Finnveran takausosuus nousee enimmillään 90 prosenttiin

Finnvera on tähän mennessä myöntänyt pk-yritysten koronaviruksesta johtuvien lisääntyneiden käyttöpääomatarpeiden rahoittamiseen enimmillään 80 prosentin takauksia pankkilainoille. Takaus helpottaa lainansaantia pankista, kun takausosuudelle ei tarvita muita vakuuksia. Nyt Finnvera valmistelee 90 prosentin takausten käyttöä niissä pk-yritysten tilanteissa, joissa yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää. Finnvera edellyttää, että hyöty takausosuuden nostamisesta kohdistuu suoraan rahoitettaville yrityksille.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera

80 prosentin takaus on toiminut pääsääntöisesti hyvin, ja yritykset saavat Finnveran takauksella rahoitusta pankista, kun yrityksen liiketoiminta on ollut ennen kriisiä kannattavaa ja kun yrityksen velanhoitokyky riittää myös uusien lainojen maksamiseen takaisin.

Finnvera on myöntänyt yli 3 000 uutta takausta yritysten pankkilainoille maalis−huhtikuun aikana. Yritysten lyhyen ajan maksutarpeissa ensisijainen tarve on ratkaistu nykyisten lainojen maksujärjestelyillä, joita on tehty Finnverassa noin 7 000.

− Arvioin, että euromääräinen kysyntä tulee kasvamaan ennen kesää, koska yritykset järjestelevät rahoitusta ja kassatilannettaan vastaamaan sen hetkistä tilannekuvaa. Kesäkuussa liikkeellä on todennäköisesti enemmän myös keskisuuria ja sitä suurempia yrityksiä. Näkemykseni mukaan takausosuuden määrä ei ole ollut ratkaiseva asia lainanotolle vaan yrityksen tarve, sanoo liiketoimintajohtaja Juuso Heinilä.

Finnvera varautuu erilaisiin rahoitustilanteisiin valmistelemalla takauksen maksimiosuuden nostoa. Myös jatkossa takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta 90 prosentin takaus voidaan myöntää, jos rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

− Näissä tilanteissa myös pankin myöntämälle lainalle olisi perusteltua asettaa hintakatto, koska 90 prosenttia riskistä on Finnveralla. Näin voitaisiin varmistaa hyödyn välittyminen suoraan yrityksille, toteaa Juuso Heinilä.

Heinilä painottaa, että suurin osa yrityksistä saa rahoitusta nykyisillä takausasteilla. Siksi takausasteen yleinen korottaminen 90 prosentin tasolle ei ole järkevää. Se lisäisi kaikkien taattua lainaa nostavien yritysten kustannuksia. Uuden takausosuuden ja hintakaton valmistelua tehdään siten, että tarkemmat tiedot ja käyttöönottoaikataulu voidaan julkaista huhtikuun loppuun mennessä. Takausosuuden nosto 90 prosenttiin koskisi pk-yrityksiä.

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera, puh. 029 460 2576

Juuso Heinilä, liiketoimintajohtaja, Finnvera

Koronatilanne alensi omistajanvaihdosten määrää kolmanneksella – ”Hyvien omistajanvaihdoshankkeiden toivoisi mieluummin patoutuvan”22.5.2020 10:31:52 EESTTiedote

Koronakriisi on pienentänyt Finnveran rahoittamien omistajanvaihdosten määrää, ja vuonna 2020 omistajanvaihdoksiin myönnetty rahoitus todennäköisesti laskee. Maaliskuussa yrityskauppojen ja sukupolvenvaihdosten rahoituksia tehtiin Finnverassa vielä tasaiseen tahtiin, mutta huhtikuussa rahoitettujen omistajanvaihdosten kappalemäärä aleni 30 prosenttia verrattuna helmi- ja maaliskuuhun. Suurinta pudotus oli pienempien paikallisten yritysten kaupoissa majoitus- ja ravintolapalvelut-toimialalla, johon kohdistui merkittävästi rajoitustoimia. Riskinä on, että omistajanvaihdosten pato alkaa purkautua ei-toivotulla tavalla kannattavien ja ennen koronakriisiä terveellä pohjalla olleiden yritysten lopettamisten ja alasajojen kautta.

Finnveran takausosuus jopa 90 prosenttia, jos rahoituksen järjestyminen sitä edellyttää7.5.2020 14:04:53 EESTTiedote

Finnvera varautuu koronaviruspandemian jatkuessa syntyviin erilaisiin rahoitustarpeisiin nostamalla takausosuutensa enimmillään 90 prosenttiin. Jatkossakin Finnveran takausosuus on ensisijaisesti 80 prosenttia, mutta jopa 90 prosentin takaus voidaan myöntää pankin myöntämien velkakirjaluottojen takaamiseen, jos pk-yrityksen rahoituksen järjestyminen sitä ehdottomasti edellyttää.

Finnveraan koronatilanteessa palkattu Anne-Marie Mutanen: ”Työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan”29.4.2020 10:31:40 EESTTiedote

− Se, että teemme työtä tällaisessa tilanteessa, on varmasti lajissaan työprojekti, jota ei ihan heti tule uudestaan. Ketterästi opimme uutta, mukaudumme muutokseen ja uusiin linjauksiin. Eletään vahvasti tässä ja nyt, sanoo Finnveran Kuopion-toimipisteessä huhtikuun alussa aloittanut yritysrahoituksen asiantuntija Anne-Marie Mutanen. Koronatilanteesta johtuvien kasvaneiden hakemusmäärien käsittelyyn tarvittiin pikaisesti lisäresursseja, ja erityisrahoitusyhtiö Finnveraan palkattiin StaffPointin kautta lähes 50 osaajaa. Heistä 18 työskentelee Kuopiossa ja loput Helsingissä. Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta tähän päivään mennessä jo yli 11 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille koronatilanteesta johtuen.

Finnvera tehnyt maalis–huhtikuussa 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä21.4.2020 11:29:47 EESTTiedote

Finnvera on tehnyt maaliskuun alusta lähtien jo 10 000 rahoitus- ja muutospäätöstä pk-yrityksille. Hakemuksia on tullut noin 11 000. Nopeasti kasvaneista määristä huolimatta päätökset on pystytty tekemään pääsääntöisesti noin kahdessa päivässä eikä palvelu ole ruuhkautunut. Toimialoista kärjessä ovat teollisuus sekä kauppa ja kuluttajapalvelut. Finnvera on myöntänyt uutta rahoitusta 390 miljoonaa euroa. Tällä on mahdollistettu yhteistyössä pankkien kanssa pk-yritysten tarpeisiin rahoitusta noin 630 miljoonaa euroa. Finnvera voi myöntää pankin myöntämälle lainalle 80 prosentin takauksen.

Joustot ja investointien tukeminen etusijalla suuryritysten rahoituksessa koronan aiheuttamassa tilanteessa8.4.2020 11:36:05 EESTTiedote

Finnvera suhtautuu joustavasti muutoksiin, kuten lainojen takaisinmaksujen lykkäämiseen, myös suuryritysten rahoitusjärjestelyissä koronaviruksen aiheuttamassa tilanteessa. Finnvera voi rahoittaa vientiin suuntautuvia investointeja kotimaassa ja taata rahoitusta myös suuremmille yrityksille enintään 30 miljoonaan euroon asti siten, ettei Finnverasta tule päärahoittajaa.

Finnverasta maaliskuussa 5 300 päätöstä pk-rahoitusjärjestelyissä – eniten kasvua Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla6.4.2020 16:20:21 EESTTiedote

Finnvera teki maaliskuussa nykyisille ja uusille pk-yritysasiakkaille yhteensä yli 5 300 päätöstä rahoitusjärjestelyistä. Määrä on yli viisinkertainen edellisvuoden maaliskuuhun verrattuna. Uutta kriisirahoitusta on myönnetty jo yli tuhannelle yritykselle, ja maksuaikajärjestelyjä on tehty samaan aikaan yli neljälle tuhannelle yritykselle. Eniten kasvua uuden rahoituksen myöntämisessä on ollut Pohjois-Karjalassa ja Pohjanmaalla, joissa rahoitusjärjestelyiden määrä on kolminkertaistunut edellisen vuoden maaliskuuhun verrattuna. Pienintä muutos on ollut Kainuussa, jossa on myös ensimmäisiä tautitapauksia ilmennyt muuta maata myöhemmin.