Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera

80 prosentin takaus on toiminut pääsääntöisesti hyvin, ja yritykset saavat Finnveran takauksella rahoitusta pankista, kun yrityksen liiketoiminta on ollut ennen kriisiä kannattavaa ja kun yrityksen velanhoitokyky riittää myös uusien lainojen maksamiseen takaisin.

Finnvera on myöntänyt yli 3 000 uutta takausta yritysten pankkilainoille maalis−huhtikuun aikana. Yritysten lyhyen ajan maksutarpeissa ensisijainen tarve on ratkaistu nykyisten lainojen maksujärjestelyillä, joita on tehty Finnverassa noin 7 000.

− Arvioin, että euromääräinen kysyntä tulee kasvamaan ennen kesää, koska yritykset järjestelevät rahoitusta ja kassatilannettaan vastaamaan sen hetkistä tilannekuvaa. Kesäkuussa liikkeellä on todennäköisesti enemmän myös keskisuuria ja sitä suurempia yrityksiä. Näkemykseni mukaan takausosuuden määrä ei ole ollut ratkaiseva asia lainanotolle vaan yrityksen tarve, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Finnvera varautuu erilaisiin rahoitustilanteisiin valmistelemalla takauksen maksimiosuuden nostoa. Myös jatkossa takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta 90 prosentin takaus voidaan myöntää, jos rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

− Näissä tilanteissa myös pankin myöntämälle lainalle olisi perusteltua asettaa hintakatto, koska 90 prosenttia riskistä on Finnveralla. Näin voitaisiin varmistaa hyödyn välittyminen suoraan yrityksille, toteaa Juuso Heinilä.

Heinilä painottaa, että suurin osa yrityksistä saa rahoitusta nykyisillä takausasteilla. Siksi takausasteen yleinen korottaminen 90 prosentin tasolle ei ole järkevää. Se lisäisi kaikkien taattua lainaa nostavien yritysten kustannuksia. Uuden takausosuuden ja hintakaton valmistelua tehdään siten, että tarkemmat tiedot ja käyttöönottoaikataulu voidaan julkaista huhtikuun loppuun mennessä. Takausosuuden nosto 90 prosenttiin koskisi pk-yrityksiä.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera

Vuoden 2020 ilmiöt Suomen taloudessa: Nämä asiat yllättivät, nämä muuttuivat - ehkä pysyvästi29.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Päättymässä oleva vuosi 2020 jää historiaan vuotena, jonka korona mullisti ja jolloin taloudessa lähes kaikki meni toisin kuin tammikuussa kuvittelimme. Vielä oleellisempaa on se, että moni asia on tämän jälkeen pysyvästi toisin, arvioi Finnveran pääekonomisti Timo Lindholm. Kaikki koetut yllätykset eivät kuitenkaan ole negatiivisia, vaan oudoissa oloissa on nähty myös monia myönteisiä ilmiöitä. Kokosimme 6+1 koronavuoden talouden ilmiötä.

Finnvera: Export Credit Agency guarantees exports and assesses risks on a long-term basis - The aim is to secure the continuity of exports18.12.2020 13:00:00 EETPress release

The long-term nature of funding is a key factor in Finnish export companies’ and foreign buyers’ commitment to transactions. Trade negotiations are long processes, especially when talking about large-scale commodities such as a cruise ship. In 2015, Finnvera made the credit decision on the Mardi Gras ship handed over by the Meyer Turku Shipyard to the Carnival Cruise Line shipping company today.

Finnvera: Vientitakuulaitos takaa vientiä ja arvioi riskejä pitkäjänteisesti – tehtävänä viennin jatkuvuuden turvaaminen18.12.2020 13:00:00 EETTiedote

Rahoituksen pitkäjänteisyys on keskeinen tekijä siinä, että suomalaiset vientiyritykset ja ulkomaiset ostajat voivat sitoutua kauppoihin. Kauppaneuvottelut ovat pitkiä prosesseja, etenkin kun kyseessä on risteilyaluksen kaltainen suuren mittaluokan hyödyke. Finnvera teki päätöksen Meyer Turun telakalta tänään Carnival Cruise Line -varustamolle luovutetun Mardi Gras -aluksen rahoituksesta vuonna 2015.

Pienten vientikauppojen rahoitukseen tarvitaan työkaluja – Finnvera ryhtyy valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä11.12.2020 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisilta viejiltä puuttuvat pienten vientikauppojen rahoituksen työkalut, jotka ulkomaisilla kilpailijoilla on käytössään. Suomalaiset vientiyritykset ovat tällä hetkellä selvästi ulkomaisia kilpailijoitaan heikommassa asemassa, koska pankkien tarjonta pienten vientikauppojen rahoitukseen on riittämätöntä. Tämä käy ilmi Finnveran teettämästä selvityksestä, johon haastateltiin muun muassa 15 kotimaista ja kansainvälistä pankkia sekä 40 vientiyritystä. Finnvera ryhtyy selvityksen pohjalta valmistelemaan suorien vientiluottojen myöntämistä pienten vientikauppojen vauhdittamiseksi.

Finnveran luottovakuutuksia käytetty edellisvuotta enemmän – luottovakuutus turvaa vientiä ja parantaa viejän kilpailukykyä19.11.2020 11:08:01 EETTiedote

Finnvera on myöntänyt vientikauppoihin luottovakuutuksia tänä vuonna 213 kappaletta, kaikkiaan 67 miljoonalla eurolla. Kappalemääräisesti myöntäminen kasvoi 57 prosenttia edellisvuodesta. Koronatilanteen vuoksi Finnvera voi myöntää luottovakuutuksia EU-komission poikkeusluvalla myös esimerkiksi EU-maihin, Japaniin ja Yhdysvaltoihin. Puolet myönnetyistä luottovakuutuksista kohdistuukin näihin maihin. Poikkeuslupa jatkuu noin kesäkuun 2021 loppuun asti. Koronakriisin aiheuttamassa epävarmuudessa rahoituksen ja riskienhallinnan merkitys on suurempi kuin koskaan. Positiivista on, että erityisesti pk-yritykset ovat löytäneet luottovakuutukset.