För att trygga vägtrafikanterna träder vinterhastigheterna i kraft i Nyland, Egentliga Tavastland och Päijänne-Tavastland 28.10.2020

Varje år utfärdar Trafikledsverket anvisningar om vinterhastighetsbegränsningar på basis av vilka NTM-centralen fattar beslut om sänkta hastighetsbegränsningar under vintern och den mörka tiden. Hastighetsändringen kräver alltid arbete i terrängen, där trafikmärkena byts ut – eller vänds om, ifall de är utbytbara märken med gångjärn.
Man övergår till vinterhastigheter för vägtrafikanternas säkerhet.
"Vinterhastigheterna sparar enligt undersökningar människoliv och personskador. På vintern är den sänkta begränsningen säkrare eftersom väglaget kan vara halt och när det är mörkt ser man de övriga trafikanterna sämre", konstaterar Marko Kelkka, trafiksäkerhetsansvarig vid NTM-centralen i Nyland.
"Vi har några vägavsnitt på riksväg 6 där det finns omkörningsfiler med mitträcken eller breda avsnitt. Dessa anses vara så säkra och planerade att hastigheten inte behöver sänkas, utan 100 km/h bevaras även på vintern", berättar Kelkka.
På riksvägarna 2 och 4 gäller hastighetsbegränsningen 100 km/h för omkörningsfiler med mitträcke och breda avsnitt. På riksväg 6 kvarstår en hastighetsbegränsning på 100 km/h på det breda avsnittet från Forsby mot Kouvola. Även på avsnittet med två körbanor på Ring III förblir hastighetsbegränsningen 100 km/h.
På landsväg 282 (Somerovägen) vid Torronsuo sänks hastighetsbegränsningen till 60 kilometer i timmen, eftersom vägen vintertid är exceptionellt hal.
Övergångsperioden för hastighetsbegränsningar på motorvägar träder i kraft
Även om hastigheterna på andra motorvägar sänks till 100 kilometer i timmen utnyttjas växlande hastighetsbegränsningar på riksvägarna 1 och 7. Vid ljus tid och gott väglag kan man visa en begränsning på 120 km/h, men vid mörker och dåliga väderförhållanden sänks hastighetsbegränsningen även på dessa sträckor. Inom området för växlande hastighetsbegränsningar är det alltså möjligt att visa begränsningen 120 km/h under en s.k. övergångsperiod som gäller från tidpunkten för övergången till vinterbegränsningarna till slutet av november och från början av mars till övergången till sommarbegränsningar. Under vintertid från december till slutet av februari är hastighetsbegränsningen på dessa sträckor högst 100 km/h.
Trafikledsverkets vägtrafikcentraler iakttar i områden med växlande hastighetsbegränsningar körförhållandena, såsom väglag, trafikstockningar och belysning, enligt vilka man beslutar om lämpliga hastighetsbegränsningar för varje vägavsnitt.
Vanligtvis övergår man tillbaka till sommarbegränsningar mellan mars och april om väderförhållanden tillåter detta.
Till sist påminner Kelkka om att iaktta särskild försiktighet i älg- och rådjursområden i slutet av hösten. Svårupptäckt svart is kan förekomma även om vägarna annars är torra. För vägtrafikanter lönar det sig att förbereda sig på svart is på broar, ramper och andra vägområden där det inte finns mark som värmer vägen.
"Bilisterna ska också observera fotgängare och cyklister när kvällarna blir mörkare. För fotgängare är en reflex nödvändig och senast nu lönar det sig för cyklister att kontrollera att fram- och bakljuset säkert fungerar", säger han.
Nyckelord
Kontakter
Mer information:
Närings-, trafik- och miljöcentralen i Nyland
Ledande sakkunnig, trafiksäkerhet Marko Kelkka, 0295 021 291, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi
Bilder

Om
Uudenmaan ELY-keskusOpastinsilta 12 A, 2. krs
00520 Helsinki
0295 021 000http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-uusimaa
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Uudenmaan ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Uudenmaan ELY-keskus
Kaloisten silta i Tavastehus öppnas för trafik 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Pressmeddelande
Arbetet färdigställs våren 2026.
Hämeenlinnassa Kaloisten silta avataan liikenteelle 23.12.202510.12.2025 14:05:00 EET | Tiedote
Sillan viimeistelytyöt jatkuvat keväällä 2026.
Delaktighet i arbetslivet för invandrade föräldrar som vårdar barn hemma – nya verksamhetsmodeller och lösningar9.12.2025 14:00:00 EET | Pressmeddelande
På det riksomfattande evenemanget som ordnades på Omnia i Esbo i tisdags presenterades verksamhetsmodeller och god praxis som utvecklats i projektarbetet och som främjar delaktigheten i arbetslivet för föräldrar med invandrarbakgrund som vårdar sina barn hemma. Evenemanget samlade cirka 300 deltagare från olika delar av Finland – cirka 60 på plats och 200 via nätet. Ämnet är särskilt aktuellt, eftersom lagen om främjande av integration som trädde i kraft i början av 2025 förpliktar kommunerna att erbjuda integrationsfrämjande utbildning även för grupper utanför arbetsmarknaden, såsom föräldrar som vårdar sina barn hemma.
Kotona lapsia hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien työelämäosallisuus – uusia toimintamalleja ja ratkaisuja9.12.2025 14:00:00 EET | Tiedote
Tänään Espoossa Omniassa järjestetyssä valtakunnallisessa tilaisuudessa esiteltiin hanketyössä kehitettyjä toimintamalleja ja hyviä käytäntöjä, joilla edistetään kotona lapsiaan hoitavien maahanmuuttaneiden vanhempien osallisuutta työelämässä. Tilaisuus kokosi yhteen noin 300 osallistujaa eri puolilta Suomea – noin 60 paikan päällä ja 200 verkon välityksellä. Aihe on erityisen ajankohtainen, sillä vuoden 2025 alussa voimaan tullut laki kotoutumisen edistämisestä velvoittaa kuntia tarjoamaan kotoutumista edistävää koulutusta myös työmarkkinoiden ulkopuolella oleville ryhmille, kuten kotona lapsiaan hoitaville vanhemmille.
Åsikter begärs om kompletteringen av miljökonsekvensbedömningen (MKB) för Flygbanan8.12.2025 17:02:00 EET | Pressmeddelande
Flygbanan är en ny banförbindelse som är under planering. Banan går i en tunnel från Böle via Helsingfors-Vanda flygplats till Kervo. En förutredning och en miljökonsekvensbedömning (MKB) gjordes för Flygbanan 2022–2023. Som en del av översiktsplaneringen ändrades sträckningen för Flygbanan under våren 2025 så att sträckningen ansluter till huvudbanan redan söder om Kervo station. Kontaktmyndigheten förutsatte i sitt utlåtande 4.6.2025 att miljökonsekvensbeskrivningen ska kompletteras i fråga om den nya sträckningen. Denna komplettering av MKB-beskrivningen som nu finns till påseende ersätter den ursprungliga bedömningsbeskrivningen till den del som bedömningen behandlar Flygbanans konsekvenser i Tusby, Norra Vanda och Kervo. Projektets betydande miljökonsekvenser har beskrivits i miljökonsekvensbeskrivningen. Beskrivningen och projektet presenteras vid ett offentligt möte i december. Utlåtanden och åsikter ska lämnas till kontaktmyndigheten senast den 21 januari 2026.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum