Försöket med vajerdragningen för färjan till Högsar avbryts och trafikarrangemangen i märkningsförsöket som förbättra dragvajrarnas säkerhet avvecklas
Målet med försöket med märkning av vajerdragna färjor var att säkerställa en säker passage för den övriga sjötrafiken
Suomen Lauttaliikenne Oy har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerdriven färja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan år 2018. Dragvajrarna beter sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är i färjans färdriktning nära vattenytan och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten i den övriga sjötrafiken inledde NTM-centralen sommaren 2022 i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Suomen Lauttaliikenne Oy och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus och utmärkning på Högsar färjeled. Målet med försöksprojektet var att säkerställa en så säker passage som möjligt över färjeleden för den övriga sjötrafiken. Det genomfördes genom att styra sjötrafiken till att använda en officiell farled, som utökades med ljusskyltning som styr sjötrafiken. Syftet med försöksprojektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter.
Färjetrafik som genomförs med dragvajer är energieffektiv och miljövänlig
Med eldrivna dragvajerfärjor kan utsläppen från färjetrafiken minskas avsevärt jämfört med traditionella dieseldrivna färjor med styrvajer. I praktiken försvinner de lokala koldioxidutsläppen från trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 %. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen utsläppen från färjetrafiken i miljön betydligt.
Genom pilotprojektet bedömdes möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet blir alternativa trafiklösningar i vilket fall som helst vanligare när miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan till Högsar genomfördes ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter. Avsikten var att pilotprojektet skulle pågå i ett år och under denna tid var avsikten att lyfta fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov. NTM-centralen överväger allvarligt att överklaga förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Om

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa viikolla 209.5.2025 13:25:56 EEST | Tiedote
Päällystystöitä ja päällystystä valmistelevia töitä on käynnissä ensi viikolla (vk 20) ympäri maakuntia. Päällystyksiä on käynnissä Varsinais-Suomen osalta Salossa, Paimiossa, Paraisilla, Mynämäellä ja Liedossa. Satakunnassa päällystystöitä on käynnissä Porissa ja Kankaanpäässä.
Valtatien 1 Isokylän tunneli Salossa suljetaan huoltotyön takia 13.-14.5.2025 illan ja yön ajaksi7.5.2025 09:03:24 EEST | Tiedote
Salossa Isokylän tunnelissa tehdään ilta- ja yötyönä molempien tunneliputkien huoltotöitä tiistai-illan 13.5. klo 18 ja keskiviikkoaamun 14.5. klo 6 välisenä aikana. Työ- ja liikenneturvallisuuden varmistamiseksi tunneli suljetaan liikenteeltä huoltotyön ajaksi. Valtatien 1 liikenne ohjataan huoltotyön ajaksi maastoon viitoitetulle varareitille.
Liikennekatko Säkyläntiellä (mt 204) 17.–18.5. Vähä-Säkylän risteyssillan purkutöiden vuoksi6.5.2025 10:31:23 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on aloittanut huhtikuussa Vähä-Säkylän risteyssillan uusimistyöt Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Seuraavana työvaiheena on vanhan sillan purkaminen. Purkutöiden ajaksi joudutaan katkaisemaan liikenne sillan alittavalta Säkyläntieltä (mt 204) 17.-18.5.2025. Säkyläntien liikenne ohjataan kiertoreitille Turuntien (mt 12692) kautta purkutöiden ajaksi.
Valtatiellä 1 (E18) laajennetaan Makarlan levähdysaluetta Piikkiössä6.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kaarinan Piikkiössä valtatie 1:llä Makarlan levähdysalueen laajennustyöt, jossa paikoitusaluetta laajennetaan ja uudelleenjärjestellään. Rakennustyöt alkavat viikolla 19 ja rakennustöiden on tarkoitus valmistua elokuussa 2025. Levähdysalueen laajennus on merkittävä helpotus raskaan liikenteen kuljettajille, jotka tarvitsevat sopivia paikkoja taukojen pitämiseen.
Fertilex Oy:n kanalan laajennushankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville6.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Fertilex Oy suunnittelee munituskanalan laajennusta Laitilan kaupungin Nästin kylässä.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum