Fira toteutti palkkatasa-arvoa koskevan selvityksen ensimmäisten joukossa rakennusalalla

Rakennusalan palveluyhtiö Fira on tehnyt palkkatasa-arvoa koskevan selvityksen, jonka toteutti Firasta riippumaton, ulkopuolinen asiantuntijataho. Kartoitus teetettiin, jotta mahdolliset selittämättömät palkkaerot tulevat näkyväksi, ja ne voidaan korjata.
Fira on toteuttanut henkilöstön palkkatasa-arvoa koskevan selvityksen ja siihen pohjautuvat yhdenvertaisuuskorotukset ensimmäisten joukossa rakennusalalla. Kuva: Fira.

Selittämättömillä palkkaeroilla tarkoitetaan eroja, jotka eivät selity esimerkiksi työn vaativuudella, suoritustasolla, kokemuksella tai työn sijainnilla. Firan teettämän selvityksen mukaan firalaisten palkat ovat pääosin tasavertaisia. Yhdenvertaisuuskorotus tehtiin selvityksen perusteella 28 henkilölle eli yhdeksälle prosentille firalaisistaKorotuksen saaneista 15 on naisia ja 13 mieh. Firassa työskentelee kaikkiaan noin 310 henkilöä pääkaupunkiseudulla niin rakennustyömaiden työnjohtotehtävissä kuin asiantuntijatehtävissä toimistolla.

Palkkaerojen selvittäminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi

Ihmiset ensin on yksi Firan strategiakulmakivistä ja hyvinvoiva henkilöstö ja turvallinen sekä tasa-arvoinen työpaikka yksi Firan vastuullisuuden pääteemoista

− Tasa-arvoa on se, että samasta työstä maksetaan sama palkka. Palkkaerojen selvittäminen on ensimmäinen askel niiden korjaamiseksi. Meille on tärkeää konkreettisilla teoilla osoittaa, että haluamme edistää yhdenvertaisuutta ja tasa-arvoa rakennus- ja kiinteistöalalla. Jatkossa aiomme vuosittain seurata ja arvioida eri henkilöstöryhmiemme palkkojen kehitystä suhteessa työn vaativuuteen. Aiomme myös toistaa palkkatasa-arvoa koskevan tutkimuksen joka toinen vuosikertoo Firan henkilöstö- ja viestintäjohtaja Mervi Leikas.

Mervi Leikas, henkilöstö- ja viestintäjohtaja, puh. 050 5422 097, mervi.leikas@fira.fi

Fira on rakennusalan rohkea uudistaja. Maailma muuttuu koko ajan ja uskomme, että rakennusalan tulee muuttua sen mukana. Tavoitteenamme on tarjota ylivoimaista palvelurakentamista, jonka keskiössä on asiakas – sekä tietysti ihmiset, jotka tiloja käyttävät. Siksi kehitämme rakentamisen ja asumisen ratkaisuja, jotka huomioivat ympäristön sekä ilahduttavat ja auttavat asiakasta ylittämään tavoitteensa. Olemme merkittävä rakentaja pääkaupunkiseudulla, ja liikevaihtomme oli 225 milj. euroa vuonna 2021. Palvelualueitamme ovat asuntorakentaminen, toimitilarakentaminen, modernisointi sekä putkiremontit ja asuntoperuskorjaukset. #buildingmovement