Finnveralle mahdollisuus myöntää 650 miljoonaa euroa Euroopan investointipankin takaamia lainoja suurille yrityksille

Finnvera liittyy Euroopan investointipankki -ryhmän (EIP) Pan-European Guarantee Fund (EGF) -takausohjelmaan. Finnvera ja EIP allekirjoittivat 1.4.2021 sopimuksen takausohjelmasta, jonka puitteissa Finnvera voi myöntää kaikkiaan 650 miljoonaa euroa käyttöpääoma- ja investointilainoja pääasiassa suurten yritysten rahoitustarpeisiin. Rahoituksella on EIP:n 75 prosentin takaus. Takausohjelma on voimassa vuoden 2021 loppuun asti.

EGF on yleiseurooppalainen takuurahasto, jonka kokonaismäärä on 25 miljardia euroa. Rahasto perustettiin keväällä 2020 EIP-ryhmän aloitteesta, ja pankki vastaa rahaston hallinnoinnista. Finnveran osuus on yhteensä 650 miljoonaa euroa.

- Sopimus on erinomainen uutinen suomalaisille yrityksille ja erityisesti työntekijöille. EU-rahoituksen hyödyntämisellä varmistamme yritysten käyttöpääoman riittävyyden koronapandemian aikana ja investointien aikaistamisen pandemian päätyttyä. Erityisen iloinen olen Euroopan investointipankki -ryhmän ja Finnveran hyvästä ja pitkään jatkuneesta yhteistyöstä, toteaa elinkeinoministeri Mika Lintilä.

- Rahasto tukee koronapandemian aikana yrityksiä turvaamalla niiden rahoituksen saantia. Tämä laajentaa Finnveran mahdollisuuksia toimia kaupallista markkinaa täydentävänä rahoittajana, jolloin myös suuret yritykset pystyvät hyödyntämään EU:n laajuista takausohjelmaa, sanoo Finnveran liiketoimintajohtaja Jussi Haarasilta.

Takausohjelma on tarkoitettu EU:n pk-yritysmääritelmän ylittäville keskisuurille ja suurille yrityksille, joiden henkilöstömäärä on vähintään 250, vuosiliikevaihto yli 50 miljoonaa euroa ja taseen loppusumma yli 43 miljoonaa euroa.

- Euroopan takuurahasto on mahdollisuus eurooppalaisille rahoituksen välittäjille ja yrityksille. Pk-yritykset ja suuremmat yritykset ovat kärsineet taloudellisesti viruksen tukahduttamiseen tähtäävistä toimenpiteistä. Vaikka pandemian loppu on nyt hitaasti nähtävissä, yritykset tarvitsevat paljon rahoitusta palatakseen takaisin kestävän ja vakaan kasvun polulle. Olemme iloisia, että Finnvera auttaa kanavoimaan tämän eurooppalaisen rahoituksen sitä tarvitseville yrityksille, lisää EIP:n varapääjohtaja Thomas Östros.

Finnvera käyttää takausohjelman piirissä suoraa luottoa. Yksittäisen luoton määrä voi olla enintään 100 miljoonaa euroa ja luottoaika enintään 6 vuotta. Rahoituksen tarkemmista ehdoista sovitaan hankekohtaisesti. Lähtökohtaisesti ehdot vastaavat yrityksen muun rahoituksen ehtoja.

EGF-ohjelma on voimassa vuoden 2021 loppuun asti.

Finnvera vahvistaa suomalaisten yritysten toimintaedellytyksiä ja kilpailukykyä tarjoamalla lainoja, takauksia ja vientitakuita ja on varautunut turvaamaan elinkelpoisten yritysten lainarahoituksen saatavuuden koronapandemian aiheuttaman poikkeustilanteen kaikissa vaiheissa. Finnvera jatkaa pankkirahoituksen takausohjelmaa ja täydentää rahoitusmarkkinoita myös omilla lainoilla. Rahoitustarpeissa suosittelemme yrityksiä ottamaan yhteyttä ensisijaisesti omaan pankkiin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.

Lisätiedot:

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Suuryritykset, Finnvera puh. 029 460 2601

Lisätietoa:

EIP-ryhmä perusti EGF-takausohjelman Suomen ja muiden EU:n jäsenvaltioiden osuuksilla suojaamaan COVID-19-kriisistä kärsiviä yrityksiä. Lähes 25 miljardin euron takauksilla EGF mahdollistaa EIP:n ja EIR:n lainat, takaukset, omaisuusvakuudelliset arvopaperit, pääoman ja muut rahoitusvälineet nopeasti enimmäkseen pienten ja keskisuurten yritysten saataville. EGF on osa Euroopan unionin elvytyspakettia, jolla pyritään antamaan yhteensä 540 miljardin euron lisäys EU:n talouden pahimmin kärsineille osille.

Jussi Haarasilta, liiketoimintajohtaja, Suuryritykset, Finnvera puh. 029 460 2601

Finnvera becomes signatory to the Poseidon Principles to measure the greenhouse gas emissions of ship finance19.4.2021 12:00:36 EEST | Press release

Finnish export credit agency Finnvera has joined the Poseidon Principles climate alignment agreement regarding the CO2 emissions of Finnveras’s ship finance portfolio. The Poseidon Principles are consistent with the policies and ambitions of the International Maritime Organization, including its ambition to reduce shipping’s total annual greenhouse gas emissions by at least 50% of 2008 levels by 2050. Commitment to the Poseidon Principles is a concrete step in Finnvera’s sustainability and corporate responsibility.

Finnvera sitoutuu alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin19.4.2021 12:00:02 EEST | Tiedote

Finnvera on sitoutunut alusrahoituksen ilmastovaikutuksia seuraaviin Poseidon Principles -periaatteisiin. Poseidon Principlesin jäsenet ovat keskeisiä laivarahoittajia, kuten kansainvälisiä pankkeja, mutta joukossa on myös Finnveran ohella muiden maiden vientitakuulaitoksia. Periaatteet noudattavat Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn tavoitteita puolittaa merenkulun vuosittaiset kasvihuonepäästöt vuoteen 2050 mennessä vuoden 2008 tasosta. Sitoutuminen Poseidon Principlesiin on konkreettinen askel Finnveran yritysvastuussa.

Finnveran Rahoitus & kasvu -katsaus: Korona jakoi toimialat voittajiin ja häviäjiin – Konkurssien määrä kasvaa mutta ei yksin koronan takia14.4.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Koronakriisi on jakanut toimialat ja jopa yritykset alojen sisällä menestyviin ja kärsiviin. Teollisuudessa tilanne on selvästi parempi kuin muilla toimialoilla. Ravintola- ja matkailualan yrityksissä puolestaan kamppaillaan aikaa vastaan, ja rahoittajien joustavuutta tarvitaan. Julkinen yritysrahoitus on koronakriisin aikana kasvanut merkittävästi, ja riskejä on jaettu uudelleen yksityisten ja julkisten rahoittajien kesken. Konkurssien määrä kasvaa, mutta monessa tapauksessa syyt ovat koronaa syvemmällä. Tämä käy ilmi Finnveran Rahoitus & kasvu -katsauksesta ja rahoitusammattilaisille tehdystä kyselystä.

European guarantee will enable Finnvera to grant EUR 650 million of loans to Finnish companies6.4.2021 17:14:16 EEST | Press release

Finnvera is joining the Pan-European Guarantee Fund (EGF) programme of the European Investment Bank (EIB) Group. On 1 April 2021, Finnvera and the EIB signed an agreement on a guarantee programme which will enable Finnvera to grant a total of EUR 650 million of working capital and investment loans, mainly for the financing needs of large enterprises. This funding will have a 75% EIB guarantee. The guarantee programme will be in force until the end of 2021.

Lyhennysvapaiden kysyntä kääntyi kasvuun – näissä tilanteissa rahoituksen hinta voi nousta29.3.2021 12:32:27 EEST | Tiedote

Yritysten tarve lyhennysvapaille kääntyi kasvuun helmi‒maaliskuun vaihteessa, kun koronatilanne paheni ja rajoituksia lisättiin. Päivittäinen lyhennysvapaahakemusten määrä kasvoi noin 50 kappaleeseen Finnverassa. Pääosa kasvusta tulee matkailu- ja ravintola-alalta, jossa hakemusmäärä kaksinkertaistui. Lyhennysvapaiden käsittely on nyt viime vuotta mutkikkaampaa muun muassa valtiontukisääntelyn vuoksi. Finnvera myöntää lyhennysvapaan nostamatta marginaalia ja laina-aikaa jatkaen, mutta voi joutua korottamaan takauksensa tai lainansa marginaalia, jottei yritykselle kerry liikaa valtiontukea. Pahimmillaan valtiontuen enimmäismäärän ylitys johtaa siihen, että yritys joutuu palauttamaan tukia tai uusi tuki jää saamatta.

Omistajanvaihdosten suma purkautumassa – Alkuvuoden rahoitus ennätystasolla17.3.2021 11:00:03 EET | Tiedote

Koronapandemia aiheutti kuopan omistajanvaihdosmarkkinaan vuonna 2020. Ostajat olivat poikkeusvuonnakin aktiivisia, mutta myyjät epäröivät. Nyt suma näyttää purkautuvan, ja Finnveran omistajanvaihdoksiin myöntämä rahoitus on noussut tammi‒helmikuussa korkeimmalle tasolleen viiteen vuoteen. Koronan vaikutukset ovat suurimmat matkailu- ja ravintola-alan yrityskaupoissa, jotka käytännössä pysähtyivät Lapissa ja Kainuussa vuonna 2020.