Fler nya företag grundas nu än före coronan

I januari–juni grundades via Nyföretagarcentralerna en tredjedel fler företag än under motsvarande period år 2020 och ett par procent fler än under motsvarande period år 2019, före coronapandemin. Intresset för företagande har ökat jämnt runt om i Finland. Den färska Nyföretagaröversikten berättar om vem som grundade företag, vilka företag som grundades och vilka fenomen som kunde observeras inom nyföretagandet under årets första hälft.

Med hjälp av den avgiftsfria företagsrådgivningen på nyföretagarcentralerna grundades sammanlagt 3 420 nya företag i januari–juni. Det är 34 procent mer än under jämförelseperioden år 2020 och två procent mer än före coronapandemin, under jämförelseperioden år 2019.

Två tredjedelar (67 %) av de 5 117 kunder som besökte företagsrådgivningen grundade ett företag. I allmänhet blir cirka hälften av rådgivningens kunder företagare.

- Under början av året har antalet kunder inom nyföretagarrådgivningen och även antalet företag som grundats efter rådgivningen fortsatt att öka sedan i fjol i KOSEKs område, trots att slutet av föregående år redan såg bra ut efter att vi kommit oss ur den första ”coronachocken” våren 2020. I branschfördelningen för de nygrundade företagen framträder ett större antal än vanligt av företag som erbjuder olika renoveringstjänster i hemmet. Enligt mig berättar ökningen av antalet nyföretagarkunder för sin del om hur väl regionen klarat sig ur coronakrisen, även om de osäkra utsikterna på arbetsmarknaden kanske i många fall aktiverat långvariga drömmar om att grunda ett företag. Coronatiden har säkert för sin del bidragit till att ett större antal än vanligt av nyföretagarkunderna är vårdpersonal som söker sig bort från hälsovårdstjänsterna, berättar KOSEKs företagsutvecklare och nyföretagarrådgivare Sami Viljanen.

Efterfrågan på företagsrådgivning har ökat under undantagsförhållandena

Enligt patent- och registerstyrelsens statistik registrerades 24 procent mer nya företag i januari–juni än året innan. Vid nyföretagarcentralerna var ökningen tio procent större, vilket visar att allt fler söker nu hjälp med planeringen av affärsverksamhet. Företagsrådgivningen hade 23 procent mer nya kunder än ett år tidigare.

Intresset för företagsrådgivningen syns också i deltagarmängderna på de riksomfattande informationsmötena som ordnas på distans. På bara några månader har Nyföretagarcentralernas gemensamma företagarinformationsmöten, som startade i början av sommaren, lockat nästan 500 deltagare.

– I vår kundkrets råder både entusiasm och beredskap. I dag är människor beredda på att klara sig under undantagsförhållandena redan när de grundar sina företag, och fler anser att det är viktigt att få en opartisk företagsrådgivares åsikter och råd än tidigare. Det är ett uteslutande positivt fenomen eftersom det omsorgsfulla förberedande arbetet gör att de nya företagen är starkare och lönsammare, konstaterar Susanna Kallama, VD för Nyföretagarcentralerna i Finland rf.

Undersökningar visar att 80 procent av de företag som grundas med hjälp av nyföretagarcentralernas rådgivning är fortfarande verksamma om fem år. Motsvarande siffra för alla företag som grundas i Finland är endast 50 procent.

Mer information:

KOSEK, företagsutvecklare, nyföretagrådgivare, Sami Viljanen
sami.viljanen@kosek.fi, 044 7809 900

Nyföretagarcentralerna i Finland rf
verkställande direktör Susanna Kallama
susanna.kallama@uusyrityskeskus.fi, tfn 040 5

Kokkola Material Week eftersträvar ett nytt publikrekord16.9.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

I år genomförs Kokkola Material Week som arrangeras i Karleby i november som ett hybridevenemang. Man kan delta i de avgiftsfria evenemang som ordnas i samband med konferensen i Tullpackhuset samt i Karleby stadshus. Innehållet i den direkta livesändning som sänds via internet dagligen kommer att bestå av särskilt intressanta, utvalda och sammanställda helheter. En nyhet i samband med årets upplaga av Kokkola Material Week utgörs av den biståendemässa som arrangeras i samband med Kokkola Material Wek i samarbete med KPK Events.

Uusia yrityksiä perustetaan jo vilkkaammin kuin ennen koronaa23.8.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Uusia yrityksiä syntyi valtakunnallisesti Uusyrityskeskusten kautta tammi-kesäkuun aikana kolmannes enemmän kuin vuonna 2020 ja pari prosenttia enemmän kuin ennen koronaa, vuonna 2019, vastaavalla ajanjaksolla. Yrittäjyysinto on kasvanut tasaisesti eri puolilla Suomea. Juuri julkaistu Uusyrittäjyyskatsaus käy läpi, ketkä yrityksiä perustivat, millaisia syntyneet yritykset ovat ja mitä ilmiöitä uusyrittäjyydessä oli havaittavissa vuoden alkupuoliskolla.