Flyttspärr kan nu också göras elektroniskt
"Tidigare har det krävts ett besök vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe för att göra en flyttspärr. Nu är det också möjligt att göra det elektroniskt. En befintlig flyttspärr kan också tas bort via Suomi.fi-meddelanden. Tjänsten förutsätter stark autentisering med bankkoder eller mobilcertifikat och ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden ", berättar Jari Taipale, direktör för registertjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklade den här veckan med brådskande tidtabell en elektronisk kanal för att göra flyttspärr.
"Med den nya elektroniska kanalen underlättar vi för vår del situationen för offren för dataintrång och erbjuder dem smidigare sätt att sköta sina ärenden och trygga sina uppgifter. Det lönar sig dock att komma ihåg att flyttspärren också ska göras separat till Posti ", berättar Taipale.
Vad är flyttspärr?
Flyttspärren är avsedd för personer med vars uppgifter det gjorts en felaktig flyttanmälan eller som är rädda för att man med deras uppgifter gör en felaktig flyttanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I dessa fall har personen vanligtvis förlorat sina personhandlingar eller de har stulits, och ofta har det redan gjorts en polisanmälan om saken.
Efter flyttspärren kan man inte göra flyttanmälan med personens uppgifter i e-tjänsten (flyttanmalan.fi) eller med en blankett som fås från Posti och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Spärren hindrar också personen själv från att göra flyttanmälan via dessa kanaler.
"Om personen har en flyttspärr kan han eller hon göra flyttanmälan endast genom att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe. Om man däremot vill göra en flyttanmälan elektroniskt eller med en blankett måste man först återkalla den gällande flyttspärren. Även detta kan göras via Suomi.fi-meddelanden eller genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe ", berättar Taipale.
Mer information om att göra en flyttspärr:
Kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ger också råd i ärendet: https://dvv.fi/sv/privatpersonernas-kundbetjaning
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är ett snabbt och säkert sätt att ta emot myndighetsmeddelanden i elektronisk form i stället för som papperspost. När du börjar använda tjänsten får du myndighetsmeddelanden (t.ex. beslut och meddelanden) elektroniskt i rutan Meddelanden i Suomi.fi-webbtjänsten. Därefter kommer meddelandena inte längre som papperspost till dig. Till exempel Skatteförvaltningen, HUS och Polisen använder Suomi.fi-meddelanden. Användningen av Suomi.fi-meddelanden förutsätter stark autentisering med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan också läsa Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-mobilappen.
Mer information om Suomi.fi-meddelanden:
https://www.suomi.fi/meddelanden
Anvisning för ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden
Nyckelord
Kontakter
Kontaktuppgifter för media:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Anne Sänkiaho, gruppchef, inhemska flyttningar, tfn 0295 536 207
Jari Taipale, direktör, registertjänster, tfn 0295 537 400
fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats12.6.2025 15:13:43 EEST | Pressmeddelande
Samarbetsförhandlingarna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har avslutats i samförstånd mellan arbetstagarorganisationerna och arbetsgivaren. Förhandlingarna gällde konsekvenser för personalen i och med ändringen av nätverket av service- och verksamhetsställen. Tjänsteställena för ämbetsverkets nuvarande personal finns i fortsättningen på 12 orter. Ändringen medför inget behov av nedskärningar i personalen.
Digi- ja väestötietoviraston yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet12.6.2025 15:13:43 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirastossa käydyt yhteistoimintaneuvottelut ovat päättyneet työntekijäjärjestöjen ja työnantajan yhteisymmärryksessä. Neuvottelut koskivat palvelu- ja toimipaikkaverkoston muutoksen henkilöstövaikutuksia. Viraston nykyisen henkilöstön virkapaikat sijoittuvat jatkossa 12 paikkakunnalle. Muutokseen ei liity henkilöstön vähentämistarvetta.
Cooperation procedure at the Digital and Population Data Services Agency completed12.6.2025 15:13:43 EEST | Press release
Cooperation procedures at the Digital and Population Data Services Agency have ended with an agreement between the employee organisations and the employer. The procedures concerned the personnel impact of the changes in the network of offices and service locations. The post locations of the Agency’s current personnel will be in 12 municipalities. The changes do not involve a need to reduce the number of personnel.
HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande
Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote
HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum