Finnwatchin raportin esille nostamat epäkohdat huolestuttavia. Alko jatkaa määrätietoista työtä vastuullisuuden edistämiseksi.

Finnwatch on tänään 7.3. julkaissut raportin, jossa kerrotaan ihmisoikeusrikkomuksista eteläafrikkalaisilla viinitiloilla. Raportissa tarkastellaan lisäksi Alkon ja tavarantoimittajien vastuullisuuskäytäntöjä. Alko on tehnyt pitkäjänteistä työtä hankintaketjun vastuullisuuden eteen, ja tätä työtä jatketaan edelleen.

Finnwatch tutki kolmen eteläafrikkalaisen rypäletuottajan viljelytilojen työskentelyolosuhteita loppuvuonna 2022. Raportin tulokset kertovat Etelä-Afrikan viinituotannon vastuullisuusongelmista, kuten elämiseen riittämättömästä palkasta, puutteista työterveydessä ja -turvallisuudessa sekä ongelmista järjestäytymisen vapaudessa.

Alkossa on jo pitkään tiedostettu, että Etelä-Afrikka on yksi toimialan haastavimpia maita sosiaalisen vastuun toteutumisen suhteen. Alkossa onkin tehty pitkään työtä koko hankintaketjun sosiaalisen ja ympäristövastuun edistämiseksi ja kehittämiseksi. Tämä määrätietoinen työ jatkuu edelleen.

”Olemme tehneet Etelä-Afrikassa lukuisia tuottaja-auditointeja, järjestäneet koulutuksia ja hyödyntäneet sertifiointeja. Lisäksi olemme kehittäneet sidosryhmäyhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Seuraamme eettisten toimintaperiaatteiden toteutumista kolmannen osapuolen auditoinnein ja vastuullisuusvierailuin”, summaa valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen jo tehtyä työtä.

”Toki, kuten raporttikin kertoo, riittää meillä edelleen vastuullisuudessa työsarkaa. Raportissa esiin tuodut epäkohdat ovat huolestuttavia. Kannamme huolta hankintaketjussamme työskentelevistä ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Työnantajan tulee kunnioittaa työntekijöitä ja heidän oikeuksiaan.”

”Otamme raportissa esille tuodut epäkohdat vakavasti ja edellytämme niiden korjaamista. Lähdemme yhdessä tavarantoimittajiemme ja tuottajien kanssa etsimään ratkaisuja täsmätoimenpiteenä näihin havaittuihin ongelmiin. Käymme läpi yksittäiset löydökset ja priorisoimme toimenpiteet, joiden toteutumista seuraamme.”

Vastuullisuutta rakennetaan yhteistyöllä ja sinnikkyydellä

Alkon toimintamalli perustuu amfori BCSI:n eettisiin toimintaperiaatteisiin, joihin kaikki tavarantoimittajat ovat sitoutuneet.

”Teemme aktiivista vastuullisuustyötä yhdessä tavarantoimittajiemme kanssa. Järjestämme työpajoja sekä koulutuksia vastuullisen hankinnan periaatteista ja tavarantoimittajia sitovista sopimusehdoista”, Koskinen kertoo.

Koskisen mukaan toimialan muutos vaatii sinnikkyyttä ja pitkäjänteisyyttä: ”Syvään juurtuneita asenteita ja maan historiasta ja kulttuurista kumpuavia epäkohtia ei muuteta yhdessä yössä.”

”Onneksi myös Etelä-Afrikassa tapahtuu koko ajan myös positiivista kehitystä. Epäkohtia ei voi yleistää kaikkiin eteläafrikkalaisiin toimijoihin. Olisi väärin antaa sellainen mielikuva, että kaikkia työntekijöitä kohdellaan lähtökohtaisesti väärin, vaan sieltä löytyy myös vastuullisia toimijoita.”

Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.