Finnveran rahoitus pk-yrityksille palautui alkuvuonna normaalitasolle Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla - Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä edelleen tavanomaista vilkkaampaa

Pk-yritysten rahoituksen kysyntä tasaantui ja palautui normaalitasolle alkuvuonna 2021 Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla. Pohjanmaalla rahoituksen kysyntä oli edelleen tavanomaista vilkkaampaa lisääntyneen vientikauppojen rahoittamisen myötä. Kokonaisuutena kolmeen pohjalaismaakuntaan alkuvuonna myönnetty rahoitus laski edellisvuodesta. Finnvera myönsi rahoitusta alueella tammi-kesäkuussa yhteensä 59 miljoonaa euroa (78). Viime vuonna Finnveran rahoituksessa näkyi erityisesti koronakriisin aiheuttama käyttöpääomarahoitus. Käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli alueella 46 prosenttia kun se alkuvuonna 2020 oli vielä 65 prosenttia. Tänä vuonna yritykset ovat tarvinneet rahoitusta myös kasvua varten liikevaihdon ja tilauskantojen kääntyessä nousuun. Tämä näkyy myös siinä, että toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta on noussut merkittäväksi, noin neljännekseen.

Rahoitus käyttötarkoituksen mukaan Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueella 1-6/2021

Finnvera myönsi rahoitusta pk- ja midcap-yrityksille Pohjanmaalla 29 miljoonaa euroa (35), Etelä-Pohjanmaalla 18 miljoonaa euroa (30) ja Keski-Pohjanmaalla 12 miljoonaa euroa (13).

Rahoituksen käyttötarkoitus ja toimialapainotus vaihtelevat - kuvastaa elinkeinorakenteen eroja

Pohjanmaalla käyttöpääoman osuus rahoituksesta oli 54 prosenttia, Etelä-Pohjanmaalla 45 prosenttia, mutta Keski-Pohjanmaalla vain 26 prosenttia. Toimitusvakuuksien osuus rahoituksesta oli Etelä-Pohjamaalla 28 prosenttia ja Keski-Pohjanmaalla jopa yli puolet myönnetystä rahoituksesta.

– Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla on projektiluontoisia toimituksia tekeviä pk-yrityksiä, jotka tarvitsevat toiminnassaan vakuuksia ja tämä näkyy myös Finnveran rahoituksessa, toteaa Finnveran aluepäällikkö Kari Hytönen.

Pohjanmaalla puolestaan korostuu viennin rahoituksen osuus, joka oli alkuvuonna 15 prosenttia Finnveran rahoituksesta maakunnassa. Pohjanmaalla on perinteisesti vahva vientisektori ja suuria yrityksiä, jotka alihankintaverkoston kautta luovat mahdollisuuksia myös pk-yritysten kasvuun ja kansainvälistymiseen.

Investointien osuus alueen rahoituksesta oli alkuvuonna noin viidennes. Kasvua edellisvuodesta on selvästi, sillä vuonna 2020 investointien osuus alueen maakuntien rahoituksesta oli 12 prosenttia. Investointien lisääntyminen on alueen taloudelle positiivinen uutinen.

Etelä-Pohjanmaalla teollisuudella on hyvä vire, ja uudet teknologiat sekä logistiikka-alan ja ruoantuotannon suunnittelemat investoinnit luovat alueelle positiivisia odotuksia. Keski-Pohjanmaalla yleisesti kemianteollisuudella on vahva jalansija, ja Pohjanmaan teollisuudessa erottuu energiasektori. Myös muun muassa veneteollisuus on alueella vahvaa.

Sekä Etelä- että Keski-Pohjanmaalla Finnveran rahoituksesta yli puolet kohdistui alkuvuonna metallituotteiden valmistukseen. Keski-Pohjanmaalla noin neljännes kohdistui muuhun teollisuuteen ja valmistukseen ja Etelä-Pohjanmaalla vastaavasti 11 prosenttia. Pohjanmaalla Finnveran rahoituksessa korostuvat esimerkiksi kone- ja prosessisuunnittelua ja sähkötekniikkaa sisältävä tekninen palvelu, metalliala ja maatalouden erikoisalat.

Omistajanvaihdoksilla ja aloittavien yritysten rahoituksella merkittävä yhteiskunnallinen vaikutus

Finnvera oli alkuvuonna mukana rahoittamassa yhteensä 35:ä (34) omistajanvaihdosta Etelä-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla ja Keski-Pohjanmaalla. Yrityskauppoihin myönnetty rahoitus kasvoi 13 prosenttia 5,3 miljoonaan euroon. Eniten omistajanvaihdosten rahoitus kasvoi Pohjanmaalla, missä rahoitusta myönnettiin alkuvuonna 3,1 miljoonaa euroa (1,9).

– Omistajanvaihdokset ovat tarjonneet yrityksille myös mahdollisuuksia laajentaa liiketoimintaansa. Vaikuttavuutensa vuoksi omistajanvaihdosten ja yrityskauppojen edistämistä on tärkeää jatkaa koronatilanteesta huolimatta yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa.

Alkuvuonna Finnvera rahoitti alueella yhteensä 111:ä aloittavaa yritystä yhteensä 8 miljoonalla eurolla. Aloittavien yritysten rahoituksessa vuosittaiset heilahtelut ovat olleet vähäisiä.

Kaikkien myönnettyjen rahoitusten avulla ennakoitiin syntyvän Etelä-Pohjanmaalle, Pohjanmaalle ja Keski-Pohjanmaalle yhteensä lähes 300 uutta työpaikkaa.

– Työpaikkaennuste on merkki siitä, että rahoituksemme on kohdistunut yritysten kasvu- ja investointihankkeisiin. Rahoitettujen aloittavien yritysten lukumäärä kasvoi edellisvuodesta, rohkeus perustaa yritys näyttää kasvaneen, Kari Hytönen arvioi.

Rahoitusjärjestelmä on toiminut hyvin, pankeilla käytössään myös EU-takauksia – Kustannusten nousu ja osaajapula saattavat hidastaa kasvua

Rahoitusjärjestelmä on toiminut koko koronatilanteen ajan hyvin. Tällä hetkellä rahoituksen kysyntä on tavanomainen ajankohtaan nähden. Yritykset eivät myöskään hae lyhennyslykkäyksiä olemassa oleviin vastuisiin tällä hetkellä normaalia enempää. Finnveran suorien yrityslainojen osuus rahoituksesta oli alkuvuonna alle 10 kymmenen prosenttia, ja kysyntä ohjautuu edelleen pankkien myöntämien lainojen takauksiin. Pankeilla on aiempaa enemmän käytössään esimerkiksi Euroopan investointipankki -ryhmän myöntämiä takausohjelmia, mikä saattaa pienentää Finnveran rahoituskysyntää.

– Suomen ja maailman talouden kasvu tarjoavat hyvät mahdollisuudet pk-yritysten kasvulle, mutta esimerkiksi raaka-aineiden hintojen nousu ja saatavuus sekä pula osaavasta työvoimasta saattavat hidastaa kasvun liikkeelle lähtöä syksyn aikana.

Lisätietoja:

Liite: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan aluekatsaus 1-6/2021 (PDF)

Etelä-Pohjanmaa:
Kari Hytönen, aluepäällikkö, Finnvera Sisä-Suomi, puh. 029 460 2351

Pohjanmaa:
Päivi Kinnunen, aluepäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2631

Keski-Pohjanmaa:
Essi Kypärä, rahoituspäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2603

sähköpostit muotoa: etunimi.sukunimi@finnvera.fi

Etelä-Pohjanmaa:
Kari Hytönen, aluepäällikkö, Finnvera Sisä-Suomi, puh. 029 460 2351

Pohjanmaa:
Päivi Kinnunen, aluepäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2631

Keski-Pohjanmaa:
Essi Kypärä, rahoituspäällikkö, Finnvera, Länsi-Suomi, puh. 029 460 2603

Finnveran rahoitus kohdistui alkuvuonna aiempaa enemmän yritysten kasvuhankkeisiin Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä ja Päijät-Hämeessä – Pirkanmaalla investointi- ja omistajanvaihdosaktiivisuus muita maakuntia alhaisempi31.8.2021 09:15:00 EEST | Tiedote

Finnveran alkuvuonna Pirkanmaalla ja Kanta-Hämeessä myöntämä rahoitus väheni edellisvuodesta, mutta kohdistui nyt pääasiassa yritysten kasvun mahdollistamiseen. Vuotta aiemmin rahoituksen painopiste oli koronapandemian aiheuttamissa yritysten käyttöpääomatarpeissa ja yritysten maksuvalmiuden turvaamisessa epävarmassa tilanteessa. Niinpä rahoituksen volyymin pieneneminen ei ole yritysten kannalta yksinomaan huono uutinen. Päijät-Hämeessä myönnetyn rahoituksen määrä kasvoi hieman. Finnvera myönsi tammi-kesäkuussa rahoitusta Pirkanmaan, Päijät-Hämeen ja Kanta-Hämeen alueelle yhteensä 98 miljoonaa euroa, kun viime vuonna vastaavana ajankohtana rahoitusta myönnettiin yhteensä 148 miljoonaa euroa. Verrattuna alkuvuoteen 2019 myönnetyn rahoituksen kokonaismäärä oli kuitenkin noin kolmanneksen korkeampi.

Efterfrågan på finansiering till små och medelstora företag jämnades ut och återgick till normal nivå i början av 2021 i Södra och Mellersta Österbotten. I Österbotten var efterfrågan på finansiering fortfarande livligare än normalt i och med den ökade finansieringen av exportaffärer. Totalt sett minskade den finansiering som beviljades de tre österbottniska landskapen i början av året jämfört med året innan. Finnvera beviljade de tre österbottniska landskapen finansiering till ett belopp på sammanlagt 59 miljoner euro (78) i januari–juni. I fjol syntes i Finnveras finansiering i synnerhet driftskapitalfinansiering på grund av coronakrisen. Driftskapitalets andel utgör 46 procent (65 %) av Finnveras finansiering i området, men i år har företagen behövt finansiering redan för tillväxten när omsättningen och orderstocken har börjat öka. Detta syns också i att leveranssäkerheternas andel av finansieringen har ökat avsevärt, till cirka en fjärdedel.

Etelä-Suomessa Finnveran rahoitus edelleen vuotta 2019 korkeammalla - Investoinnit kasvussa, omistajanvaihdosbuumi jatkuu Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa27.8.2021 10:15:00 EEST | Tiedote

Etelä-Suomen alueella Finnveran rahoitus palasi alkuvuonna lähemmäksi koronakriisiä edeltänyttä tilannetta vuoden 2020 kysyntäpiikin jälkeen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 kotimaan rahoitusta alueen yrityksille yhteensä noin 238 miljoonaa euroa (374). Kaikissa alueen maakunnissa, Uudellamaalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa, pk-yritysten rahoitus oli edelleen alkuvuotta 2019 korkeammalla tasolla. Myös rahoituksen keskikoko on kasvanut aiempiin vuosiin verrattuna. Finnveran rahoitus kohdentuu entistä enemmän investointeihin ja omistajanvaihdoksiin, jotka nousivat Etelä-Suomen alueella ennätystasolle. Toimialoista teollisuuden osuus rahoituksesta on merkittävin. Matkailun osuus Finnveran rahoituksesta on palannut normaalitasolle. Etenkin Helsingissä ja Etelä-Karjalassa matkailun tilanne jatkuu osittain haastavana.

Finnveras driftskapitalfinansiering är nu inriktad på tillväxtfinansiering i Sydvästra Finland – Finansieringen av företagsförvärv ökade tydligt, i Satakunta ökade i synnerhet finansieringen av växande och internationaliserade företag26.8.2021 09:51:31 EEST | Tiedote

Tyngdpunkten för Finnveras finansiering överfördes i början av 2021 till det driftskapital som affärsverksamhetens tillväxt förutsätter, medan finansieringen föregående år fokuserade på att stärka företagens kassor på grund av coronakrisen. Finnvera beviljade i januari-juni 2021 finansiering till företag i Sydvästra Finland till ett belopp av 128 miljoner euro (144), vilket var 12 procent mindre än året innan. Finansieringen var främst inriktad på SMF- företag, samt några företag som anses vara stora. Inklusive inhemsk finansiering till stora företag uppgick Finnveras finansiering i Sydvästra Finland i början av 2021 till 344 miljoner euro. I siffran ingår en enda stor finansiering. Förändringen i finansieringens tyngdpunkt visar att företagens situation normaliseras. Av företagens positiva framtidsförväntningar torde också framgå att antalet företagsförvärv som Finnvera finansierar ökade betydligt.

Finnveran käyttöpääomarahoitus suuntautuu Lounais-Suomessa nyt kasvun rahoitukseen – Yrityskauppojen rahoitus nousi selvästi, Satakunnassa kasvoi erityisesti kasvavien ja kansainvälistyvien yritysten rahoitus26.8.2021 09:45:29 EEST | Tiedote

Finnveran rahoituksen painopiste siirtyi Lounais-Suomessa alkuvuonna 2021 jälleen liiketoimintojen kasvun edellyttämään käyttöpääomaan, kun edellisvuonna rahoitus painottui koronakriisistä johtuneeseen yritysten kassojen vahvistamiseen. Finnvera myönsi tammi‒kesäkuussa 2021 Lounais-Suomessa rahoitusta yrityksille 128 miljoonaa euroa (144), mikä oli 12 prosenttia edellisvuotta vähemmän. Rahoitus kohdistui pääasiassa pk- ja midcap-yrityksille sekä jonkin verran suuryrityksiksi luettaville yrityksille. Suuryrityksille myönnetty kotimaan rahoitus mukaan lukien Finnveran rahoitus Lounais-Suomessa oli alkuvuonna 2021 yhteensä 344 miljoonaa euroa. Luku sisältää yksittäisen suuren rahoituksen. Rahoituksen painopisteen muutos kertoo yritysten tilanteen normalisoitumisesta. Yritysten positiivisista tulevaisuuden odotuksista kertonee myös se, että Finnveran rahoittamien yrityskauppojen määrä kasvoi Lounais-Suomessa merkittävästi.