Försöket med vajerdragningen för färjan till Högsar avbryts och trafikarrangemangen i märkningsförsöket som förbättra dragvajrarnas säkerhet avvecklas
Målet med försöket med märkning av vajerdragna färjor var att säkerställa en säker passage för den övriga sjötrafiken
Suomen Lauttaliikenne Oy har i samarbete med NTM-centralen i Egentliga Finland testat och utvecklat en eldriven vajerdriven färja vid färjeläget i Högsar i Nagu sedan år 2018. Dragvajrarna beter sig annorlunda vid belastning än traditionella styrvajrar. Dragvajern är i färjans färdriktning nära vattenytan och tidvis rejält ovanför vattenytan. För att trygga säkerheten i den övriga sjötrafiken inledde NTM-centralen sommaren 2022 i samarbete med Arctia Meritaito Oy, Suomen Lauttaliikenne Oy och Transport- och kommunikationsverket Traficom ett ettårigt försök med sjötrafikljus och utmärkning på Högsar färjeled. Målet med försöksprojektet var att säkerställa en så säker passage som möjligt över färjeleden för den övriga sjötrafiken. Det genomfördes genom att styra sjötrafiken till att använda en officiell farled, som utökades med ljusskyltning som styr sjötrafiken. Syftet med försöksprojektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter.
Färjetrafik som genomförs med dragvajer är energieffektiv och miljövänlig
Med eldrivna dragvajerfärjor kan utsläppen från färjetrafiken minskas avsevärt jämfört med traditionella dieseldrivna färjor med styrvajer. I praktiken försvinner de lokala koldioxidutsläppen från trafiken helt och den totala energiförbrukningen minskar betydligt, till och med över 50 %. Vajerdragningen avlägsnar rörelserna i bottensedimenten som orsakas av färjans propellerströmmar samt grumlingen av vattnet och elanvändningen minskar bullerutsläppen från färjetrafiken avsevärt. Totalt sett minskar vajerdragningen utsläppen från färjetrafiken i miljön betydligt.
Genom pilotprojektet bedömdes möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutterna
Experimentellt har man kunnat påvisa att energi- och kostnadseffektiviteten i driften av den eldrivna dragvajerfärjan är på en utmärkt nivå. Under det följande decenniet blir alternativa trafiklösningar i vilket fall som helst vanligare när miljökraven för färjetrafiken som fastställts av NTM-centralen skärps.
I samband med färjan till Högsar genomfördes ett pilotprojekt för märkning för framtida behov. Syftet med projektet var att bedöma möjligheterna att använda lösningen i större utsträckning på färjerutter. Avsikten var att pilotprojektet skulle pågå i ett år och under denna tid var avsikten att lyfta fram observationer om säkerhet, teknik och användbarhet samt eventuella utvecklingsbehov. NTM-centralen överväger allvarligt att överklaga förvaltningsdomstolens beslut hos högsta förvaltningsdomstolen.
Mer information: NTM-centralen i Egentliga Finland, kontakt via Trafikens kundservice, tfn 0295 020 600
Nyckelord
Om
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
NTM-centralerna är statliga myndigheter som främjar den regionala utvecklingen genom att sköta statsförvaltningens uppgifter och utveckling. NTM-centralerna sköter uppgifter i anslutning till näringar, arbetskraft, kunnande samt trafik och infrastruktur samt miljö och naturresurser. NTM-centralerna utvecklar och stöder ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar välfärd.
Följ Varsinais-Suomen ELY-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Varsinais-Suomen ELY-keskus
Lieto–Raisio 400+110 kV voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiohjelma nähtäville, Lieto, Masku, Naantali, Raisio, Rusko ja Turku7.11.2025 14:28:53 EET | Tiedote
Fingrid Oyj suunnittelee 400+110 kilovoltin voimajohtohanketta Liedon sähköaseman ja Raision uuden sähköaseman välille. Voimajohtoreitin pituus on kokonaisuudessaan 28 kilometriä.
Försörjningsberedskapen på landsbygden i Egentliga Finland främjas i omfattande samarbete – EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering hjälper6.11.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
EU:s jordbruks- och landsbygdsfinansiering har en betydande inverkan på Finlands försörjningsberedskap och säkerhet, både lokalt och nationellt.
Varsinais-Suomen maaseudun huoltovarmuutta edistetään laajassa yhteistyössä – apuna EU:n maatalous ja maaseuturahoitus6.11.2025 08:00:00 EET | Tiedote
EU:n maatalous- ja maaseuturahoituksella on merkittävä vaikutus Suomen huoltovarmuuteen ja turvallisuuteen, niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla.
Tienkäyttäjien tyytyväisyys teiden kuntoon on parantunut, mutta korjausvelka aiheuttaa tyytymättömyyttä5.11.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Kesän 2025 tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimuksen tulokset osoittavat, että Varsinais-Suomen ELY-keskuksen alueella tyytyväisyys teiden kuntoon on noussut selvästi edellisvuodesta. Erityisesti pääteiden kuntoa arvioitiin aiempaa myönteisemmin sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden osalta. Vaikka numeraaliset tulokset osoittavat parannusta, asiakaspalautteissa korostuu edelleen tyytymättömyys erityisesti vähäliikenteisen tieverkon kuntoon. Päällysteiden kunto on merkittävä asiakaskokemukseen vaikuttava tekijä.
Maantien 204 liikenne ohjataan kiertotielle Säkylässä 16.11. Vähä-Säkylän ylikulkukäytävän purkutöiden vuoksi4.11.2025 12:48:41 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus uusii parhaillaan Vähä-Säkylän risteyssiltaa Säkylässä maantiellä 12691 (Rantatie). Työt on aloitettu keväällä 2025 ja uusi on valmistumassa. Risteyssillan viereinen ylikulkukäytävä on toiminut jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden reittinä työmaan ohi, mutta nyt ylikulkukäytävä puretaan. Purkutöiden ajaksi maantien 204 (Säkyläntie) liikenne katkaistaan ja ohjataan kiertoreitille. Purkutyöt suoritetaan 16.11.2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum