Finnveran Pauli Heikkilä: Suomi tarvitsee vientiä – julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö parantaa yritysten toimintaedellytyksiä

Suomen vientiteollisuus menestyy myös tulevaisuudessa. Oleellista on lisätä pk-yritysten vientiä, mikä taas edellyttää kansainvälisen rahoitus- ja liiketoimintaosaamisen kasvattamista. Näin uskoo Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä. Suomalaisyritysten toimintaedellytykset ovat Heikkilän mielestä riippuvaisia julkisten ja yksityisten tahojen, korkeakoulujen, yritysten ja rahoittajien, yhteistyöstä. Valtion erityisrahoitusyhtiö Finnveran toiminnan käynnistymisestä tulee tänä vuonna kuluneeksi 20 vuotta.

Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Suomella on aina ollut tarjota hienoja tuotteita ja palveluita. Myynnin kirittäjinä ovat loistaneet Nokian kaltaiset teknologiaedelläkävijät, jotka harppasivat Suomelle innovaatioetumatkan. Asetelmat ovat sittemmin muuttuneet, ja tarve uudelle on herännyt.

– Muut maat ovat jo saavuttaneet meidät teknologiaosaamisessa. Siksi Suomen täytyisi löytää tie uudelle tasolle. Tarvitaan jotain uutta ja kunnianhimoista tekemistä tilalle, Pauli Heikkilä sanoo.

Finnveran toimitusjohtajana vuodesta 2005 toiminut Heikkilä uskoo niin Suomen vientiin kuin yrityksiinkin. Työnsarkaa viennin alalla riittää, vaikka Finnveran 20-vuotisen toiminnan aikana niin vientitakuuvastuiden kuin taseen loppusumman reaaliarvo on seitsenkertaistunut. Valtion vientitakuulaitoksen tavoitteena ei kuitenkaan ole ollut kasvaa, vaan auttaa yrityksiä kansainvälistymään ja pärjäämään omillaan. Kasvu on seurausta muun muassa finanssikriisistä ja sen jälkeen muuttuneesta rahoitusalan sääntelystä, joka on vaikuttanut pankkien liiketoimintavalintoihin.

– Suomi on pieni ja avoin talous. Vientiteollisuutta tullaan aina tarvitsemaan tuonnin maksamiseksi. Suomen bruttokansantuotteesta lähes 40 prosenttia syntyy viennistä, Heikkilä muistuttaa.

Pk-yritysten viennin kasvattaminen ratkaisevan tärkeää

Heikkilä arvioi, että Finnveran tulevaisuuden haasteena on rohkaista yhä useampia pk-yrityksiä maailmalle suuryritysten jalanjäljissä. Suomen vientiteollisuudesta vain 15 prosenttia on pk-yritysten tuottamaa arvoa. Suomalaisyrityksillä on edelleen tarve saada konsultaatiota ja sparrausta kansainvälistymiseen, etenkin maailmantalouden epävarmuuden lisääntyessä. Tästä perustehtävästään Finnvera ei tule luopumaan.

– Viennistä 85 prosenttia tulee suuryrityksiltä, joita on harvassa. Jos kykenemme kasvattamaan pk-yritysten osuutta, niin olemme jo pitkällä. Pankkisääntelyiden ja niiden aikaansaamien heijastusvaikutuksien myötä toimintamme sisältö on saattanut muuttaa muotoaan, mutta ydin pysyy samana – siinä, että olemme suomalaisyritysten mukana maailmalla.

Yhteistyö vie yrityksiä eteenpäin

Suomalaisyritysten toimintaedellytykset ovat Heikkilän mielestä riippuvaisia julkisten tahojen, korkeakoulujen, yritysten ja yksittäisten rahoittajien yhteistyöstä.

Rahoituksen osalta suomalaisyrityksille on jo tarjolla sparrausta. Finnvera ja Kauppakamarit ovat järjestäneet yhteistyössä pankkien ja luottovakuuttajien kanssa vientikaupan rahoituskiertueen, jonka tavoitteena on tutustuttaa suomalaisyritykset eri rahoitusvaihtoehtoihin kansainvälisen kaupan helpottamiseksi.

– Autamme kiertueella pk-yrityksiä, joilta saattaa esimerkiksi jäädä tärkeitä vientikauppoja toteutumatta vain siitä syystä, että erilaiset riskienhallinta- ja rahoitusratkaisut eivät ole tarpeeksi tuttuja.

