Folkhälsan satsar på frivilliga genom ny webbtjänst – "Påverka din närmiljö konkret"

Frivilliguppdrag främjar gemenskap och kan för många vara ett konkret sätt att påverka sin närmiljö. På Folkhälsans nylanserade webbtjänst för frivilliga finns information om olika uppdrag samlat på ett och samma ställe, allt för att göra det så smidigt som möjligt att engagera sig som frivillig.

Frivillighet Folkhälsan. Kuva: Folkhälsan

– Med den nya sidan vill vi visa att det finns olika sätt att engagera sig, till exempel via en lokal Folkhälsanförening, som senior i skolan eller varför inte som cykelpilot. I samband med arbetet med sidan har vi sett över de uppdrag vi har och jobbar för att kunna erbjuda mångsidiga möjligheter för frivilliga, berättar Viveca Hagmark, förbundsdirektör för Folkhälsans förbund.

Frivillighet i sig är ändå inget nytt inom Folkhälsan, och i snart hundra år har frivilliguppdrag varit en viktig del av organisationens verksamhet. Formen på verksamheten har genom åren utvecklats, men de frivilligas insats är i dag lika viktig som då de första lokalföreningarna grundades år 1921.

Främjar hälsa och livskvalitet

www.folkhalsan.fi/frivillig kan den intresserade välja ett lockande uppdrag och för varje uppdrag erbjuds stöd i form av introduktion, utbildning och inspiration. Ett annat sätt att engagera sig som frivillig är att gå med i en lokalförening.

– Våra 98 lokalföreningar har stor kunskap om sin närmiljö. Genom att bli frivillig där har man möjlighet att påverka frågor som är viktiga för en själv, berättar Hagmark.

Frivilliguppdrag främjar hälsa och livskvalitet för alla parter. För att uppdraget ska löpa smidigt ända från start är det viktigt att hitta ett uppdrag som passar en själv.

– Fundera på vad du själv är intresserad av innan du åtar dig ett frivilliguppdrag. Genom frivilliguppdrag har du möjlighet att lära dig nya saker, att vidga dina vyer och att konkret påverka din närmiljö, säger Hagmark.

Under våren 2020 och coronaepidemin märktes det enligt Hagmark tydligt att många gärna vill engagera sig och hjälpa till där de kan. Enligt henne är det troligt att betydelsen av frivilligas insats kommer att öka även i framtiden.

– Människor söker meningsfulla uppgifter och genom att erbjuda frivilliguppdrag kan vi skapa möjligheter för engagemang och ömsesidig meningsfullhet, avslutar Hagmark.

Ytterligare information ger förbundsdirektör Viveca Hagmark, tfn. 050 380 6716

Frivillighet Folkhälsan. Kuva: Folkhälsan

Följ Folkhälsan

Senaste pressmeddelandena från Folkhälsan

Folkhälsan Swimrun – haaste, joka sopii niin eliittiurheilijoille kuin aloittelijoillekin!10.9.2020 13:53:35 EESTTiedote

Folkhälsan Swimrun järjestetään nyt seitsemättä vuotta peräkkäin, lauantaina 19. syyskuuta 2020 Nuuksion kansallispuistossa Espoossa. Kilpailijoiden valittavana on neljä eri matkaa, joista kaksi sopii niille, joilla on aiempaa kokemusta lajista, ja kaksi uusille osallistujille, jotka haluavat kokeilla lajia ensimmäistä kertaa – sekä heille, jotka vain haluavat nauttia kisan tunnelmasta ja upeasta luonnosta.

Aiesopimus: Folkhälsan ottaa vastuun ruotsinkielisistä päiväkodeista Kouvolassa18.6.2020 10:29:17 EESTTiedote

Garantiföreningen för Svenska Lekskolan -yhdistys ja Folkhälsan ovat solmineet aiesopimuksen siitä, että Folkhälsan syksyllä ottaa vastuun Kouvolassa sijaitsevista Svenska Lekskolan Lekis- sekä Svenska Lekskolan Villekulla -päiväkodeista. Päiväkodit tunnetaan vastaisuudessa nimillä Folkhälsan Lekis ja Folkhälsan Villekulla. Varhaiskasvatustoiminnassa hyödynnetään koko Folkhälsan-konsernin vahva osaaminen, kehitystyö ja laajat lapsiperheiden palvelut. Svenska Lekskolan -yhdistys jatkaa edelleen Kouvolassa omaa toimintaansa tukien aatteellisesti ja taloudellisesti varhaiskasvatustoimintaa sekä edistäen ruotsin kielen asemaa alueella.

Intentionsavtal: Svenska daghem i Kouvola övergår i Folkhälsans regi18.6.2020 10:29:17 EESTTiedote

Garantiföreningen för Svenska Lekskolan och Folkhälsan har slutit ett intentionsavtal om att verksamheten vid Svenska Lekskolan Lekis samt Svenska Lekskolan Villekulla i Kouvola från och med hösten övergår i Folkhälsans regi. Daghemmen kommer i fortsättningen att heta Folkhälsan Lekis och Folkhälsan Villekulla. Hela Folkhälsan-koncernens starka kunnande, utvecklingsarbete och omfattande tjänster för barnfamiljer kommer att utnyttjas i småbarnspedagogiken. Föreningen Svenska Lekskolan fortsätter sin egen verksamhet i Kouvola med att ideologiskt och ekonomiskt stöda småbarnspedagogiken och det svenska språkets ställning på området.