Finnwatchin raportin esille nostamat epäkohdat huolestuttavia. Alko jatkaa määrätietoista työtä vastuullisuuden edistämiseksi.

Finnwatch tutki kolmen eteläafrikkalaisen rypäletuottajan viljelytilojen työskentelyolosuhteita loppuvuonna 2022. Raportin tulokset kertovat Etelä-Afrikan viinituotannon vastuullisuusongelmista, kuten elämiseen riittämättömästä palkasta, puutteista työterveydessä ja -turvallisuudessa sekä ongelmista järjestäytymisen vapaudessa.
Alkossa on jo pitkään tiedostettu, että Etelä-Afrikka on yksi toimialan haastavimpia maita sosiaalisen vastuun toteutumisen suhteen. Alkossa onkin tehty pitkään työtä koko hankintaketjun sosiaalisen ja ympäristövastuun edistämiseksi ja kehittämiseksi. Tämä määrätietoinen työ jatkuu edelleen.
”Olemme tehneet Etelä-Afrikassa lukuisia tuottaja-auditointeja, järjestäneet koulutuksia ja hyödyntäneet sertifiointeja. Lisäksi olemme kehittäneet sidosryhmäyhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa. Seuraamme eettisten toimintaperiaatteiden toteutumista kolmannen osapuolen auditoinnein ja vastuullisuusvierailuin”, summaa valikoima- ja hankintajohtaja Anu Koskinen jo tehtyä työtä.
”Toki, kuten raporttikin kertoo, riittää meillä edelleen vastuullisuudessa työsarkaa. Raportissa esiin tuodut epäkohdat ovat huolestuttavia. Kannamme huolta hankintaketjussamme työskentelevistä ihmisistä ja heidän hyvinvoinnistaan. Työnantajan tulee kunnioittaa työntekijöitä ja heidän oikeuksiaan.”
”Otamme raportissa esille tuodut epäkohdat vakavasti ja edellytämme niiden korjaamista. Lähdemme yhdessä tavarantoimittajiemme ja tuottajien kanssa etsimään ratkaisuja täsmätoimenpiteenä näihin havaittuihin ongelmiin. Käymme läpi yksittäiset löydökset ja priorisoimme toimenpiteet, joiden toteutumista seuraamme.”
Vastuullisuutta rakennetaan yhteistyöllä ja sinnikkyydellä
Alkon toimintamalli perustuu amfori BCSI:n eettisiin toimintaperiaatteisiin, joihin kaikki tavarantoimittajat ovat sitoutuneet.
”Teemme aktiivista vastuullisuustyötä yhdessä tavarantoimittajiemme kanssa. Järjestämme työpajoja sekä koulutuksia vastuullisen hankinnan periaatteista ja tavarantoimittajia sitovista sopimusehdoista”, Koskinen kertoo.
Koskisen mukaan toimialan muutos vaatii sinnikkyyttä ja pitkäjänteisyyttä: ”Syvään juurtuneita asenteita ja maan historiasta ja kulttuurista kumpuavia epäkohtia ei muuteta yhdessä yössä.”
”Onneksi myös Etelä-Afrikassa tapahtuu koko ajan myös positiivista kehitystä. Epäkohtia ei voi yleistää kaikkiin eteläafrikkalaisiin toimijoihin. Olisi väärin antaa sellainen mielikuva, että kaikkia työntekijöitä kohdellaan lähtökohtaisesti väärin, vaan sieltä löytyy myös vastuullisia toimijoita.”
Yhteyshenkilöt
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 373 myymälää, yli 140 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2021 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 55 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme