Folkhälsan leder barnläger i Kina

I slutet av januari kommer Niclas Wiitala från Folkhälsan att leda ett läger för barn i Kina. Lägret är för barn i åldern 8-12 år och hålls i Changbai Mountain, Yanbian City. Lägret pågår i två veckor med start den 26 januari 2019.

- Lägret är ett vinterläger för kinesiska barn och temat är finländskt, med allt från skidåkning till finsk vinterolympiad, berättar Niclas Wiitala som arbetar på Norrvalla i Vörå som hälsocoach.

Wiitala kommer att vara ansvarig ledare för lägret i Kina och som hjälp på lägret har han kinesiska barnledare.

- Jag kommer samtidigt att utbilda de kinesiska barnledarna i enlighet med vårt lägerkoncept, säger Wiitala.

Bakgrunden är att Visit Vaasa besökte Norrvalla sommaren 2018 tillsammans med en representant från företaget Beijing Nanbo Culture Communication Co.,Ltd. Victor Ohlis som arbetar som verksamhetsutvecklare träffade den kinesiske representanten Zhang Amingozhang.

- Tillsammans med henne diskuterade vi ett eventuellt samarbete och diskussionerna fortsatte under hösten. Nu är vi så här långt, berättar Victor Ohlis.

Tanken är att de kinesiska barnen ska komma till Norrvalla för att delta i ett sommarläger 2019.

- Kina är en mycket intressant marknad och vi är väldigt glada över det här samarbetet. Finländsk utbildning har ett gott rykte i Kina. Tanken är att vi ska få till stånd ett samarbete på längre sikt med kineserna, säger Ohlis.

Mera information:

Victor Ohlis
tfn 050 345 8974
e-post: victor.ohlis@folkhalsan.fi

Finlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer23.11.2018 14:29Tiedote

Finlands LuciaFinlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer 2018, luciainsamlingen och årets luciaprogram Valet av Finlands Lucia 2018 pågår som bäst. Den sista röstningsdagen är onsdagen den 28 november. Kandidaterna presenteras på www.lucia.fi, där man också röstar. Man kan delta i insamlingen, som stöder utsatta barnfamiljer, fram till slutet av januari 2019. Lucia hjälper barnfamiljer i nöd Luciainsamlingen samlar även i år in medel för att hjälpa finländska barnfamiljer, som av olika orsaker har det svårt att klara av sin vardag. 2017 nådde luciainsamlingen ett rekordresultat på 164 000 euro. Med de medlen har Folkhälsan bland annat ordnat FamiljeKraft-läger för utsatta familjer. Lucia ute i vimlet Finlands Lucia kröns i Helsingfors domkyrka torsdagen den 13 december klockan 17 av professor Sixten Korkman. Efter det åker luciakortegen genom Helsingfors centrum. Lucia har redan närmare 100 besök inbokade. Finlands Lucia öppnar luciamarknaden lördagen den 8 december klockan 11.00 på Ce

Suomen Lucia-neito tukee apua tarvitsevia perheitä23.11.2018 14:29Tiedote

Suomen Lucia-neito 2018, Lucia-keräys ja tämänvuotinen Lucia-ohjelma Äänestys vuoden 2018 Suomen Lucia-neidosta on parhaillaan käynnissä, ja viimeinen äänestyspäivä on keskiviikkona 28. marraskuuta. Ehdokkaiden esittelyt ja äänestysohjeet löytyvät osoitteesta www.lucia.fi. Apua tarvitseville perheille suunnattu Lucia-keräys jatkuu tammikuun 2019 loppuun asti. Lucia auttaa apua tarvitsevia lapsiperheitä Lucia-keräys kerää varoja myös tänä vuonna auttaakseen suomalaisia lapsiperheitä, joilla on eri syistä johtuen haasteita selviytyä jokapäiväisestä elämästään. Vuonna 2017 Lucia-keräys tuotti noin 164 000 euroa. Folkhälsan järjesti viime vuoden keräystuotoilla muun muassa FamiljeKraft-leirejä perheille, jotka ovat vaarassa uupua. Tule katsomaan Suomen Lucia-neitoa Professori Sixten Korkman kruunaa Suomen Lucia-neidon Helsingin tuomiokirkossa torstaina 13. joulukuuta kello 17. Sen jälkeen Lucia-kulkue matkaa Helsingin keskustan läpi. Lucia-neito on jo varattu lähes 100 vierailukäynnille. S