Försöket med vajerdragningen för färjan till Högsar avbryts och trafikarrangemangen i märkningsförsöket som förbättra dragvajrarnas säkerhet avvecklas
Målet med försöket med märkning av vajerdragna färjor var att säkerställa en säker passage för den övriga sjötrafiken
Suomen Lauttaliikenne Oy har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerdriven färja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan år 2018. Dragvajrarna beter sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är i färjans färdriktning nära vattenytan och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten i den övriga sjötrafiken inledde NTM-centralen sommaren 2022 i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Suomen Lauttaliikenne Oy och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus och utmärkning på Högsar färjeled. Målet med försöksprojektet var att säkerställa en så säker passage som möjligt över färjeleden för den övriga sjötrafiken. Det genomfördes genom att styra sjötrafiken till att använda en officiell farled, som utökades med ljusskyltning som styr sjötrafiken. Syftet med försöksprojektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter.
Färjetrafik som genomförs med dragvajer är energieffektiv och miljövänlig
Med eldrivna dragvajerfärjor kan utsläppen från färjetrafiken minskas avsevärt jämfört med traditionella dieseldrivna färjor med styrvajer. I praktiken försvinner de lokala koldioxidutsläppen från trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 %. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen utsläppen från färjetrafiken i miljön betydligt.
Genom pilotprojektet bedömdes möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet blir alternativa trafiklösningar i vilket fall som helst vanligare när miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan till Högsar genomfördes ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter. Avsikten var att pilotprojektet skulle pågå i ett år och under denna tid var avsikten att lyfta fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov. NTM-centralen överväger allvarligt att överklaga förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Om
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt alkavat Satakunnassa19.4.2024 09:30:07 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt alkavat myös Satakunnan alueella. Viikolla 17 päällystystöitä tehdään sekä Porin että Huittisten seudulla valtateillä 11 ja 23 sekä kantatiellä 41.
Valtatie 9 saa uutta päällystettä18.4.2024 12:10:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt ovat käynnistyneet. Viikolla 16 töitä on tehty Turun kehätiellä ja päällystystyöt jatkuvat vk:lla 17, jolloin päällystysvuorossa on valtatie 9. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Päällystystyöt käynnistyvät Varsinais-Suomessa11.4.2024 13:07:08 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kesän 2024 päällystystyöt käynnistyvät viikolla 16. Työt alkavat tiistaina 16.4. Turun kehätiellä (Kt 40) välillä Kuninkoja − Ravattula. Töitä tehdään yhtäaikaisesti kumpaankin ajosuuntaan.
Mökköisten sillan uusiminen alkaa Loimaalla – liikenne kiertoreitille töiden ajaksi8.4.2024 14:55:05 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Mökköisten sillan uusimistyöt Loimaalla maantiellä 12603 (Auvaistentie). Työt alkavat valmistelevilla töillä tällä viikolla ja sillan purkutyöt käynnistyvät ensi viikolla (vk 16). Siltatöiden ajaksi joudutaan liikenne ohjaamaan kiertoreitille. Liikenne sillalla katkaistaan maanantaina 15.4.2024 klo 11. Siltatyöt valmistuvat lokakuun 2024 loppuun mennessä.
Valtatien 8 parantaminen välillä Rauma-Eurajoki: vuorovaikutuspäivä 18.4.8.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Torstaina 18.4.2024 Eurajoella järjestetään vuorovaikutuspäivä liittyen valtatien 8 parantamiseen Rauman ja Eurajoen välillä. Päivän aikana käsitellään viimeistelyvaiheessa olevaa yleissuunnitelmaluonnosta. Vuorovaikutuspäivä on kaksiosainen: iltapäivällä suunnittelijat ovat tavattavissa nuorisotalolla ja illalla järjestetään yleisötilaisuus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum