Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Teollisuuden osuus maalis–huhtikuussa myönnetyistä takauksista on 36 prosenttia. Kaupan ja kuluttajapalvelujen alalle on myönnetty vajaa neljännes kaikista takauksista. Liike-elämän palvelujen, kuten teknisten palvelujen, kuljetuksen ja tietojenkäsittelyn, osuus takauksista on reilu viidennes sekä matkailu- ja ravitsemuspalvelujen osuus vajaa viidennes.

Rahoitustarve vaihtelee huomattavasti eri toimialoilla, mutta myös toimialojen sisällä. Teollisuus on normaalioloissakin Finnveran rahoituksen suurin toimiala. Nyt koronakriisi on aiheuttanut lisärahoitustarvetta erityisesti komponenttipulasta kärsineille teollisuusyrityksille. Kaupan alalla yritysten tilanne vaihtelee voimakkaasti, koska koronakriisi kohtelee eri tuotteiden myyntiä eri tavoin, ja etenkin erikoisliikkeet ovat tarvinneet lisärahoitusta. Liike-elämän palveluissa puolestaan näkyvät esimerkiksi koronan kuljetusalalle aiheuttamat haasteet. Matkailutoimialalla, eli esimerkiksi majoitus- ja ravintolapalveluissa, koronakriisi on vaikuttanut erityisen nopeasti, arvioi liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Maalis–huhtikuussa myönnetyn rahoituksen euromäärä on yli kaksinkertainen viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden.

Palvelutaso on säilynyt korkeana – rahoituspäätös parissa päivässä

Kaikilla päätoimialoilla hyppäys haetun ja myönnetyn rahoituksen määrässä tapahtui välittömästi kriisin eskaloiduttua maaliskuun kahden viimeisen viikon aikana. Tällä hetkellä rahoituspäätöksiä tehdään noin 300 kappaletta päivässä. Hakemusmäärän purkamiseksi Finnveraan palkattiin huhtikuun alussa noin 40 uutta rahoituskäsittelijää Helsinkiin ja Kuopioon.

Finnveran valmius reagoida tilanteeseen on ollut hyvä, ja hakemusten käsittelyajat ovat pysyneet noin kahdessa päivässä. Joustamme ja toimimme nopeasti. Haluamme auttaa yritykset tilanteen yli mahdollisimman hyvin ja siksi alensimme ja yksinkertaistimme merkittävästi myös koronatilanteessa käytettävien takaustemme hinnoittelua. Tämä on mahdollista valtion luotto- ja takaustappiokorvauksen korotuksen ansiosta, Heinilä sanoo.

Finnvera rahoittaa tällä hetkellä eri kokoisia pk-yrityksiä ensisijaisesti myöntämällä takauksia pankkien myöntämille lainoille. Pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattujen alkutakauksen ja pk-takauksen käyttömahdollisuudet on laajennettu koskemaan myös koronaviruksen aiheuttaman suhdannetilanteen edellyttämää rahoitusta. Alle miljoonan euron takauspäätöksiä pankkien myöntämiin luottoihin tehdään Finnvera-takauksen nopeutetussa menettelyssä. Finnveran takausosuus on 80 prosenttia lainan määrästä. Kaikki Finnveran takaukset ovat normaalia vastikkeellista rahoitustoimintaa, eivätkä ne ole suoraa tukea.

Kappalemääräisesti eniten myönnetty pk-takauksia yli kolme vuotta toimineille pk-yrityksille

Euromääräisesti eniten on myönnetty Finnvera-takauksia. Kappalemääräisesti eniten, noin puolet kaikista takauksista, on myönnetty yli kolme vuotta toimineille pk-yrityksille tarkoitettua pk-takausta. Pk-takausta on myönnetty 74 miljoonalla eurolla. Aloittaville yrityksille tarkoitettua alkutakausta on myönnetty 13 miljoonalla eurolla.

Finnveran kotimaan rahoitusvaltuuksia linjattiin maaliskuun puolivälissä nostettavaksi 4,2 miljardista eurosta 12 miljardin euroon. Lisäksi valtion Finnveralle antamaa takaustappiositoumusta on tilanteesta johtuen sovittu nostettavaksi 50 prosentista 80 prosenttiin, mikä mahdollista aiempaa riskipitoisempien hankkeiden rahoittamisen.

Ajantasaiset tiedot Finnveran rahoituspalveluista koronatilanteesta löytyvät osoitteesta finnvera.fi/korona.

