Flytande båtutställningen växte till hela familjens sommarevenemang

Helsingfors Flytande båtutställning avslutades i söndags och besökarantalet steg med hela sju procent jämfört med fjolåret. Tillväxten i båtregistreringarna syntes även i mängden nöjda utställare: drygt 155 utställare deltog och båtarnas antal översteg 280 stycken. Fyradagarsevenemanget har under de senaste åren utvidgats från en traditionell båtutställning till ett sommarevenemang för hela familjen, dit man kommer för att tillbringa tid med familjen och med vänner.

”Vi är verkligt nöjda med evenemanget. Utställningen gästades av nästan 14 000 besökare och antalet betyder en stark tillväxt på sju procent jämfört med fjolåret. Vi har fått mycket positiv feedback från såväl utställningsbesökarna som utställarna och det är fint att se, hur man kommer till utställningen förutom för att se och skaffa sig båt även för att trivas”, gläder sig utställararrangören Båtbranschens Centralförbund Finnboats verkställande direktör Jarkko Pajusalo.

Utställningen är hela familjens sommarevenemang

Utställningsgästerna bjöds förutom på båtar också på ett digert program: bl.a. de berömda ensamseglarna Ari Huusela och Tapio Lehtinen drog varje dag en fullsatt publikläktare vid programscenen Venemestaris Varv, därtill fick man dagligen beundra en flyboard- och jetski-show. Flytande har sålunda förvandlats från en traditionell båtutställning till ett evenemang där man kan tillbringa fritiden och träffa sina vänner.

Nina från Vanda kom till utställningen med sin man och 6-åriga son samt med familjens hund. Nina var mycket nöjd med sitt mässbesök.

”Det var en avslappnad och trevlig stämning på området, någonting för hela familjen. Ett speciellt tack går till det hisnande programnumret som presenterades av en vattenskoter och en man på en vattenstråle:·enligt sexåringens utrop ”Det var en mäktig uppvisning!” Vi kommer säker på nytt”.

Segelbåtarna till sjöss intresserade besökarna

Presentationen av segelbåtar under Flytande båtutställningen är ett unikt tillfälle, där båtarna kan förevisas i sitt eget element: segelklara, med mast, segel och linor på plats. Flytande är därför för segelbåtsförsäljarna den viktigaste utställningen i Finland.

”Flytande båtutställningen är definitivt årets viktigaste evenemang för segelbåtarna, där man skall vara med. Här kan människorna bekanta sig med båtarna i deras rätta element. Vi presenterade två Beneteau-segelbåtar, till vilka det uppstod köer. Vi lämnade många offerter och tror, att det även skall bli affärer. Speciellt den nya Beneteau 30.1 tycker vi att är en lämplig båt för den finländska marknaden och konkurrerar med sitt pris redan med andrahandsbåtarna”, säger Antti Saarisalo från Ajola Yachts.

Den auktoriserade Swan-segelbåtsverkstaden D Marin Oy deltog för första gången som utställare och visade en Swan 38 som senaste vinter iståndsattes.

”Vi hade verkligt många intresserade besökare och offertförfrågningar. Bland besökarna fanns såväl ägare till gamla Swan-båtar, som behövde hjälp med reparationer samt personer, som ville ha hjälp vid båtanskaffningen. På Flytande utställningen kunde vi konkret visa upp vårt arbete och kunderna kunde med egna ögon granska detaljer och arbetskvaliteten”, berättar Jan Sjösten från D Marin.

Provkörningsmöjligheten intresserade motorbåtsköparna

Vid Kippari-tidskriftens provkörningsbrygga kunde man testa sju båtar och en vattenskoter och provkörningarnas antal steg till nästan 500. Det var livlig på motorbåtsbryggorna och den nya möjligheten att provköra utställningsbåtar rönte intresse och gav båtanskaffningsivern en skjuts framåt. Tillväxten i båtregistreringarna avspeglade sig också i kundernas intresse.

”Detta var avgjort den bästa Flytande utställningen någonsin! Vädret var gynnsamt och det var mera folk än tidigare. Besökarna hade ett positivt synsätt på den gångna sommaren och en iver att köpa ny båt eller byta båt. Det var livligt på Honda-bryggan och vi kunde göra affärer direkt på bryggan. Tillfället att för första gången kunna provköra utställningsbåtar medförde också många nya kunder”, berättar exportchef Christoffer Wallgren från Oy Brandt Ab, som marknadsför bl.a. Silver-, Faster- och Terhibåtar.

”Vi gjorde flera offerter på Flytande än i fjol. Hos oss rönte speciellt de nya modellerna AMT 210 DC och BR stort intresse. Den uppenbart populära storleksklassen utgörs nu av en ca 5,5 m meters basbåt med antingen aluminium- eller glasfiberskrov. Folk provkörde båtar under evenemanget mer än tidigare, tack vare den nya möjligheten att provköra utställningsbåtarna”, tillade AMT-båtars verkställande direktör Mikael Winqvist.

Båtbranschen är en betydande sysselsättare i Finland: i branschföretagen arbetar direkt 3500 personer och sysselsättningsinverkan är totalt 4000–6000 personer. Avvikande från de övriga nordiska länderna har Finland en stark egen produktion, exportens andel av totalproduktionen senaste år uppgick till hela 73 procent.

Det följande stora evenemanget inom båtbranschen i Finland är Vene 20 Båt-mässan i Helsingfors Mässcentra 7–16.2.2020. Helsingfors Flytande båtutställning arrangeras i augusti 2020.

Ladda ned bild

Finnboat on maamme venealan teollisuuden ja kaupan toimialajärjestö. Finnboatin jäsenkunta vastaa lähes sataprosenttisesti alan kotimaan liikevaihdosta ja Suomen veneviennistä. Sivulta www.suomiveneilee.filöydät nopeasti ajan tasalla olevat tiedot jäsenyritysten uusista ja käytetyistä veneistä ja moottoreista sekä tarvikkeista ja muista palveluista.

Uiva venenäyttely kasvoi koko perheen kesätapahtumaksi22.8.2019 13:19:15 EESTUutinen

Sunnuntaina päättyneen Helsingin Uivan venenäyttelyn kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta peräti seitsemän prosenttia. Venerekisteröintien kasvu näkyi myös tyytyväisten näytteilleasettajien määrässä: mukana oli yli 155 näytteilleasettajaa ja yli 280 venettä. Nelipäiväinen tapahtuma on viime vuosina laajentunut perinteisestä venenäyttelystä koko perheen kesätapahtumaksi, johon tullaan viettämään aikaa perheen tai ystävien kanssa.

The Helsinki Boat-Afloat Show evolved into a summer event for the whole family22.8.2019 13:19:14 EESTUutinen

The Helsinki Boat-Afloat Show that ended on Sunday saw its attendance rise by seven per cent from the previous year. New boat registrations in Finland are on an upward trend, and the number of exhibitors at the event also reflected this: there were more than 155 exhibitors present with over 280 boats on display, and they were pleased with the show. Over the past years, the four-day event has expanded from a conventional boat show into a summer event for the entire family. People come there to spend time with family and friends.

Small motorboats driving boat sales in Finland15.8.2019 12:57:55 EESTPress release

The popularity of boating continues to grow in Finland. Early in the year, the number of new watercraft registrations in Finland increased by eight per cent over the previous year. Small motorboats provided most of the impetus, as their registrations were up by 14 per cent, a substantial increase. Their popularity goes to explain why small outboard-powered boats make up a majority of the altogether more than 280 boats exhibited at the Helsinki Boat-Afloat Show opening this Thursday. Finnish boat exports increased by almost 10 per cent over the corresponding period a year ago.

Pienet moottoriveneet vetävät venekauppaa15.8.2019 12:57:54 EESTTiedote

Veneilyn suosio jatkaa kasvuaan: alkuvuoden aikana vesikulkuneuvojen ensirekisteröinnit kasvoivat kahdeksan prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Nousua vetivät pienet moottoriveneet, joiden rekisteröinnit lisääntyivät peräti 14 prosenttia. Myös valtaosa torstaina aukeavan Helsingin Uivan venenäyttelyn yli 280 veneestä on suosittuja pieniä perämoottoriveneitä. Venevienti kasvoi lähes 10 % edellisvuoteen verrattuna.

De små motorbåtarna lyfter båthandeln15.8.2019 12:57:53 EESTTiedote

Båtlivets popularitet fortsätter att öka: under inledningen av året växte vattenfarkosternas nyregistreringar med åtta procent jämfört med året innan. De små motorbåtarna stod för lyftet, registreringen av dem ökade med hela 14 procent. Också största delen av de över 280 båtarna, som finns på Helsingfors flytande båtutställning som öppnar på torsdagen, utgörs av de populär små motorbåtarna. Båtexporten växte med nästan 10 % jämfört med fjolåret.