Finnvera: Vientitakuulaitos takaa vientiä ja arvioi riskejä pitkäjänteisesti – tehtävänä viennin jatkuvuuden turvaaminen

Rahoituksen pitkäjänteisyys on keskeinen tekijä siinä, että suomalaiset vientiyritykset ja ulkomaiset ostajat voivat sitoutua kauppoihin. Kauppaneuvottelut ovat pitkiä prosesseja, etenkin kun kyseessä on risteilyaluksen kaltainen suuren mittaluokan hyödyke. Finnvera teki päätöksen Meyer Turun telakalta tänään Carnival Cruise Line -varustamolle luovutetun Mardi Gras -aluksen rahoituksesta vuonna 2015.

Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta

Koronapandemia on koskettanut erityisesti matkailua ja risteilytoimialaa, joka on Finnveran vastuiden kannalta merkittävä.

- Nyt meneillään oleva pandemia ravistelee taloutta ennennäkemättömällä tavalla. Suuryritysten vientihankkeet ovat tyypillisesti pitkäaikaisia investointeja, ja sekä noususuhdanteessa että kriisiaikoina on pidettävä jäitä hatussa. Neuvottelut saatetaan käydä noususuhdanteessa ja rahoitus aloitetaan kriisin keskellä. Jopa kymmenen vuoden takaisinmaksuaikaan mahtuu ylä- ja alamäkiä. Turvaamme viennin jatkuvuutta ja katsomme yli suhdannesyklin riskit arvioiden, sanoo liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

- Mardi Gras on uskomattoman kaunis laiva ja suunnanmuuttaja toimialallalmme. Meyer Turku ja Finnvera ovat olleet erinomaisia kumppaneita koko prosessin ajan, sanoo Carnival Cruise Linen pääjohtaja Christine Duffy. - Olemme erittäin tyytyväisiä Mardi Gras’han ja odotamme innolla sen sisaralusta, Carnival Celebrationia, jonka on määrä valmistua käyttöön vuonna 2022.

Rahoitus on osa vientikauppoja ja viennin kilpailukykyä

Finnveralla on ollut mahdollisuus taata myös suurille yrityksille käyttöpääomarahoitusta koronatilanteesta johtuviin tarpeisiin. Meriklusterilla on suuri vaikutus talouteen ja työllisyyteen erityisesti Varsinais-Suomessa, mutta myös valtakunnallisesti alihankintaverkostojen kautta. Finnvera takasi Meyer Turun telakalle 250 miljoonan euron lyhytaikaisen rahoituksen.

Finnvera myönsivientitakuita, -takauksia ja erityistakauksia vuoden ensimmäisellä puoliskolla noin 1,7 miljardilla eurolla, joka on reilun viidenneksen vähemmän kuin viime vuonna vastaavana aikana. Kappalemääräisesti rahoitushakemuksia vientihankkeisiin on enemmän, mutta euromäärät ovat laskeneet, mikä kertoo viennin ja talouden näkymistä.

Yleisesti tilastot osoittavat viennin määrien ja tilauskantojen laskeneen tänä vuonna. Maailmantalouden suhdanteiden heiketessä vientitakuulaitosten rooli tyypillisesti korostuu ja rahoituksen kysyntä kasvaa.

- Rahoitus on osa vientikauppoja ja viennin kilpailukykyä. Pitkäjänteisyyteen liittyy myös se, että isojen investointien loppuunsaattaminen on järkevää myös epävarmoissa oloissa. Tämä tuo tiettyä vakautta suomalaiseen vientiteollisuuteen, Haarasilta sanoo.

Lisätiedot:

Lisätietoa Finnveran taatuista kaupoista ja alusrahoituksista.

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, suuryritykset, Finnvera, puh. 029 460 2601

Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta

Vuoden 2020 ilmiöt Suomen taloudessa: Nämä asiat yllättivät, nämä muuttuivat - ehkä pysyvästi29.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Päättymässä oleva vuosi 2020 jää historiaan vuotena, jonka korona mullisti ja jolloin taloudessa lähes kaikki meni toisin kuin tammikuussa kuvittelimme. Vielä oleellisempaa on se, että moni asia on tämän jälkeen pysyvästi toisin, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm. Kaikki koetut yllätykset eivät kuitenkaan ole negatiivisia, vaan oudoissa oloissa on nähty myös monia myönteisiä ilmiöitä. Kokosimme 6+1 koronavuoden talouden ilmiötä.

Finnvera: Export Credit Agency guarantees exports and assesses risks on a long-term basis - The aim is to secure the continuity of exports18.12.2020 13:00:00 EETPress release

The long-term nature of funding is a key factor in Finnish export companies’ and foreign buyers’ commitment to transactions. Trade negotiations are long processes, especially when talking about large-scale commodities such as a cruise ship. In 2015, Finnvera made the credit decision on the Mardi Gras ship handed over by the Meyer Turku Shipyard to the Carnival Cruise Line shipping company today.

Pienten vientikauppojen rahoitukseen tarvitaan työkaluja – Finnvera ryhtyy valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä11.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisilta viejiltä puuttuvat pienten vientikauppojen rahoituksen työkalut, jotka ulkomaisilla kilpailijoilla on käytössään. Suomalaiset vientiyritykset ovat tällä hetkellä selvästi ulkomaisia kilpailijoitaan heikommassa asemassa, koska pankkien tarjonta pienten vientikauppojen rahoitukseen on riittämätöntä. Tämä käy ilmi Finnveran teettämästä selvityksestä, johon haastateltiin muun muassa 15 kotimaista ja kansainvälistä pankkia sekä 40 vientiyritystä. Finnvera ryhtyy selvityksen pohjalta valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä pienten vientikauppojen vauhdittamiseksi.

Finnveran luottovakuutuksia käytetty edellisvuotta enemmän – luottovakuutus turvaa vientiä ja parantaa viejän kilpailukykyä19.11.2020 11:08:01 EETTiedote

Finnvera on myöntänyt vientikauppoihin luottovakuutuksia tänä vuonna 213 kappaletta, kaikkiaan 67 miljoonalla eurolla. Kappalemääräisesti myöntäminen kasvoi 57 prosenttia edellisvuodesta. Koronatilanteen vuoksi Finnvera voi myöntää luottovakuutuksia EU-komission poikkeusluvalla myös esimerkiksi EU-maihin, Japaniin ja Yhdysvaltoihin. Puolet myönnetyistä luottovakuutuksista kohdistuukin näihin maihin. Poikkeuslupa jatkuu noin kesäkuun 2021 loppuun asti. Koronakriisin aiheuttamassa epävarmuudessa rahoituksen ja riskienhallinnan merkitys on suurempi kuin koskaan. Positiivista on, että erityisesti pk-yritykset ovat löytäneet luottovakuutukset.