Finnvera tekee päivittäin yli 400 rahoituspäätöstä – noin puolet hakemuksista liittyy nyt uusien luottojen takauksiin

Koronaviruksen aiheuttamassa poikkeuksellisessa tilanteessa Finnvera turvaa pk-yritysten lisääntyneitä käyttöpääomatarpeita myöntämällä takauksen yrityksen pankkilainalle. Hakemusmäärät ovat moninkertaistuneet, ja kaikkiaan kahden viikon aikana rahoitushakemuksia on tullut yli 4 000 kappaletta, kun normaalisti viikossa käsitellään noin 300 hakemusta.

- Teemme joka päivä noin 400 päätöstä yritysten pankkilainojen takauksista ja nykyisten vastuiden järjestelyistä. Aluksi hakemuksista suurin osa liittyi nykyisten vastuiden järjestelyihin, mutta nyt noin puolet hakemuksista liittyy uusien luottojen takauksiin. Arvioimme uuden rahoituksen hakemusmäärän kasvavan edelleen jatkossa, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Finnvera toimii poikkeustilannerahoituksessa pankkilainoille myönnettävillä takauksilla: alkutakauksella, pk-takauksella ja Finnvera-takauksella. Alkutakaus on tarkoitettu enintään kolme vuotta toimineille yrityksille alle 100 000 euron rahoitustarpeisiin ja pk-takaus yli kolme vuotta toimineille yrityksille, joiden rahoitustarve on alle 150 000 euroa. Finnvera-takaus on tarkoitettu yritysten yli 150 000 euron rahoitustarpeisiin. Finnvera ja pankit ovat sopineet nopeasta käsittelystä alle miljoonan euron rahoituksissa. Finnvera voi taata 80 % pankin myöntämästä lainasta. Ehtona takauksen saamiselle on, että yrityksen toiminta on ollut kannattavaa ennen suhdannekriisiä, ja yrityksellä arvioidaan olevan riittävä velanhoitokyky kriisin mentyä ohi

- Vaikka hakemuksia tulee meille nyt suuret määrät, olemme pystyneet käsittelemään niitä nopeasti. Yleisin rahoitusratkaisu on ollut pk-takaus, jonka käsittelyaika on ollut noin 2 vuorokautta. Lyhennysvapaiden järjestelyiden käsittelyaika on ollut 3 vuorokautta. Henkilöstömme on siis venynyt ja tehnyt työtä hartiavoimin yritysten parhaaksi, kiittää Juuso Heinilä.

Näin rahoitusprosessi toimii:

1. Yritys ottaa yhteyttä pankkiin ja neuvottelee lainasta pankin kanssa
  2. Pankki varmistaa, että kriteerit täyttyvät
  3. a: Alkutakauksessa ja pk-takauksessa pankki hakee Finnveralta takauksen yrityksen puolesta
    b: Finnvera-takauksessa yritys neuvottelee ensin lainasta pankkinsa kanssa ja sen jälkeen hakee takausta Finnverasta online.finnvera.fi
  4. Finnvera tekee takauspäätöksen ja toimittaa asiakirjat pankkiin sähköisesti allekirjoitettavaksi
  5. Pankki palauttaa allekirjoitetun asiakirjapaketin Finnveralle
  6. Finnvera toimittaa voimaantuloilmoituksen pankille, takaus on nyt voimassa
  7. Asiakas allekirjoittaa asiakirjat ja nostaa lainan pankissa

Tietoa Finnveran palveluista yrityksille poikkeustilanteessa: finnvera.fi/korona

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, puh. 029 460 2576

Finnvera alentaa koronatilanteen rahoitukseen suunnattujen takausten hinnoittelua merkittävästi2.4.2020 15:28:22 EESTTiedote

Finnvera alentaa ja yksinkertaistaa koronatilanteen käyttöpääomarahoituksessa käytettävien takaustensa hinnoittelua takautuvasti maaliskuun alusta lähtien. Aloittaville yrityksille suunnatun alkutakauksen, yli 3 vuotta toimineiden yritysten pk-takauksen ja Finnvera-takauksen fast trackin vuosittainen takausprovisio alenee ja on enintään 1,75 %. Alkutakauksen ja pk-takauksen toimitusmaksu alenee ja on jatkossa 0,1 % takauksen määrästä. Muutos koskee 1.3.2020 lähtien myönnettyjä edellä mainittuja takauksia, ja se tullaan huomioimaan yrityksen laskutuksessa ilman asiakkaan erillistä yhteydenottoa. Lisäksi Finnvera tulee hyvittämään takautuvasti maksujen erotuksen niille asiakkaille, jotka ovat jo maksaneet korkeampaa takausprovisiota tai toimitusmaksua.

Finnveran yritysrahoitusmittari: Käyttöpääoman tarve yrityksissä kasvaa erittäin hurjasti, investoinnit jäihin – Korona tuo talouteen syvän montun30.3.2020 14:18:19 EESTTiedote

Finnveran rahoitusammattilaisilleen tekemä kysely osoittaa, että yritykset miettivät nyt vain käyttöpääomatarpeita. Investoinnit ja riskinotto siirtyvät tulevaisuuteen – miten pitkälle, sitä on mahdotonta arvioida. Korona pyyhkäisi pohjan Suomen talouden kasvuennusteilta. Ensimmäiset vankalla pohjalla olevat makrotason arviot siitä, miten eri toimialat kohtaavat koronan ensivaiheen seuraukset, on saatavilla kesälomien kynnyksellä, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm.

Finnvera rekrytoi vuokratyövoimaa hakemusruuhkan purkamiseksi20.3.2020 15:45:58 EETTiedote

Finnveran rahoitushakemusmäärät ovat jopa kymmenkertaistuneet, kun yritykset hakevat muutoksia maksuohjelmiin ja uutta rahoitusta pankkien kautta haettavalla takauksella. Finnveran kotimaan rahoitusvaltuutta nostettiin tänään 12 miljardiin euroon, ja lisääntyneiden valtuuksien myötä odotamme hakemusvirran kasvavan vielä merkittävästi. Hakemusten käsittelyyn tarvitaan nyt lisäresursseja, ja Finnvera on käynnistänyt haun vuokratyövoiman saamiseksi ulkoisen kumppanin kanssa.

”Kriisi vaikuttaa yrityksen kassavirtaan” – Katso kysymyksiä ja vastauksia koronan vaikutuksiin yrityksen taloudessa17.3.2020 10:52:20 EETTiedote

Kokosimme kysymyksiä ja vastauksia, miten yritys voi toimia koronaviruksen aiheuttamissa talousvaikeuksissa ja miten Finnveran rahoitusta voi hyödyntää. Finnveran pk-yritysten rahoitusmahdollisuus nousi 2 miljardista reiluun 4 miljardiin euroa. Haluamme osaltamme auttaa yritykset vaikean tilanteen yli, jotta yrityksillä on hyvät mahdollisuudet jatkaa toimintaansa, kun koronaviruksen aiheuttama kriisitilanne normalisoituu.