Fortum aloittaa matkan kohti monipilviympäristöä IBM:n kanssa

Digitalisointi tulee vaikuttamaan tulevaisuuden energiajärjestelmiin.

HELSINKI, FINLAND - 11.11.2019: Energiayhtiö Fortum uudistaa monipilvistrategiansa vastaamaan muuttuvia energia-alan tarpeita. Strategiauudistus toteutetaan yhteistyössä IBM:n kanssa osana Fortumin digitransformaatiota.

Uusiutuvien energialähteiden sekä tehokkaiden ja ekologisten infrastruktuurien merkitys kasvaa, kun ilmastonmuutoksen aiheuttamia vaikutuksia yritetään hillitä ja samalla varmistaa riittävä energiansaanti kaikille. Uusiutuvat energialähteet, kuten aurinko- ja tuulivoima ovat tuotoiltaan epävarmoja. Täyden hyödyn saamiseksi irti näitä energiamuotoja on tasapainotettava ja optimoitava. Tämä asettaa paineita nykyisille energiajärjestelmille toimia entistä tehokkaammin – digitalisointi on tässä merkittävässä roolissa.

Uudistamalla IT-infrastruktuurinsa ja siirtämällä nykyiset sovelluksensa monipilviympäristöön Fortum pystyy hyödyntämään dataa ja kehittämään uusia digitaalisia kyvykkyyksiä aivan uudella tavalla. Digitaaliset alustat antavat myös kuluttajille mahdollisuuden olla tulevaisuudessa osa energiaekosysteemiä esimerkiksi mahdollistamalla kotitalouksien käyttämättömän energian myynnin.

Vakaan monipilvistrategian luominen edellyttää oikeiden kumppaneiden löytämistä, joiden on osattava auttaa yritystä uusien pilvitoimintojen kehittämisessä, nykyisten sovellusten modernisoinnissa ja työkuormien hallinnassa. Fortum pyysi IBM:ltä asiantuntija-apua datan siirtämisessä, koostamisessa ja hallinnassa pilvessä. IBM työsti yhdessä Fortumin kanssa strategiaa, joka tuottaa liiketoiminnalle lisä-arvoa, määritteli prosessit, menetelmät ja sovellukset, jotka siirretään tai modernisoidaan pilvialustaa varten. Näin Fortum voi suunnitella paremmin tulevia digitalisaatioprojektejaan.

”Tärkeintä yhteistyössämme IBM:n kanssa oli se, että luotu pilvistrategia mahdollisti  digitaalisen strategiamme toteutumisen. IBM:n tekemän perinpohjaisen ja ammattimaisen arvioinnin ansiosta kykenemme nyt vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin ja vauhdittamaan liiketoimintamme digitalisointia”, sanoo Fortumin Business Technology -toiminnosta vastaava johtaja Arun Aggarwal.

”Fortum on loistava esimerkki siitä, kuinka pilviympäristöön siirtyminen on paljon muutakin kuin vain pelkkä tekninen haaste, joka tuo enemmän arvoa yritykselle. Se on täydellinen muutos, joka vaatii muutoksen hallintaa alusta alkaen. IBM tapaa asiakkaita IT-infrastruktuurivalintojensa suhteen ja opastaa heitä pilvipalvelun avulla, joka parhaiten sopii heidän liiketoimintansa tarpeisiin”, sanoo IBM: n Euroopan pilvistrategiajohtaja Gaurav Mathur.

Fortum lyhyesti
Olemme johtava puhtaan energian yhtiö, joka kehittää ja tarjoaa asiakkailleen ratkaisuja liittyen sähköön, lämpöön, jäähdytykseen ja resurssitehokkuuden parantamiseen. Tarjoamme myös asiantuntijapalveluita energia-alan yrityksille sekä ratkaisuja, jotka auttavat asiakkaitamme tekemään järkeviä energiavalintoja.

Mervi Airaksinen nimitetty IBM Suomen toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2020 alkaen5.12.2019 15:00:25 EETTiedote

HELSINKI, SUOMI - 5.12.2019: Mervi Airaksinen on on nimitetty IBM Suomen toimitusjohtajaksi 1. tammikuuta 2020 alkaen. Hän seuraa tehtävässä Mirva Antilaa, joka siirtyy uuteen tehtävään talon sisällä. Mervi Airaksinen on työskennellyt teknologia-alalla yli 15 vuotta, erikoistuen liiketoiminnan kehitykseen, myyntiin ja konsultointiin. Hän toimi aiemmin Suomen ja Baltian Ciscon maajohtajana. Mervi Airaksinen on muun muassa Amcham Finlandin varapuheenjohtaja ja hallituksen jäsen sekä kuuluu Nordic Morning Groupin hallitukseen ja Vaasan yliopiston digitaalisen talouden tutkimusalustan neuvonantajaryhmään. Mervi Airaksinen on valmistunut taloustieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2004.

IBM muuntaa ohjelmistonsa toimimaan kaikissa pilvipalveluissa yhdessä Red Hatin kanssa5.8.2019 15:11:13 EESTTiedote

ARMONK, N.Y., 5.8.2019 – IBM (NYSE: IBM) julkisti, että se on muuntanut ohjelmistoportfolionsa pilvinatiiviksi sekä optimoinut sen toiminnan Red Hat OpenShiftillä. Yritykset pystyvät nyt rakentamaan tehtäväkriittisiä sovelluksia kertaalleen ja käyttämään niitä kaikissa julkisissa ja yksityisissä pilvipalveluissa, mukaan lukien AWS, Microsoft Azure, Google Cloud Platform, Alibaba ja IBM Cloud. Uudet pilvinatiivi-kyvykkyydet tullaan tarjoamaan esi-integroiduilla ratkaisuilla, IBM Cloud Pakseilla. IBM-sertifioitu ja kontitettu ohjelmisto tulee tarjoamaan sekä yleisen toiminnallisen mallin että yleissarjan palveluita, kuten identiteettijohtamisen, turvallisuuden, valvonnan ja kirjautumisen palvelut. Ohjelmisto tarjoaa myös parannetun näkyvyyden ja hallinnan eri pilvipalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että IBM ohjelmistotuotteet ovat nyt natiivisti pilvessä julkisille ja yksityisille pilvipalveluille; tämä vähentää kehittämisaikaa 84 prosenttiin saakka sekä toiminnallisia kustan