Fortsatt satsning på hinderbanelopp

Hinderbaneloppet Toughest återvänder till Finland 2019. Under 2019 ordnas eventet två gånger i Finland, 25-26.5 i Esbo och 17-18.8 i Vörå.

Förra årets evenemang gav mersmak och nu har ett nytt intentionsavtal för två år framåt skrivits mellan Folkhälsan och Toughest.
- Nu går vi in i vår största evenemangssatsning någonsin. Vi hoppas att ännu fler deltagare ska upptäcka grenen, säger Joakim Träskelin, projektledare för Toughest i Finland och idrottsproducent vid Folkhälsan.

Under 2018 ordnades det första Toughest eventet i Finland som samlade dryga 1000 deltagare.
-  Toughest är en av de mest etablerade arrangörerna av hinderbenelopp i världen och har under de två senaste åren av den självständiga webbtjänsten Mud Run Guide blivit vald till ”bästa tour och bästa koncept i Europa”.

Huvudloppet på båda lördagarna är ca 8 kilometer långa och innehåller över 40 hinder.
- Konceptet med ”fast lane”, ”normal lane” och straffrunda göra att målgruppen är bred då man kan anpassa hindren enligt egen kapacitet. I huvudloppet kan man välja att delta med eller utan tidtagning, säger Träskelin.

De som deltar utan tidtagning är med i Fun Run klassen, där man själv väljer på vilket sätt man genomför banan och det finns därmed inga straffrundor.
- I tidtagningsklassen gör man straffrunda ifall man missar något hinder. Till de som vill tävla fungerar Toughest som kval till VM i alla åldersklasser och det finns även en utpräglad Elitklass och en Elite Challenge -klass för dem som vill kvala in i elitklassen.

För de som är under 18 år och vill delta i huvudloppet behövs tillstånd av vårdnadshavare. Förutom huvudloppet på lördagen ordnas familjeloppet på söndag.
- Toughest är stolta över familjeloppet och anser att de har det bästa konceptet världen över för barn i åldern 7-13 år. I familjeloppet genomförs en ca två kilometer lång bana med över 20 roliga och utmanande hinder.

Minst en vuxen ska delta och ansvara för barnens säkerhet. Inför familjeloppet byggs hindren om så att de ska vara barnanpassade och precis som i huvudloppet finns det olika svårighetsnivåer på många av hindren.

För dem som vill träna mer specifikt inför Toughest kommer Folkhälsan att starta upp träningsgrupper i Vasa, Jakobstad, Korsholm och Vörå med start i april.
- Ifjol fortbildade vi även 5 st. PT:n till Toughest-instruktörer som också leder grupper i Österbotten. Träningarna är mångsidiga, roliga och förbereder deltagarna på ett bra sätt inför hinderbanelopp, berättar Joakim Träskelin.

Sedan tidigare finns en hel del hinder uppbyggda runt motionsslingan vid Norrvalla.
- Under våren hoppas vi genomföra en stor uppdatering med både nya hinder och crossfit-liknande träningsstationer längs med terrängbanan.

Norrvalla profilerar sig starkt som träningscenter för OCR (hinderbanelopp). Vörå evenemanget ordnas i idrottsinstitutet Norrvallas omgivning.
- Banan i Vörå präglas av mycket trail i skogen, teknisk löpning och en rätt snabb bana.

Evenemanget i Esbo ordnas i idrottsinstitutet Solvallas omgivning.
- Banan i Solvalla präglas av naturområdets fina natur, många höjdmetrar och fina vattendrag.

Båda banorna är publikvänliga och har många av de största hindren samlade vid mål och startområdet som på båda ställena är på en konstgräsplan.

Den 6.4 återkommer även Folkhälsans eget Valhalla OCR, ett hinderbanelopp för lag med 1-4 deltagare med både tävlingsklass och motionsklass, samt juniorer från 8-16 år. I Valhalla OCR ryms det endast 100 lag, så anmäl dig och ditt lag i tid för att hinna med.

Hinderbanelöpning kallas på engelska för OCR (Obstacle Course Race) och är just nu en av världens mest växande grenar. Toughest har även det största online träningsforumet i Skandinavien och har av Facebook blivit valda till Business Success Case med 1-2 miljoner besökare per vecka.

-  I både USA och Europa har antalet utövare ökat till det dubbla under de två senaste åren. Grenen har över två miljoner utövare i Europa och fyra miljoner i USA.

Övriga orter som Toughest ordnas under 2019 är Malmö, Stockholm, Umeå, Oslo, Göteborg och Köpenhamn.

Valhalla OCR 6.4 Norrvalla, Vörå

Toughest 25-26.5 Solvalla, Esbo

Toughest 17-18.8, Norrvalla, Vörå

Kontakt:

Joakim Träskelin, idrottsproducent,
projektledare Toughest i Finland (Norrvalla, Vörå)
Tfn +358 50 585 0782, joakim.traskelin@folkhalsan.fi

Mats Almqvist, idrottsproducent (Solvalla, Esbo)
tfn +358 44 7578 885, mats.almqvist@folkhalsan.fi

Förhandsanmälan:

www.folkhalsan.fi/idrott

Finlands Lucia stöder utsatta barnfamiljer23.11.2018 14:29Tiedote