Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

Laivanrakennustoimiala on Suomessa merkittävä, ja Finnveran vientitakuutoiminnan noin 22 miljardin euron vastuista puolet liittyy alusrahoitukseen. Poseidon Principles antaa viitekehyksen, jolla Finnvera voi mitata alusrahoituksen toteutuneita hiilidioksidipäästöjä vuosittain ja verrata niitä kansainvälisiin merenkulun päästövähennystavoitteisiin.

‒ Alusrahoituksen rooli on Finnverassa erittäin merkittävä, ja sillä on vahva globaali ulottuvuus. Rahoitamme uusia aluksia, ja uuden teknologian myötä merenkulun päästöt vähenevät, mutta Poseidon Principlesin myötä mittaaminen ja vertailtavuus paranevat, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

Kööpenhaminassa toimiva Poseidon Principles perustettiin kesäkuussa 2019, ja huhtikuussa 2021 järjestöön liittynyt Finnvera on 25. jäsen. Jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, joista monet ovat Finnveran myöntämien vientitakuiden takuunhaltijoita. Jäsenten yhteenlaskettu osuus kansainvälisestä alusrahoituksesta on noin 175 miljardia dollaria. Joukossa on myös muiden maiden vientitakuulaitoksia, kuten Norjan Eksportkreditt Norge.

‒ Julkisena viennin rahoittajana ja pitkäaikaisen rahoituksen tarjoajana läpinäkyvyys rahoituksemme ilmastovaikutuksista on meille tärkeää. Vastuullisuus on Finnveran strategian perusta, ja sitoutuminen Poseidon Principlesiin on uusi konkreettinen askel vastuullisuudessamme, Haarasilta sanoo.

‒ Poseidon Principlesin jäseniä yhdistää samankaltaiset tarpeet ja tavoitteet tehdä ilmastotoimenpiteitä ja tuoda toiminnan ilmastovaikutuksia näkyviksi.

Finnvera Suomen valtion omistama erityisrahoitusyhtiö ja vientitakuulaitos. Finnvera rahoittaa yrityksiä niiden eri vaiheissa lainoin, takuin ja vientitakuin.

Lisätietoja:

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2601

Poseidon Principles

Finnveran vuosikatsaus ja yritysvastuu 2020

Vastuullisuus Finnverassa

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2601

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 2/2021: Voiko Venäjällä ja Valko-Venäjällä tehdä edelleen kauppaa?9.7.2021 10:47:28 EEST | Tiedote

Venäjä ja Valko-Venäjä ovat pysyneet alkuvuonna otsikoissa. Presidenttien Putinin ja Bidenin tapaaminen oli äskettäin huomion keskipisteessä, ja Valko-Venäjän viimeaikaiset toimet ovat johtaneet EU:n uusiin pakotteisiin. Venäjälle Finnvera myöntää vientitakuita yritys- ja pankkiriskeihin tapauskohtaisesti. Valko-Venäjälle sen sijaan uusia vientitakuita ei toistaiseksi myönnetä.

Ensi talvi on ratkaisevaa Pohjois-Suomen matkailulle – Matkailu on megatrendi, jonka investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin21.5.2021 09:54:50 EEST | Tiedote

Kotimaan turistien rynnistys Lappiin pelasti osan pohjoisen matkailun talvisesongista, vaikka ulkomaisten turistien määrä romahti. Finnvera ja pankit ovat myöntäneet lisää lyhennysvapaita ja käyttöpääomaa, jotta yritysten kassat on saatu turvattua seuraavaa sesonkia varten. Konseptin muuttaminen ei ole helppoa, mutta strategian pohtiminen voi vahvistaa matkailuyrityksen iskunkestävyyttä. Matkailu on megatrendi, jonka hyviä investointeja tullaan rahoittamaan jatkossakin.

Finnveran Maat ja markkinat -katsaus 1/2021: Kiina toipui koronasta, Turkin talous ajautui vaikeuksiin – Myanmar avautui ja sulkeutui26.4.2021 13:11:44 EEST | Tiedote

Vientimarkkinoilla saattaa olla edessä uusjako, kun koronapandemia väistyy. Tällä hetkellä maat toipuvat tilanteesta kuitenkin hyvin eri tahtiin. Yksi voittajista on Kiina, joka toipui koronaviruksesta varsin nopeasti. Turkki puolestaan kamppailee heikentyvän valuutan ja rahapolitiikan ongelmissa. Turkki on suomalaisten yritysten perinteinen vientimarkkina, mikä on heijastunut myös Finnveraan vientitakuukysyntänä. Finnveran maavastuissa maa oli vuoden 2020 lopussa 10 tärkeimmän maan joukossa. Taloudellinen ja poliittinen epävarmuus on lisääntynyt maailmassa myös muista syistä kuin koronasta johtuen. Myanmar oli vasta avautumassa kansainväliselle kaupalle, mutta on tällä hetkellä sotilasvallankaappauksen keskellä.