Pauli Heikkilä näkee suomalaisyritysten hienot tuotteet ehdottomana valttikorttina. Näiden täydentäminen sopivalla bisnesosaamisella nostaa yritysten profiilia kansainvälisillä areenoilla.

– Tarvitsemme uutta yrittäjyyttä Suomeen. Joka toimialalta löytyy kyllä esimerkkejä menestymisestä, mutta vaikutus näkyy vasta yritysten kokonaisluvuissa. Tätä kokonaislukua haluamme kasvattaa.

Haastattelu kokonaisuudessaan on julkaistu Finnvera Info -lehdessä ja Finnveran uutishuoneessa.

Pauli Heikkilä, toimitusjohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2400

Finnveran toimitusjohtaja Pauli Heikkilä.

Tulosvaroitus: Finnvera-konserni heikentää tulosnäkymiään vuodelle 20201.7.2020 12:00:00 EESTTiedote

Pörssitiedote 1.7.2020 klo 12.00 Finnvera Oyj, sisäpiiritieto Finnvera-konserni arvioi 26.2.2020 julkistetussa toimintakertomuksessaan ja tilinpäätöksessään, että Finnvera-konsernin toiminnan odotetaan olevan itsekannattavaa myös vuonna 2020 todeten, että tappioiden toteutumiseen ja odotettavissa olevien tappioiden kehitykseen liittyy epävarmuutta, mikä saattaa vaikuttaa tuloksen muodostumiseen merkittävästikin. Koronaviruspandemia aiheuttaa poikkeuksellista epävarmuutta tulevaisuuden näkymiin. Tämän hetken talousennusteiden mukaan muun muassa makrotaloudellisten indikaattoreiden laskennallisen vaikutuksen odotettavissa oleviin luottotappioihin arvioidaan pienentävän Finnvera-konsernin tulosta siten, että konsernin toiminta on tappiollista vuonna 2020. Finnvera-konsernin tappiollista tulosta kattavan vapaan oman pääoman ja valtiontakuurahaston määrä oli vuoden 2019 lopussa 1,9 miljardia euroa. Finnvera-konsernin puolivuosikatsaus 1.1.-30.6.2020 julkistetaan 21.8.2020. Lisätiedot: Pauli

Profit warning: Finnvera Group reduces its outlook for 20201.7.2020 12:00:00 EESTPress release

Stock Exchange Release July 1 2020 at 12 pm Finnvera Plc, inside information In its report of the Board of Directors and financial statements released on 26 February 2020, Finnvera Group estimated that its operations are expected to remain self-sustainable in 2020 and that the development of realised and expected credit losses involves uncertainty, which may have a considerable impact on the generation of the result. The coronavirus pandemic causes exceptional uncertainty in the outlook. According to current financial forecasts, the calculated impact of macroeconomic indicators on expected credit losses, among other factors, is estimated to impair Finnvera Group’s result so that the Group’s operations are unprofitable in 2020. At the end of 2019, non-restricted equity and the State Guarantee Fund covering a deficit in Finnvera Group’s results totalled EUR 1.9 billion. Finnvera Group’s Half-Year Report 1 January–30 June 2020 will be released on 21 August 2020. Further information: Pauli

Finnveran yritysrahoitusmittari 2/20: Koronakriisin ensi vaiheesta torjuntavoitto – Lyhennysvapaiden ja käyttöpääoman kysyntään toinen aalto syksyllä16.6.2020 10:11:42 EESTTiedote

Koronakriisin ensimmäinen vaihe on selätetty monissa yrityksissä eräänlaisella torjuntavoitolla, mutta syksyä odotetaan hyvin ristiriitaisissa tunnelmissa. Tämä käy ilmi Finnveran yritysrahoitusmittarista. Lyhennysvapaiden ja lisärahoituksen kysynnän odotetaan voimistuvan tulevan puolen vuoden aikana, kun ilmeisimmät säästötoimet on jo tehty eikä liiketoiminta ole normaalitasolla. Kysyntä painottuu edelleen käyttöpääomaan, ja hakijoiksi odotetaan suurempia yrityksiä varsinkin teollisuuden aloilta. Vaarana on, että yrityskenttä polarisoituu kriisin seurauksena entistä selvemmin menestyjiin ja häviäjiin. Vienti tulee putoamaan, yksityinen kulutus on jo palautumassa.

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.