Lisätiedot:

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Finnveran rahoitus pähkinänkuoressa:

10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä (1.3.–20.4.2020):

• myönteisiä takauspäätöksiä 2 835 kpl
  • rahoitusjärjestelyjä, kuten maksusuunnitelman muutoksia tai lyhennysvapaita, yli 6 000 kpl
  • kielteisiä päätöksiä 765 kpl
    • Yleisimpiä syitä kielteiseen päätökseen ovat yrityksen tai sen avainhenkilöiden maksuhäiriömerkinnät, yrityksen riittämätön velanhoitokyky ja ns. tekninen hylkäys, kun rahoitus on toteutettu asiakkaan toisella hakemuksella.

Myönnetyt takaukset (osuus euromääristä) 1.3.–19.4.2020 toimialoittain:

• Teollisuus 36 %
  • Kauppa ja kuluttajapalvelut 24 %
  • Liike-elämän palvelut 21 %
  • Matkailu 18 %
  • Maatalouselinkeinot 1 %

Myönnetyt takaukset (osuus kpl) 1.1.–31.3.2020 yrityksen kokoluokittain

• Mikroyritykset, 0–9 hlöä, 75 %
  • Pienet yritykset, 10–49 hlöä, 22 %
  • Keskisuuret, 50–249 hlöä, 3 %

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Rahoitus & kasvu -kesäkatsaus: Investointi- ja kannattavuusodotukset laskussa, edessä häämöttää taantuma - Yritykset ennakoivat tuotteidensa hintojen nousun jo viime talvena28.7.2022 11:59:21 EEST | Tiedote

Edessä on hyvin todennäköisesti taantuma, mutta kuinka pitkä ja syvä? Vai onnistuuko EKP:n suuri ohjauskorkojen nosto taittamaan inflaation nousun ja palauttamaan markkinoiden luottamuksen? Huonot uutiset heijastuvat usein talousodotuksiin, mutta odotukset voivat myös kertoa talouden tulevista käänteistä, sanoo Finnveran kesäekonomisti Jaakko Rahko. Pk-yritysbarometrit vuosilta 2013‒2022 kertovat, että yritysten kyselyissä kertomat suhdanneodotukset ovat ennakoineet oikein toteutunutta bkt-kehitystä. Nyt nähdyt hintojen korotukset ennakoitiin barometrissa jo keväällä.

Nopean kasvun sijasta edessä on laskukauden stressitesti – Näihin talouden ilmiöihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava28.6.2022 10:41:59 EEST | Tiedote

Vuodesta 2022 piti tulla toinen perättäinen nopean talouskasvun vuosi. Euroopan keskuspankki arvioi vielä joulukuussa optimistisesti inflaation olevan 3,2 prosenttia tänä vuonna. Toisin kävi, ja Euroopassa syttyi sota, inflaatio-ongelma muuttui pysyvämmäksi ja talouden kasvuennusteista tippui puolet pois. Inflaatio syö kuluttamista ja yritysten investointeja, ja vaikuttaa suoraan tai välillisesti moniin toimialoihin teollisuudesta palvelualoihin. Finnveran pääekonomisti Mauri Kotamäki listaa ilmiöt, joihin kuluttajien ja yritysten on varauduttava.

Finnvera aikoo hyödyntää InvestEU-ohjelmaa digitalisaation ja kestävän kehityksen vauhdittamiseksi – suunnitelmissa uusi laina yritysten digi- ja ilmastohankkeisiin31.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Ilmastonmuutoksen torjuntaan, kestävän kehityksen innovaatioihin ja digitalisaatioon kohdistuu aiempaa enemmän odotuksia. Vihreä siirtymä saa myös vauhtia Euroopan pyrkimyksistä irtautua Venäjän energiasta. Finnveran tavoitteena on hyödyntää EU-komission käynnistämän InvestEU-ohjelman tarjoamaa riskinjakoa lainatuotteessa, joka kohdistuu innovatiivisten ja digitaalisten yritysten ja kestävän kehityksen mukaisten hankkeiden rahoittamiseen.

Pia Peltoniemi Suomen Vientiluoton toimitusjohtajaksi17.5.2022 15:30:04 EEST | Tiedote

Finnvera Oyj, pörssitiedote 17.5.2022 Suomen Vientiluotto Oy:n hallitus on 17.5.2022 nimittänyt OTM, EMBA Pia Peltoniemen yhtiön toimitusjohtajaksi 15.9.2022‒14.9.2024 väliseksi ajaksi nykyisen toimitusjohtajan jäädessä eläkkeelle alkuvuodesta. Suomen Vientiluotto Oy on Finnvera-konserniin kuuluva yhtiö, joka hoitaa vientiluottojen rahoittamista ja korontasausta. Lisätiedot: Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. puh. 029 460 2400 Anita Muona, toimitusjohtaja, Suomen Vientiluotto, puh. 029 460 2673