Flyttspärr kan nu också göras elektroniskt
"Tidigare har det krävts ett besök vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe för att göra en flyttspärr. Nu är det också möjligt att göra det elektroniskt. En befintlig flyttspärr kan också tas bort via Suomi.fi-meddelanden. Tjänsten förutsätter stark autentisering med bankkoder eller mobilcertifikat och ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden ", berättar Jari Taipale, direktör för registertjänsterna vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata utvecklade den här veckan med brådskande tidtabell en elektronisk kanal för att göra flyttspärr.
"Med den nya elektroniska kanalen underlättar vi för vår del situationen för offren för dataintrång och erbjuder dem smidigare sätt att sköta sina ärenden och trygga sina uppgifter. Det lönar sig dock att komma ihåg att flyttspärren också ska göras separat till Posti ", berättar Taipale.
Vad är flyttspärr?
Flyttspärren är avsedd för personer med vars uppgifter det gjorts en felaktig flyttanmälan eller som är rädda för att man med deras uppgifter gör en felaktig flyttanmälan till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I dessa fall har personen vanligtvis förlorat sina personhandlingar eller de har stulits, och ofta har det redan gjorts en polisanmälan om saken.
Efter flyttspärren kan man inte göra flyttanmälan med personens uppgifter i e-tjänsten (flyttanmalan.fi) eller med en blankett som fås från Posti och Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Spärren hindrar också personen själv från att göra flyttanmälan via dessa kanaler.
"Om personen har en flyttspärr kan han eller hon göra flyttanmälan endast genom att personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe. Om man däremot vill göra en flyttanmälan elektroniskt eller med en blankett måste man först återkalla den gällande flyttspärren. Även detta kan göras via Suomi.fi-meddelanden eller genom att besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe ", berättar Taipale.
Mer information om att göra en flyttspärr:
Kundtjänsten vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ger också råd i ärendet: https://dvv.fi/sv/privatpersonernas-kundbetjaning
Vad är Suomi.fi-meddelanden?
Suomi.fi-meddelanden är ett snabbt och säkert sätt att ta emot myndighetsmeddelanden i elektronisk form i stället för som papperspost. När du börjar använda tjänsten får du myndighetsmeddelanden (t.ex. beslut och meddelanden) elektroniskt i rutan Meddelanden i Suomi.fi-webbtjänsten. Därefter kommer meddelandena inte längre som papperspost till dig. Till exempel Skatteförvaltningen, HUS och Polisen använder Suomi.fi-meddelanden. Användningen av Suomi.fi-meddelanden förutsätter stark autentisering med bankkoder eller mobilcertifikat. Du kan också läsa Suomi.fi-meddelanden i Suomi.fi-mobilappen.
Mer information om Suomi.fi-meddelanden:
https://www.suomi.fi/meddelanden
Anvisning för ibruktagande av Suomi.fi-meddelanden
Nyckelord
Kontakter
Kontaktuppgifter för media:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Anne Sänkiaho, gruppchef, inhemska flyttningar, tfn 0295 536 207
Jari Taipale, direktör, registertjänster, tfn 0295 537 400
fornamn.efternamn[at]dvv.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Datautbytet om flyttningar mellan Finland och Estland har inletts – 13 266 personer har adress i båda länderna17.12.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Det automatiska datautbytet om personer som flyttar mellan Finland och Estland inleddes den 2 december 2025. När någon flyttar från det ena landet till det andra meddelar inflyttningsstaten detta till utflyttningsstaten, som då i sitt eget befolkningsregister antecknar personen som utflyttad. Då upphör personens adress och hemkommun i utflyttningsstaten.
Suomen ja Viron välinen muuttotietojen vaihto käynnistyi – 13 266 henkilöllä osoite kahdessa maassa17.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Suomen ja Viron välillä muuttavien henkilöiden muuttotietojen automaattinen vaihto käynnistyi 2.12.2025. Henkilön muuttaessa asumaan toiseen maahan tulovaltio ilmoittaa tästä muuttajan lähtövaltiolle, joka merkitsee henkilön väestörekisterissä maasta muuttaneeksi. Tällöin muuttajan osoite ja kotikunta lähtövaltiossa lakkaa olemasta voimassa.
Exchange of migration data between Finland and Estonia begins – 13 266 persons have an address in both countries17.12.2025 08:00:00 EET | Press release
Automatic exchange of migration data for people who move between Finland and Estonia began on 2 December 2025. When someone moves to the other country, the country of entry reports this to the country of origin, who then registers them as an emigrant. This marks their address and municipality of residence as expired in the country of origin.
Nu når myndigheternas digitala post bättre fram – du får en notifikation när du identifierar dig i myndigheternas elektroniska tjänster2.12.2025 07:03:00 EET | Pressmeddelande
Från och med 2.12.2025 får du en notifikation i samband med Suomi.fi-identifikation om du har ett nytt oläst meddelande i Suomi.fi-meddelanden. Notifikationen visas när du identifierar dig i statens, kommunens eller välfärdsområdets elektroniska tjänster. Ändringen bidrar till att säkerställa att mottagaren säkert ser viktiga myndighetsmeddelanden, såsom beslut, fakturor och tidsbokningsbrev.
Viranomaisten lähettämä digiposti tavoittaa nyt varmemmin - saat ilmoituksen kun tunnistaudut viranomaisten sähköisiin palveluihin2.12.2025 07:03:00 EET | Tiedote
2.12.2025 alkaen saat Suomi.fi-tunnistuksen yhteydessä muistutuksen, jos sinulla on uusi lukematon viesti Suomi.fi-viesteissä. Muistutus näkyy, kun tunnistaudut valtion, kunnan tai hyvinvointialueen sähköisiin asiointipalveluihin. Muutos auttaa varmistamaan, että tärkeät viranomaisviestit, kuten päätökset, laskut ja ajanvarauskirjeet, tulevat varmasti huomatuiksi.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
