Finnvera laski liikkeeseen miljardin euron joukkovelkakirjalainan

Finnvera laski liikkeeseen 1 miljardin euron joukkovelkakirjalainan 8.9.2020. Syyskuussa 2027 erääntyvä 7 vuoden pituinen laina on Finnveran ensimmäinen viitelainan liikkeeseenlasku tänä vuonna.

Liikkeeseenlaskun pääjärjestäjinä toimivat Citi, DZ Bank, Nordea ja TD Securities. Joukkovelkakirja ylimerkittiin yli kaksinkertaisesti. Sijoittajia oli 80 pääosin pankkisektorilta Euroopasta.

Finnvera toimii aktiivisesti kansainvälisillä pääomamarkkinoilla. Finnveran tyypillinen vuotuinen varainhankintamäärä on viime vuosina ollut noin 2 miljardia euroa. Se on useimmiten tarkoittanut yhtä euromääräistä ja yhtä dollarimääräistä viitelainan liikkeeseenlaskua vuosittain. Tänä vuonna rahoitustarpeen on arvioitu olevan odotettua hieman vähemmän, arviolta 1,0–1,5 miljardia euroa, mikä tarkoittaa käytännössä vain yhtä suurta viitelainaa tänä vuonna. Tällaisessa tilanteessa ajoituksen merkitys korostuu entisestään.

− Sijoittajat arvioivat sijoituskohteen mielekkyyttä suhteessa sen riskiprofiiliin ja tuottoon sekä muihin referenssikorkoihin. Markkinakorot muuttuvat nopeasti, ja päätös liikkeeseenlaskusta joudutaan aina tekemään epävarmuuden vallitessa suhteellisen nopeasti. Itse liikkeeseenlasku on vain jäävuoren huippu koko prosessissa eli pitkäjänteisessä varainhankintasuunnitelman toteuttamisessa, sanoo Finnveran varainhankinnasta vastaava Jukka-Pekka Holopainen.

Joukkovelkakirjalaina laskettiin liikkeeseen Finnveran EMTN-lainaohjelman (Euro Medium Term Note) puitteissa. Sen alla liikkeeseen lasketuilla lainoilla on valtion takaus ja niiden luokitus vastaa Suomen valtion pitkäaikaiselle velalle annettua luokitusta. Moody’s:in luokitus Finnveran velkaohjelmalle on Aa1 ja Fitch:in AA+.

Talouden näkymien muututtua merkittävästi Finnvera muutti kesäkuussa varainhankintasuunnitelmaansa vuodelle 2020. Finnveran viennin rahoituksen, erityisesti vientiluottojen, kysynnän odotetaan jäävän arvioitua alemmaksi tänä vuonna. Arvion mukaan varainhankinnan määrä on 1,0−1,5 miljardia euroa vuonna 2020.

Ulla Hagman, CFO, puh. 029 460 2458

Jukka-Pekka Holopainen, Head of Treasury, puh. 029 460 2838

Koronakriisin vaikutukset leviävät vientiyrityksiin ja alihankintaketjuihin – Finnvera varautunut turvaamaan rahoituksen saatavuutta takausten lisäksi lainoilla8.9.2020 09:00:00 EESTTiedote

Koronan aiheuttaman talouskriisin seuraava vaihe voi olla edessä, kun vaikutukset leviävät aiempaa voimakkaammin vientiyrityksiin ja niiden alihankintaketjuihin Suomessa. Rahoitusjärjestelyt ovat vaarassa vaikeutua erityisesti yrityksillä, jotka tarvitsisivat järjestelyjä toistamiseen kriisin aikana. Finnvera on varautunut turvaamaan elinkelpoisten yritysten lainarahoituksen saatavuuden takauksilla ja omilla lainoilla kriisin kaikissa vaiheissa, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä. Finnveran rahoituksen painopiste on edelleen takauksissa, mutta yritykset voivat nyt hakea myös lainaa suoraan Finnverasta, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää.

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli