Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Teollisuuden osuus maalis–huhtikuussa myönnetyistä takauksista on 36 prosenttia. Kaupan ja kuluttajapalvelujen alalle on myönnetty vajaa neljännes kaikista takauksista. Liike-elämän palvelujen, kuten teknisten palvelujen, kuljetuksen ja tietojenkäsittelyn, osuus takauksista on reilu viidennes sekä matkailu- ja ravitsemuspalvelujen osuus vajaa viidennes.

Rahoitustarve vaihtelee huomattavasti eri toimialoilla, mutta myös toimialojen sisällä. Teollisuus on normaalioloissakin Finnveran rahoituksen suurin toimiala. Nyt koronakriisi on aiheuttanut lisärahoitustarvetta erityisesti komponenttipulasta kärsineille teollisuusyrityksille. Kaupan alalla yritysten tilanne vaihtelee voimakkaasti, koska koronakriisi kohtelee eri tuotteiden myyntiä eri tavoin, ja etenkin erikoisliikkeet ovat tarvinneet lisärahoitusta. Liike-elämän palveluissa puolestaan näkyvät esimerkiksi koronan kuljetusalalle aiheuttamat haasteet. Matkailutoimialalla, eli esimerkiksi majoitus- ja ravintolapalveluissa, koronakriisi on vaikuttanut erityisen nopeasti, arvioi liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Maalis–huhtikuussa myönnetyn rahoituksen euromäärä on yli kaksinkertainen viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Palvelutaso on säilynyt korkeana – rahoituspäätös parissa päivässä

Kaikilla päätoimialoilla hyppäys haetun ja myönnetyn rahoituksen määrässä tapahtui välittömästi kriisin eskaloiduttua maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Tällä hetkellä rahoituspäätöksiä tehdään noin 300 kappaletta päivässä. Hakemusmäärän purkamiseksi Finnveraan palkattiin huhtikuun alussa noin 40 uutta rahoituskäsittelijää Helsinkiin ja Kuopioon.

Finnveran valmius reagoida tilanteeseen on ollut hyvä, ja hakemusten käsittelyajat ovat pysyneet noin kahdessa päivässä. Joustamme ja toimimme nopeasti. Haluamme auttaa yritykset tilanteen yli mahdollisimman hyvin ja siksi alensimme ja yksinkertaistimme merkittävästi myös koronatilanteessa käytettävien takaustemme hinnoittelua. Tämä on mahdollista valtion luotto- ja takaustappiokorvauksen korotuksen ansiosta, Heinilä sanoo.

Finnvera rahoittaa tällä hetkellä eri kokoisia pk-yrityksiä ensisijaisesti myöntämällä takauksia pankkien myöntämille lainoille. Pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattujen alkutakauksen ja pk-takauksen käyttömahdollisuudet on laajennettu koskemaan myös koronaviruksen aiheuttaman suhdannetilanteen edellyttämää rahoitusta. Alle miljoonan euron takauspäätöksiä pankkien myöntämiin luottoihin tehdään Finnvera-takauksen nopeutetussa menettelyssä. Finnveran takausosuus on 80 prosenttia lainan määrästä. Kaikki Finnveran takaukset ovat normaalia vastikkeellista rahoitustoimintaa, eivätkä ne ole suoraa tukea.

Kappalemääräisesti eniten myönnetty pk-takauksia yli kolme vuotta toimineille pk-yrityksille

Euromääräisesti eniten on myönnetty Finnvera-takauksia. Kappalemääräisesti eniten, noin puolet kaikista takauksista, on myönnetty yli kolme vuotta toimineille pk-yrityksille tarkoitettua pk-takausta. Pk-takausta on myönnetty 74 miljoonalla eurolla. Aloittaville yrityksille tarkoitettua alkutakausta on myönnetty 13 miljoonalla eurolla.

Finnveran kotimaan rahoitusvaltuuksia linjattiin maaliskuun puolivälissä nostettavaksi 4,2 miljardista eurosta 12 miljardin euroon. Lisäksi valtion Finnveralle antamaa takaustappiositoumusta on tilanteesta johtuen sovittu nostettavaksi 50 prosentista 80 prosenttiin, mikä mahdollista aiempaa riskipitoisempien hankkeiden rahoittamisen.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista koronatilanteesta löytyvät osoitteesta finnvera.fi/korona.

Lisätiedot:

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Finnveran rahoitus pähkinänkuoressa:

10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä (1.3.–20.4.2020):

• myönteisiä takauspäätöksiä 2 835 kpl
  • rahoitusjärjestelyjä, kuten maksusuunnitelman muutoksia tai lyhennysvapaita, yli 6 000 kpl
  • kielteisiä päätöksiä 765 kpl
    • Yleisimpiä syitä kielteiseen päätökseen ovat yrityksen tai sen avainhenkilöiden maksuhäiriömerkinnät, yrityksen riittämätön velanhoitokyky ja ns. tekninen hylkäys, kun rahoitus on toteutettu asiakkaan toisella hakemuksella.

Myönnetyt takaukset (osuus euromääristä) 1.3.–19.4.2020 toimialoittain:

• Teollisuus 36 %
  • Kauppa ja kuluttajapalvelut 24 %
  • Liike-elämän palvelut 21 %
  • Matkailu 18 %
  • Maatalouselinkeinot 1 %

Myönnetyt takaukset (osuus kpl) 1.1.–31.3.2020 yrityksen kokoluokittain

• Mikroyritykset, 0–9 hlöä, 75 %
  • Pienet yritykset, 10–49 hlöä, 22 %
  • Keskisuuret, 50–249 hlöä, 3 %

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin24.4.2020 12:09:23 EESTTiedote

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Joustot ja investointien tukeminen etusijalla suuryritysten rahoituksessa koronan aiheuttamassa tilanteessa8.4.2020 11:36:05 EESTTiedote

Finnvera suhtautuu joustavasti muutoksiin, kuten lainojen takaisinmaksujen lykkäämiseen, myös suuryritysten rahoitusjärjestelyissä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnvera voi rahoittaa vientiin suuntautuvia investointeja kotimaassa ja taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille enintään 30 miljoonaan euroon asti siten, ettei Finnverasta tule päärahoittajaa.

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.