sopii suunnattavaksi naapurin tai tien suuntaan. Myös uloimman kehän sisäpuolelle sijoitetut terassit mahdollistavat oleskelun naapureiden katseilta suojassa.

Uloin kehä suojaa taloa säältä ja liian suoralta auringonpaisteelta. Samalla se lisää yksityisyyden tunnetta. Seuraavan hirsikehän sisällä ovat varsinaiset sisätilat, joiden keskipiste on yläkertaan aukeava ruokailutila. Kodin sydämen muodostaa kolmas, kodinhoitohuoneen, portaiden ja kylpyhuoneen muodostama sisäkehä.

Painumaton hirsirakenne mahdollistaa suurikokoiset ikkunat, ja avara olohuone aukeaa terassille näyttävästä nurkkaikkunasta. Tilava terassi on myös lasitettavissa parvekkeen alapuolelta.

Sisustussuunnittelija Linda Bakin mukaan Linnamajurissa sisustuksen tavoitteena on ollut luoda hirsikotiin seesteinen, ajaton ja pehmeä tunnelma kontrastia unohtamatta.

”Olen käyttänyt sisustuksessa luonnonmateriaaleja ja -sävyjä, jotka sopivat kauniisti yhteen hirsipintojen kanssa. Halusin tehdä Linnamajurista ajattoman, kerroksellisen ja aikaa kestävän kokonaisuuden”, Linda Baki kertoo.

Vastoin yleistä käsitystä, Bakin mukaan hirsitalo rakenteena ei juurikaan rajoita sisustusratkaisuja. Kun talon pohjarakenne on ajaton, voidaan pintamateriaalien ja sisustusratkaisujen osalta tehdä persoonallisia ratkaisuja. Hirsitalon miellyttävä ääntä vaimentava akustiikka soveltuu erityisen hyvin lapsiperheiden tarpeisiin.

Painumaton hirsi mahdollistaa siron tyylikkäät ratkaisut

Finnlamellin muuttovalmiiden hirsitalojen vakioratkaisu on painumaton, RYHTI-nimeä kantava hirsirakenne. Sen käyttäminen paitsi nopeuttaa rakennustöitä myös mahdollistaa hirsirakenteille epätyypillisten tarkkojen, sirojen ratkaisujen käyttämisen.

”Hirisirungon ja talon muiden rakenteiden välistä elämistä ei tarvitse huomioida, jolloin hirsitalolle tyypillisen jälkisäädön tarve poistuu. Tarkasti toisiinsa liittyvät hirret mahdollistavat huomaamattomien ohuiden saumojen ja listoitusten käytön sekä eri materiaalien, kuten suurten ikkunoiden yhdistämisen hirsirakenteeseen”, Markku Uotinen selvittää.

Painumaton rakenne helpottaa myös keittiön ja kodinhoitotilojen kalusteseinien asennusta sekä mahdollistaa aiempaa sirompien ikkuna- ja ovenpielien käytön.

Painumaton hirsi pitää myös rakenteen tiiviinä, mikä takaa huippuluokan energiatehokkuuden ja näkyy säästönä lämmityskuluissa. Terveellisestä sisäilmasta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, sillä sydänpuinen lamellihirsirakenne sitoo ja luovuttaa kosteutta luonnollisesti kuten perinteinenkin hirsi.

Finnlamelli antaa ainoana toimijana toimittamalleen ja asentamalleen lamellihirrelle 10 vuoden painumattomuustakuun.

Lisäksi hirsitalo on ympäristöystävällinen valinta. Talon hirsirunkoon ja muihin puurakenteisiin varastoituu hiiltä parhaimmillaan jopa sadoiksi vuosiksi.

Finnlamelli Linnamajuri (asuntomessukohde 16)

• Kerrosala 165 m2
  • Kaksi kerrosta: 4 mh, 2 oh, keittiö, kodinhoitohuone ja sauna
  • runkomateriaali painumaton kuusihirsi
  • palkit ja pilarit massiivipuuta
  • Ekovilla-puukuitueriste
  • energiatehokkuusluokka B, E-luku 117
  • maalämpö

Kuvat

Lataa
Sisustussuunnittelija Linda Bakin mukaan hirsitalo rakenteena ei juurikaan rajoita sisustusratkaisuja. Hirsitalon miellyttävä ääntä vaimentava akustiikka soveltuu erityisen hyvin lapsiperheiden tarpeisiin.
Lataa
Finnlamellin painumaton hirsi pitää rakenteen tiiviinä, mikä takaa huippuluokan energiatehokkuuden ja näkyy säästönä lämmityskuluissa. Terveellisestä sisäilmasta ei kuitenkaan tarvitse tinkiä, sillä sydänpuinen lamellihirsirakenne sitoo ja luovuttaa kosteutta luonnollisesti kuten perinteinenkin hirsi.

Finnlamelli
Teollisuustie 18
62900 Alajärvi

Finnlamelli on alajärveläinen lamellihirsitekniikan alkuperäinen kehittäjä ja muuttovalmiiden hirsitalojen markkinajohtaja. Finnlamelli on osa kotimaista DEN Groupia.

DEN Group on asumisen sekä työ- ja vapaa-ajan toiminnallisten tilojen valmistaja ja palvelujen tuottaja. Konsernissa on noin 500 ammattilaista ja liikevaihtomme vuonna 2019 oli noin 170 M€.

Tuotemerkkejämme ovat muuttovalmiiden omakotitalojen edelläkävijä Designtalo, har­rastus-, toimi- ja varastotiloja valmistava Talliosake, hirsitalovalmistaja Finnlamelli sekä K-raudan ja DENin yhteistyötuotemerkki Ainoakoti. DENiin kuuluvat myös maarakentamiseen ja projektijohtamiseen keskittynyt PohjanTeko sekä DEN Tekniikka, joka toteuttaa kohteittemme talotekniikan suunnittelusta asennukseen.

DENin pääomistajia ovat pääoma­sijoittaja CapManin hallinnoimat rahastot. Yrityksen merkittävinä osakkaina ovat myös valtion omistama pääomasijoitus­yhtiö Suomen Teollisuussijoitus sekä yrityksen henkilökuntaa. Brändeistämme Talliosake tähtää voimakkaasti ulkomaille ja Finnlamelli panostaa kansainvälisiin vientimarkkinoihin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi