Fonden Nya klassiker understöder nu också bildkonst

Statens och stiftelsernas nya gemensamma fond, som inledde sin verksamhet i höstas, fokuserade till en början på scenkonst. Under nästa ansökningsomgång kan också samfund inom bildkonst ansöka om bidrag.

Fonden Nya klassikers första ansökningsomgång genomfördes i september 2022. Behöriga att ansöka om bidrag var samfund inom scenkonst på det så kallade fria fältet, såsom teatrar, dansgrupper och orkestrar. De sökande förutsattes samarbeta med åtminstone en scenkonstaktör, ett museum eller en nationell konstinstitution som får statsandelar.

Den nya ansökningsomgången som genomförs i september 2023 öppnar stödformen också för samfund inom bildkonstområdet som säljer verk till publiken, såsom gallerier och artotek.

”Att rikta stöd till andra områden än scenkonsten har varit ett av målen för Nya Klassiker fonden sedan starten. Vi ser stödet som en investering som ska stärka den ekonomiska basen för operatörer som verkar inom bildkonstområdet. Vi kommer också att följa upp hur detta mål uppnås” säger Alfred Kordelins stiftelses vd Erik Båsk.

Till särdragen för bidraget som fonden Nya klassiker beviljar hör att en betydande del av den slutliga bidragssumman är knuten till de intäkter som fås från publiken. När det gäller scenkonst definieras bidraget enligt intäkterna från biljettförsäljningen, när det gäller bildkonst är utgångspunkten sålda konstverk.

Ett kriterium som tillämpas i bedömningen av ansökningarna är rimliga samarbetsvillkor för alla som deltar. Till exempel ett galleri ska i sin ansökan kunna visa på vilket sätt det eventuella bidraget gagnar konstnärerna som galleriet representerar.

Uudet klassikot – Nya klassiker är en fond som stöder förutsättningarna för arbete och tillväxt hos redan etablerade aktörer på konstfältet. Dess syfte är att förbättra konstens ställning och upprätthålla konstens betydelse i samhället samt uppmuntra till en ökad livscykel och större publik för verken och produktionerna.

Fonden har grundats av Undervisnings- och kulturministeriet tillsammans med fyra stiftelser: Suomen Kulttuurirahasto, Svenska kulturfonden, Alfred Kordelins stiftelse samt Jenny och Antti Wihuris stiftelse.

Veli-Markus Tapio
Sekreterare för fonden Nya klassiker