Finnpanel_

Finnpanel: Radion voima läsnäolossa

Jaa
Radion suosio on Finnpanelin pitkäaikaisen tilastoinnin mukaan säilynyt vakaana.

Joka päivä radio tavoittaa edelleen 3,7 miljoonaa suomalaisista. Päivittäin radiota kuunnellaan keskimäärin 3 tuntia (2 h 59 min). Myös kanavauskollisuus on vahvaa. Keskimäärin suomalaiset  kuuntelevat 1–2 kanavaa päivässä.

Radion keskimääräinen päivittäinen kuunteluaika eri kuukausien välillä ei juuri poikkea. Viime vuoden heinäkuussa radiota kuunneltiin eniten (3 h 10 min) ja huhtikuussa vähiten (2 h 50 min). 

Kuunnelluin radiokanava on edelleen Yle Radio Suomi, joka keräsi 32 % kokonaisradionkuuntelusta. Kaupallisista radioista kuunnelluin on Radio Suomipop, joka keräsi 9 % kuunteluminuuteista.

Kaupallisten radiokanavien kokonaiskuunteluosuus oli 75 % alle 45-vuotiaiden keskuudessa. Yli 45-vuotiaiden keskuudessa valtaosan kuunteluminuuteista taas keräsivät Ylen kanavat keräten 63 % kuunteluminuuteista. Prime time, paras kuunteluaika, radiolla on klo 7.15–16.30, jolloin radio tavoittaa yli miljoona kuulijaa. Radion kuunnelluin vartti osuu aamuun klo 8.00–8.15 välille.

Radiovuoden tulokset löytyvät kokonaisuudessaan osoitteesta: http://www.finnpanel.fi/tulokset/tiedotteet.php

Radiossakin voidaan välittää tunnetta

Radion etuna on mahdollisuus tarjota kuulijoille laadukasta, uutisia taustoittavaa journalismia nopeasti.

-Ihmiset janoavat uutisia ja muuta ajankohtaisohjelmaa. Asioille halutaan taustoja ja pohdintaa. Radiossa pystytään tarjoamaan taustoittavaa journalismia. Radio on paitsi asiaväline mutta myös tunneväline, kertoo Yleisradion radiopäällikkö Marja Keskitalo.  

Radio on luontevasti läsnä kuulijoiden arjessa myös sosiaalisessa mediassa.

– Radion ja sosiaalisen median suhde on luonteva. Kansanradiohan oli sosiaalista mediaa jo ennen somea. Radio Suomi on ollut jo internetissä jo 20 vuotta, Keskitalo kertoo.

Kaupallisen radion vuoteen väriä toi paitsi 30-vuotisjuhlavuosi, myös kaikkien aikojen ennätystulos.

– Myynnillisesti radio saavutti kaikkien aikojen ennätystuloksen 59,4 miljoonan myynnillä ja uusia paikallisia toimilupia tuli jakoon lähes 100. Yrityskauppoja tuli myös paikallispuolella mutta luonnollisesti Novan myyminen Bauerille oli iso uutinen. Radio on nykyaikainen media joka elää ja voi hyvin, summaa Radiomedian toimitusjohtaja Stefan Möller mennyttä vuotta.

Lisätietoja:

Lena Sandell, toimitusjohtaja, Finnpanel, puh. 020 751 5402

Mervi Raulos, asiakkuuspäällikkö, Finnpanel, puh. 020 751 5412

Marja Keskitalo, radiopäällikkö, YLE, puh. 040 559 7116

Stefan Möller, toimitusjohtaja, RadioMedia, puh. 0400 508 877

Finnpanel Oy on TNS Gallup Oy:n ja A.C. Nielsenin Finland Oy:n puoliksi omistama tutkimusyritys, joka mittaa Suomessa television katselua sekä radion kuuntelua. Toimeksiantajina ovat mm. Yleisradio Oy, MTV Oy, Nelonen Media,RadioMedia sekä Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL ry.www.finnpanel.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finnpanel_

Finnpanel: Kuumana kesänä miehet viihtyivät tv:n ja jalkapallon MM-kisojen parissa25.9.2018 09:00:00 EEST | Tiedote

Kesä–heinäkuussa erityisesti miehet ja 25–44-vuotiaat katsoivat paljon tv:tä, 2 tuntia ja 26 minuuttia päivässä. Tähän oli syynä mm. jalkapallon MM-kisat. Tilastot kertovat myös, että Suomessa on jo lähes miljoonassa taloudessa äly-tv, ja sen on kytkenyt internetiin melkein kolmasosa talouksista. Ilmaista netti-tv:tä katselee 1,2 miljoonaa taloutta vähintään kerran viikossa.

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye