För att trygga vägtrafikanterna träder vinterhastigheterna i kraft i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland 28.10.2020
Varje år utfärdar Trafikledsverket anvisningar om vinterhastighetsbegränsningar på basis av vilka NTM-centralen fattar beslut om sänkta hastighetsbegränsningar under vintern och den mörka tiden. Hastighetsändringen kräver alltid arbete i terrängen, där trafikmärkena byts ut – eller vänds om, ifall de är utbytbara märken med gångjärn.
Man övergår till vinterhastigheter för vägtrafikanternas säkerhet.
"Vinterhastigheterna sparar enligt undersökningar människoliv och personskador. På vintern är den sänkta begränsningen säkrare eftersom väglaget kan vara halt och när det är mörkt ser man de övriga trafikanterna sämre", konstaterar Marko Kelkka, trafiksäkerhetsansvarig vid NTM-centralen i Nyland.
"Vi har några vägavsnitt på riksväg 6 där det finns omkörningsfiler med mitträcken eller breda avsnitt. Dessa anses vara så säkra och planerade att hastigheten inte behöver sänkas, utan 100 km/h bevaras även på vintern", berättar Kelkka.
På riksvägarna 2 och 4 gäller hastighetsbegränsningen 100 km/h för omkörningsfiler med mitträcke och breda avsnitt. På riksväg 6 kvarstår en hastighetsbegränsning på 100 km/h på det breda avsnittet från Forsby mot Kouvola. Även på avsnittet med två körbanor på Ring III förblir hastighetsbegränsningen 100 km/h.
På landsväg 282 (Somerovägen) vid Torronsuo sänks hastighetsbegränsningen till 60 kilometer i timmen, eftersom vägen vintertid är exceptionellt hal.
Övergångsperioden för hastighetsbegränsningar på motorvägar träder i kraft
Även om hastigheterna på andra motorvägar sänks till 100 kilometer i timmen utnyttjas växlande hastighetsbegränsningar på riksvägarna 1 och 7. Vid ljus tid och gott väglag kan man visa en begränsning på 120 km/h, men vid mörker och dåliga väderförhållanden sänks hastighetsbegränsningen även på dessa sträckor. Inom området för växlande hastighetsbegränsningar är det alltså möjligt att visa begränsningen 120 km/h under en s.k. övergångsperiod som gäller från tidpunkten för övergången till vinterbegränsningarna till slutet av november och från början av mars till övergången till sommarbegränsningar. Under vintertid från december till slutet av februari är hastighetsbegränsningen på dessa sträckor högst 100 km/h.
Trafikledsverkets vägtrafikcentraler iakttar i områden med växlande hastighetsbegränsningar körförhållandena, såsom väglag, trafikstockningar och belysning, enligt vilka man beslutar om lämpliga hastighetsbegränsningar för varje vägavsnitt.
Vanligtvis övergår man tillbaka till sommarbegränsningar mellan mars och april om väderförhållanden tillåter detta.
Till sist påminner Kelkka om att iaktta särskild försiktighet i älg- och rådjursområden i slutet av hösten. Svårupptäckt svart is kan förekomma även om vägarna annars är torra. För vägtrafikanter lönar det sig att förbereda sig på svart is på broar, ramper och andra vägområden där det inte finns mark som värmer vägen.
"Bilisterna ska också observera fotgängare och cyklister när kvällarna blir mörkare. För fotgängare är en reflex nödvändig och senast nu lönar det sig för cyklister att kontrollera att fram- och bakljuset säkert fungerar", säger han.
Nyckelord
Kontakter
Mer information:
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
Ledande sakkunnig, trafiksäkerhet Marko Kelkka, 0295 021 291, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Bilder
Om
Opastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Kollektivtrafiken i Västra Nyland kommer till stor del att övergå till en modell som leds av NTM-centralen19.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
I Högfors, Vichtis, Lojo, Ingå och Hangö som hör till området för NTM-centralen i Nyland övergår man den 3 juni 2024 till modellen för kollektivtrafik som leds av NTM-centralen. Detta omfattar största delen av den interna trafiken samt förbindelserna från Nummela och Ingå mot Helsingfors, men inte till exempel turer på avsnittet Björneborg – Helsingfors längs riksväg 2 eller turer på avsnittet Lojo–Helsingfors.
Länsi-Uusimaan joukkoliikenne siirtyy suurelta osin Ely-vetoiseksi malliksi19.4.2024 08:45:00 EEST | Tiedote
Uudenmaan Ely-keskuksen alueella Karkkilassa, Vihdissä, Lohjalla, Inkoossa ja Hangossa siirrytään 3.6. 2024 Ely-vetoiseen joukkoliikennöintimalliin. Tämä käsittää suurimman osan sisäisestä liikenteestä, sekä yhteydet Nummelasta ja Inkoosta Helsingin suuntaan mutta ei esimerkiksi Pori – Helsinki yhteysvälin vuoroja vt. 2:lla ja Lohja-Helsinki yhteysvälin vuoroja.
I Helsingfors stängs Stenhagens tunnel nattetid mellan 25.–26.4.2024 kl. 22.00–05.0018.4.2024 12:55:00 EEST | Tiedote
Båda tunnelrören i Stenhagens tunnel på Skogsbackavägen (landsväg 100) i Helsingfors stängs på grund av tunneltvätt och underhållsarbeten mellan 25.–26.4.2024 kl. 22.00–05.00.
Helsingissä Kivihaan tunneli suljetaan liikenteeltä 25.–26.4.2024 välisenä yönä klo 22.00–05.0018.4.2024 12:55:00 EEST | Tiedote
Helsingissä Hakamäentiellä (mt 100) sijaitsevan Kivihaan tunnelin molemmat tunneliputket suljetaan tunnelin pesun ja huoltotöiden vuoksi 25.–26.4.2024 välisenä yönä klo 22.00–05.00.
Mästartunneln på Ring I i Esbo stängs en körriktning åt gången under två nätter 24.4.–26.4.2024 kl 00.00–05.0017.4.2024 09:38:00 EEST | Tiedote
Mästartunneln på Ring I i Alberga i Esbo stängs för tunneltvätt 24.4.–26.4.2024 kl. 00.00–05.00.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum