Finnpanel: Radion voima läsnäolossa
Joka päivä radio tavoittaa edelleen 3,7 miljoonaa suomalaisista. Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia (2 h 59 min). Myös kanavauskollisuus on vahvaa. Keskimäärin suomalaiset kuuntelevat 1–2 kanavaa päivässä.
Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika eri kuukausien välillä ei juuri poikkea. Viime vuoden heinäkuussa radiota kuunneltiin eniten (3 h 10 min) ja huhtikuussa vähiten (2 h 50 min).
Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 % kokonaisradionkuuntelusta. Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi 9 % kuunteluminuuteista.
Kaupallisten radiokanavien kokonaiskuunteluosuus oli 75 % alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa valtaosan kuunteluminuuteista taas keräsivät Ylen kanavat keräten 63 % kuunteluminuuteista. Prime time, paras kuunteluaika, radiolla on klo 7.15–16.30, jolloin radio tavoittaa yli miljoona kuulijaa. Radion kuunnelluin vartti osuu aamuun klo 8.00–8.15 välille.
Radiovuoden tulokset löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php
Radiossakin voidaan välittää tunnetta
Radion etuna on mahdollisuus tarjota kuulijoille laadukasta, uutisia taustoittavaa journalismia nopeasti.
-Ihmiset janoavat uutisia ja muuta ajankohtaisohjelmaa. Asioille halutaan taustoja ja pohdintaa. Radiossa pystytään tarjoamaan taustoittavaa journalismia. Radio on paitsi asiaväline mutta myös tunneväline, kertoo Yleisradion radiopäällikkö Marja Keskitalo.
Radio on luontevasti läsnä kuulijoiden arjessa myös sosiaalisessa mediassa.
– Radion ja sosiaalisen median suhde on luonteva. Kansanradiohan oli sosiaalista mediaa jo ennen somea. Radio Suomi on ollut jo internetissä jo 20 vuotta, Keskitalo kertoo.
Kaupallisen radion vuoteen väriä toi paitsi 30-vuotisjuhlavuosi, myös kaikkien aikojen ennätystulos.
– Myynnillisesti radio saavutti kaikkien aikojen ennätystuloksen 59,4 miljoonan myynnillä ja uusia paikallisia toimilupia tuli jakoon lähes 100. Yrityskauppoja tuli myös paikallispuolella mutta luonnollisesti Novan myyminen Bauerille oli iso uutinen. Radio on nykyaikainen media joka elää ja voi hyvin, summaa Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller mennyttä vuotta.
Lisätietoja:
Lena Sandell, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh. 020 751 5402
Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö, Finnpanel, puh. 020 751 5412
Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116
Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, puh. 0400 508 877
Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media,RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_
Radio hallitsee median kulutusta aktiiviseen päiväsaikaan5.2.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Radion äärellä on joka aamu klo 8 keskimäärin 1,2 miljoonaa suomalaista. Radiota kuuntelee viikoittain 92 prosenttia ja päivittäin 71 prosenttia suomalaisista. Perinteisen radion ohella netin radiopalvelut, kuten Radiot.fi, Yle Areena, Supla ja RadioPlay, lisäävät kuuntelijan valinnanvaraa.
Televisiovuosi 2018 oli erityisesti suoran lähetyksen juhlaa22.1.2019 08:00:00 EET | Tiedote
Finnpanelin tv-mittaritutkimuksen mukaan suomalaiset katsoivat televisiota viime vuonna 2 tuntia 45 minuuttia vuorokaudessa. Tv-ruudun äärellä vietetty kokonaisaika on kasvanut viime vuosina. Suurimmat katsojaluvut keräsivät kulttuuri- ja urheilutapahtumat sekä television kestosuosikit. Erityisesti nuoret ovat löytäneet televisiosisällöt myös muilta päätelaitteilta.
Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote
Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.
Total-TV-mittaus kertoo, mitä kansa oikeasti katsoo17.4.2018 06:00:00 EEST | Tiedote
Finnpanel laajentaa TV-mittaritutkimusta koskemaan myös Areenan, Katsomon ja Ruudun katselua aiempaa yksityiskohtaisemmin. TV-mittaritutkimus tulee ensimmäisten maiden joukossa kattamaan myös tutkimuksessa mukana olevien mediatalojen videopalveluita.
Radiota kuuntelee aamuisin yli 2,5 miljoonaa suomalaista7.2.2018 06:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten audion kulutus monipuolistuu vuosi vuodelta – erityisesti nuorissa ikäryhmissä. Radio oli edelleen suosituin audiolähde ikäryhmästä riippumatta. Suomessa on tarjolla yli 100 FM-radiota, joista viidennes valtakunnallisia ja loput paikallisia. Monet kaupalliset kanavat ovat profiloituneet joko naisten tai miesten kanaviksi.